Gå til innhold

EOS 20 D m/18-55 eller D70 m/18-70


Anbefalte innlegg

Valgets kval. Valget står mellom disse kamerapakkene (Canon EOS 20D med 18-55 objektivet og Nikon D70 med 18-70 objektivet), og bestillingen må sendes inn i dag.

 

Etter å ha lest dette forumet sitter jeg igjen med inntrykket av at 18-55 linsen til Canon er svært dårlig, så dårlig at mitt kompaktkamera Powershot S50 antakelig tar bedre bilder enn hvilket som helst Canon med 18-55 linsen. (Kameraet vil mest bli brukt til vanlig familiefotografering. ikke veldig avanserte ting. Har fotografierfaring med Nikon FE og Nikon F801). Kan dette bekreftes?

 

20D virker som et bedre kamera enn D70, men det hjelper jo ikke hvis objektivet dreper det.

 

Og nei, det er ikke aktuelt å kjøpe noe annet objektiv. Pga problemene med støv og skittansamling på brikkene, som det også skrives mye om her, kommer objektivet aldri til å bli tatt av kameraet.

 

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du aldri kommer til å ta av objektivet, hvorfor vil du kjøpe et speilreflekskamera? Det er ingen "problemer" med støv/skitt på dSLR, det krever bare at du kanskje en gang i måneden tar av objektivet og blåser bort litt støv..

Jeg tror 20D med kit-objektivet vil kunne gi bedre bilder enn S50, men det krever litt innsats. Uansett, 20D fortjener et bedre objektiv, så om du aldri har tenkt å skifte objektiv ville jeg bestilt et annet.

Du får heller aldri utnyttet D70s potensiale med kun å bruke kit-objektivet, men du vil sikkert få mange gode bilder. Likevel, om du hadde tillatt deg å skifte objektiv ville du fått en helt annen opplevelse og mange nye muligheter. Har du aldri hatt lyst til å ta makrobilder, naturbilder (m/telelinse), portrettbilder eller noe annet enn "vanlige" familiebilder?

 

Hvis du bare skal ta familiebilder med 1 fast objektiv har du ikke bruk for speilreflekskamera. Du ville hatt mer nytte av et kamera med fast optikk, som f.eks. A2 eller F828. Selv om du går glipp av mange muligheter.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å rense CCD-brikken, så det bør ikke være noe argument for ikke å skifte optikk. Men tror ikke jeg hadde brukt penger på 20D med 18-55 objektivet hvis du ikke har tenkt å skifte optikk (men det kommer du sikkert til å gjøre når du først har kjøpt å tatt i bruk speilrefleks). Da hadde jeg sett på andre alternativer. Har du vurdert kamera med fast optikk?? Hva med G6 til Canon eller V3 til Sony (som kommer snart).

 

18-70 objektivet til Nikon har fått mye skryt. D70 er rimeligere i innkjøp. 20D er mer avansert. Lettere å få tak i D70 sammenlignet med 20D siden sistnevnte er så nytt.

 

Men tror ikke jeg hadde vurdert speilrefleks hvis jeg ikke ville skiftet ut optikken

 

El chico

Lenke til kommentar

Ok, skal vurdere å beholde Powershoten.

 

Men har dårlige minner fra da jeg på åtti-tallet ble overtalt til å bytte inn Nikon FE'en (som jeg bare hadde normalobjektiv til) mot et kompaktkamera. Bildekvaliteteten (jeg snakker om teknisk kvalitet!) ble DRAMATISK forverret, og dette førte til at fotogleden forsvant, og det ble etterhvert tatt lite bilder.

 

Så ut på nittitallet kjøpte jeg et Nikon F801, og den tekniske kvaliteten ble igjen slik at det ble morsomt å ta bilder.

 

Jeg bare trodde, i min naivitet, at bilder tatt med et digitalt speilrefleks, også med disse standardobjektivene, ville kunne ha høyere teknisk kvalitet enn mitt kompaktkamera.

 

Har forøvrig tatt mange fine portretter og naturbilder med speilrefleksene jeg har hatt, selv om jeg bare har hatt ett objektiv.

 

Det er også en myte, tror jeg, at familiefotografer tar så dårlig bilder at de kan nøye seg med dårligere kameraer. Det vr jo den fellen jeg gikk på åtti-tallet...

Lenke til kommentar

Bildene kommer nok til å bli bedre med speilrefleksen enn med et kompaktkamera (muligheten er ihvertfall der hvis man lærer seg å bruke speilrefleksen). Men så spørs det om det forsvarer prisen. Speilrefleks er mye dyrere enn kompaktkamera. Du må vurdere behovet. Men det viktigste er jo tross alt å ta bilder. Så du bør skaffe deg det kameraet du vil ha og som du mener vil gi deg mest gleder.

 

Men du vil ikke, på langt nær, utnytte potensialet i en speilrefleks med bare et objektiv.

 

Lykke til med valget :)

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Takk for konstruktivt svar! Men valget stod ikke mellom kompakt og speilrefleks, Powershot'en har jeg hatt i halvannet år, og jeg ville gjerne prøve noe bedre etter å ha fått smaken på digital fotografering og bildebehandling.

 

Valget sto mellom disse speilrefleksene. Nå sies det her at det likevel ikke er problem med støv på brikkene, og jeg kan jo ikke utelukke at jeg kjøper et bedre objektiv en gang, hvis jeg likevel kjøper et av disse.

 

Men likevel, ut fra størrelse er det nesten vanskelig å fatte at mitt lille Powershot-objektiv kanskje er bedre enn 18-55 objektivet, men jeg får akseptere det.

 

Vi får se!

Lenke til kommentar
Takk for konstruktivt svar! Men valget stod ikke mellom kompakt og speilrefleks, Powershot'en har jeg hatt i halvannet år, og jeg ville gjerne prøve noe bedre etter å ha fått smaken på digital fotografering og bildebehandling.

 

Valget sto mellom disse speilrefleksene. Nå sies det her at det likevel ikke er problem med støv på brikkene, og jeg kan jo ikke utelukke at jeg kjøper et bedre objektiv en gang, hvis jeg likevel kjøper et av disse.

 

Men likevel, ut fra størrelse er det nesten vanskelig å fatte at mitt lille Powershot-objektiv kanskje er bedre enn 18-55 objektivet, men jeg får akseptere det.

 

Vi får se!

Tror du skal ta uttalelsene ang. det medfølgende objektivet med en klype salt altså....

 

Det er det samme objektivet som kommer med EOS300D, og jeg har sa sannerlig sett bilder som er tatt med dette objektivet som er kjempeflotte!

 

Tror man skal se det litt ut i fra hvem som uttaler seg, relativt i forhold til hvilket nivå de er på, "guruene" hadde sansynligvis kastet objektivet i søpla fordi det ikke kan sammenliknes med et objektiv til 10 000,- og brukes til A3 utskrifter og prof fotografering osv.

 

Kjøper du 20D får du best body for pengene er mitt inntrykk, kvalitetsmessig er det medfølgende objektivet "dårligere" enn D70 sitt, men det er ikke "dårlig", bildene man tar ser både greie og skarpe nok ut for oss normale mennesker, zoom området er godt nok for all round (dog litt begrenset) og det er lyssterkt nok for de fleste formål.

 

Tror ikke du skal la deg "skremme" for mye av at folk sier objektivet er dårlig, linsene er da vetterligen ikke laget av plast i fra grønland?!

 

Jeg har kjøpt 20D kittet med den medfølgende linsen, i tillegg har jeg kjøpt en linse til som kostet 6000,- med nesten det samme zoomområdet, noen mener kanskje det er dumt, men i relativ forstand får jeg et helt greit objektiv med kittet til en fullt overkommelig pris (under 1000).

 

Det er det som er faren (hvis det er noe) med å spørre på forum, hadde du spurt på et hi-fi forum hva som er bra og hva som er dårlig, kan jeg love deg at du nok ha måttet sprette lommeboka ganske kraftig dersom man fulgte alle guruer's meninger og hva som er bra og hva som er dårlig......ville du på ditt nivå merket det....? Neppe, kanskje etter en lang stund, men da har du jo råd til å oppgradere (i denne sammenheng kjøpe et litt dyrere objektiv).

 

Når de sier at objektivet ikke yter 20D rettferdighet, tror jeg dem, fordi kamera har et volsomt potensiale, den medfølgende linsa begrenser dette potensialet så du ikke kan utnytte det 100%, men det betyr ikke at du får dårlige bilder!

 

Ta det meste med en klype salt, også mitt innlegg, selv om jeg prøvde å holde det på et ederuelig nivå. =)

 

Lykke til!

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Hehe, takk skal du ha, Znapper! Ja, jeg har selv lest hi-fi blader og sett perfeksjonisme utarte seg litt. En hi-fi-entusiast jeg leste om hadde alltid på seg samme jakken (lyttejakke) når han lyttet til musikk fra anlegget sitt (som nok var kostbart).

 

Nå er vel ikke foto-entusiastene her like "gale", men jeg skjønner jo selvsagt at det er kvalitetsforskjeller på objektiver som koster 2000 og 7000.

 

Hadde opprinnelig selv tenkt meg 17-85-objektivet fra Canon hvis det ble en 20D, men det får evt. komme senere.

 

Nå må jeg i tenkeboksen, og tenke fort.

Lenke til kommentar

Altså, hvis du er vant med speilreflekskamera av den gode gamle sorten, tviler jeg ikke på at du vil trives med 20D eller D70. Når du tydeligvis er vant til Nikon, vil du sikkert også finne "den gode følelsen" med D70 - men du kan ikke uten videre forvente at bildene plutselig blir langt bedre enn bildene fra din S50. Bildene vil ha flere megapixler og mindre støy, men de vil f.eks. ha mindre skarphet og mindre farger inntil du lærer deg å hente fram dette i bildebehandlingsprogrammer. Den store tekniske forskjellen du raskt vil oppdage, er at det er mye lettere å få liten dybdeskarphet på et dSLR enn på kompaktkameraet. Men på de forholdsvis lite lyssterke kit-objektivene vil ikke denne effekten være så stor som på f.eks. et 50mm f/1.4 eller f/1.8 som du får til under 2000 kr.

Støv på bildebrikken skal du ikke bekymre deg for, så jeg vil anbefale deg å åpne mulighetene for å skifte objektiv..

Lenke til kommentar

Å kjøpe et Canon 20D med et middelmådig objektiv er ikke noen god ide. Kjøp heller et billigere kamera med et bedre objektiv, det vil i mange tilfeller gi bedre bilder. Jeg sier ikke at kit objektivet er elendig, men 8 megapixler er mye og hva er vitsen hvis bildet aldri blir 100% skarpt?

 

Hvis du ikke vet hvilket objektiv(er) du kommer til å trenge så er det muligens en ide å kjøpe det billige kit objektivet for å finne ut om du kommer til å få bruk for makro/tele/lyssterkt i fremtiden.

 

Jeg fant ut at kit linsene ikke alltid er lyssterke nok til mitt bruk og at jeg ikke bruker tele nok til at det er verdt å bruke mye penger på det. Så jeg satser heller på en makro linse istedet for en dyr telelinse.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest dette forumet sitter jeg igjen med inntrykket av at 18-55 linsen til Canon er svært dårlig

 

Å trekke en konklusjon at dette objektivet er svært dårlig er å gå altfor langt. Det er langtfra det beste objektivet og utnytter ikke de mulighetene du har i 20D.

Men jeg skal love deg at du får fine og skarpe bilder med dette objektivet også, og du skal nok vokse litt som SLR fotograf før du virkelig MÅ ha bedre objektiver. Og når du kommer dit kan du skifte.

 

Vil du få bedre bilder med bedre objektiv, selvfølgelig. Er kit objektivet til 20D "godt nok" ?mer enn nok for meg foreløpig, selv om jeg ønsker meg mange fler objektiver.

 

Surf litt rundt på nettet og finn personer som har lagt ut bilder tatt med 20D og kit linsa, så tenker jeg du finner ut at det er godt nok i masse vis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...