genstian Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 kan jeg lage et nettverk gjennom ip? hei jeg og neon venner vil ha nettverk men bor litt unna verandre så jeg tenket på siden vi har bredband alle sammen så kansje vi kunne lage nettverk gjennom ipene alltså eks: jeg har en hdd og en pc som kan vere server og kammeratene har en pc med en snarvei eller noe til disken elentuelt en login side. gå det an og lage? hvordan lager jeg det? takk for svar
Rockmann Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 kan jeg lage et nettverk gjennom ip?hei jeg og neon venner vil ha nettverk men bor litt unna verandre så jeg tenket på siden vi har bredband alle sammen så kansje vi kunne lage nettverk gjennom ipene alltså eks: jeg har en hdd og en pc som kan vere server og kammeratene har en pc med en snarvei eller noe til disken elentuelt en login side. gå det an og lage? hvordan lager jeg det? takk for svar FTP er det noe sånt ?
Yoshy Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Du kan jo sette opp VPN, det løser i alle fall problemstillingen din. Søk på forumet så finner du sikkert en forklaring på hvordan du setter det opp.
genstian Skrevet 27. september 2004 Forfatter Skrevet 27. september 2004 Du kan jo sette opp VPN, det løser i alle fall problemstillingen din.Søk på forumet så finner du sikkert en forklaring på hvordan du setter det opp. fant noe og prøved det men jeg må setteopp en server eller noe og det stå ingen ting om hvordan jeg setter opp det
Zamoht Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Siden alle har bredbånd, er dere jo i prinsippet koblet sammen i samme nettverk.. Skjønner ikke helt hvorfor du vil knote med vpn osv da. Det eneste jeg kan tenke meg er bruk av windows sin fildelingsfunksjonalitet, men i dette tilfellet er ftp en mye bedre løsning. Men klart, det er ikke noe problem å lage et virtuellt privat nettverk mellom dere. La en maskin på en av hjemmenettene stå som vpn server og la dine kamerater koble seg opp mot denne. Dere vil da kunne se hverandre som om dere var på samme lokalnettet.
Torbjørn Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Du må bestemme deg for hvordan du vil frakte data fra en pc til en annen. ftp er en mulighet. http (web) er en annen, smb (deltefiler) er en tredje. Videre må du bestemme deg for nettverksløsning. VPN er en mulighet, da kommer dere på samme "lokalnett", å bare bruke det eksisterende internettet er en annen løsning, kan f.eks sette opp en ftp server med brukreautentisering. Da trenger du også muligens sette opp portforward hos den personen som huser serveren.
bearcarlsen Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Antall innlegg på forumet på hardware.no avspeiler ikke alltid den tekniske kunnskapen bak. Men ja, vil tro VPN er en god løsning. da kan dere spille spill i "LAN" men det kan dere fortsatt over internett.. Fildeling med venner skjer best over FTP ja..
genstian Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 jeg er spliter ny på nettverk og har ikke kjørt noe annet en bredband på nettverks porten så jeg lurte på hvordan setter man opp vpn server? software? hvordan setter man opp ftp server? software?
Torbjørn Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 hver maskin på internett har en ipadresse. Verden er imidlertid iferd med å gå tom for ipadresser, så hver hjemmebruker får bare 1 ipadresse uansett hvor mange maskiner han ønsker å ha på nett. Det løses med å reservere visse ipadresser som "halvgode" (dårlig ord) ipadresser. Dette er ipadersser fra 10.0.0.0-10.255.255.255 192.168.0.0-192.168.255.255 172.16.0.0-172.32.255.255 Disse ipene brukes på de pc'ene du har hjemme, men idet de går kontakt med internett, så skjules de bak din ene ipadresse som du har hos din internetttilbyder. Dette er kjent som NATing og medfører derfor at samtlige pc'er på ditt abonement har en og samme adresse utad. For å starte en server, f.eks ftp-server, trenger du ftp-server software. Etter å ha startet opp serverern, kan hvem som helst koble seg til din server på din ipadresse. Hvis du nå har en slik "halvveis" ip, så kan ingen utenfor ditt hjem komme til dem. De kommer bare til ruterern din, men ikke lenger. Men man kan lure systemet litt. Ved å sette opp det som heter portforwardi ruteren, kan visse forespørsler, f.eks forespørsler etter ftpservere, sendes videre til en bestemt pc bak ruteren. Dette settes opp forskjellig på hver enkelt ruter, men det lar seg gjøre. Det er dette du må gjøre for å sette opp en server som skal kunne nås utenfra. Er du med så langt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå