Gå til innhold

Ødelagt skjerm? (samling lyse prikker..)


vegge

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en CL56 fra DigitalImpuls i Trondheim for rundt en måned siden. Som du kan lese i denne tråden oppdaget jeg allerede etter én dag et merke som hadde oppstått fordi skjermen hadde kommet borti kanten som ligger like under tastaturet. Heldigvis gikk det bort og jeg har etter dette alltid lagt en plastlomme mellom når jeg frakter maskinen.

 

Har hatt med meg maskinen på skolen nesten hver dag, men først for et par dager siden oppdaget jeg et nytt merke på skjermen.

 

baerbar.jpg

 

Ligner litt på sprayboksfunksjonen i MsPaint, men ikke så tydelig hvitt. (hvitt/grønt/gult) Merket ligger omtrent der skjermen klapper i sammen med den nevnte kanten rett under tastaturet, men jeg skjønner ikke hvordan dette kan ha oppstått. Det burde jo i det minste vært en lang strek hvis det skyldtes kanten mellom tastaturet og touchpaden.

 

Var nede på DigitalImpuls og spurte om de visste hva det var for noe.. De hadde aldri sett noe slikt. Døde pixler var det ikke. Så jeg håper kanskje dere kan hjelpe meg. Noe som vet hva det er? Noen som har opplevd noe lignende? Jeg legger ikke mye merke til det når arbeider i Windows liksom, men det er meget irriterende hvis jeg ser film. Spesielt når bakgrunnen er mørk lyser denne samlingen av små prikker opp..

 

Sinnssykt kjipt hvis skjermen er ødelagt. Det skal da være mulig å frakte en bærbar fram og tilbake fra skolen - i alle fall når jeg har kjøpt meg PC-sekk! Stusselig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er jo at disse merkene/prikkene ikke var der i begynnelsen. Synes uansett det er rart at slikt skal kunne oppstå. Tåler ikke skjermer på bærbare noen ting? Vil det samme skje om jeg får en ny bærbar PC, mon tro..?

 

Kommer til å avlegge DigitalImpuls et nytt besøk, men post hvis dere har ytterligere kommentarer.

Lenke til kommentar

Når jeg ikke la noe i mellom i det hele tatt så kom det en lang strek. Jeg trodde skjermen var ødelagt, men det var bare å skrape/vaske vekk.

 

Dette betyr da med andre ord at jeg ikke kan frakte min bærbare PC? Ærlig talt - den heter ikke bærbar for ingenting!

 

*sende mail til whitebox.no (eller andre som har solgt CL56 en stund) og spør om de har opplevd noe lignende*

Lenke til kommentar
Lykke til med å få svar fra whitebox.no sier bare eg....

----- Original Message -----

From: "Whitebox Data Systems" <support(at)whitebox.no>

To: "Håvard Vegge" <havegg(at)online.no>

Sent: Monday, September 27, 2004 12:08 PM

Subject: Re: mange som har ødelagt skjerm på CL56?

 

> Hei

>

> Ser på linken at det ikke var døde pixler som var årsaken. Det er rett og

> slett produksjonsfeil med LCD panelet som forårsaker dette. Det er dessverre

> slike feil som kan oppstå og denne skjermen må du få byttet. Det skal ikke

> være noe problemer med skjerm når du har den lukket igjen. Det eneste

> "problemet" har vært at ved skjermen lukket igjen kan skitt som sitter på

> knappene smitte over på skjermen. Dette kan selvsagt vaskes av men klart noe

> irriterende.

>

> Med vennlig hilsen

> Whitebox Data Systems

> Anders

> support

 

Hva vasket du med?

Merkene/stripa som oppstod første dagen ble bare forsiktig(!!!) børstet vekk med en finger/negl. (nei, det er ikke årsaken) De andre gangene jeg har tørket av skjermen har jeg brukt JIF Universal og en tynn klut/papir. Har lest noen tråder om vask av skjerm nå, men folk bruker jo alt mulig..

Endret av havegg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stakk ned igjen på DigitalImpuls. De hadde selvsagt ikke lyst til å legge ut for ny skjerm selv, så de kontaktet importøren eller noe. Normalt sett var de visst litt strenge angående bytting av skjermer, men forklaringen om noe som lignet på sprayboksfunksjonen i Paint var tilstrekkelig.

 

Ventet bare i butikken mens den kompetente fyren bak disken byttet ut skjermen og "kassa". Tok et lite kvarter.. Må si meg imponert over servicen til DigitalImpuls. Litt glad for at jeg ikke bestilte via Internett denne gangen..

 

Ja, og så selger de for tiden 25pk eProFormance DVD+R 8x spindel for 95 spenn. Det er sørenmeg billigst i Norge det - uahengig om du handler på nett eller ei. To tomler i været for DigitalImpuls i Trondheim!! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min CL56 kjøpt hos Digital Impuls har nesten akkurat det samme problemet. Kom en lys strek på skjermen og endel andre små under denne igjen. Legger ikke merke til den på lys bakgrunn, men som du sier. Utrolig irriternde på mørke bakgrunner når jeg feks. ser på film.

 

Hvordan gikk du fram for å få Digital impuls til å gi deg en ny skjerm? Siden det koster endel må de vel godkjenne dette med produsenten osv.? Jeg har også behandlet laptopen bra og bært den i en laptop veske når jeg har transportert den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager at jeg ikke svarer før nå, men har ikke Internett på hybelen min for tiden, så henger veldig lite her på forumet. Hvordan går det med den bærbare? Snakket med DigitalImpuls?

 

Jeg var nede på DigitalImpuls og viste dem merkene i skjermen. De hadde ikke sette noe slikt før. Som nevnt i denne tråden prøvde jeg å finne ut av hva det kunne skyldes, sendte bl.a. en mail til Whitebox. Avla DigitalImpuls enda et besøk og de ringte til importøren eller hva det nå var. Fikk ny skjerm uten problemer. Kan godt være det hadde vært vanskeligere hvis merket var en strek. I mitt tilfelle var det et rundt område og hvordan noe slikt kan oppstå pga. trykkskader e.l. er for meg uforståelig.

 

Skjermen på CL56 har ofte kontakt med tastaturet o.l. når det fraktes. Så det er viktig ikke å pressa altfor mye bøker nedi sekken. Dessuten tror jeg det er veldig lurt å legge et papirark eller noe annet i mellom.

 

Mitt tips til deg er å stikke nedom på DigitalImpuls og snakke med dem. Litt vanskelig å si når jeg ikke har sett skjermen din. Sikker på at merkene ikke kan tørkes/skrapes forsiktig av?

Endret av havegg
Lenke til kommentar

Har snakket med digital impuls og de anbefalte også å ha et mellomlegspapit etc. mellom skjerm og tastatur. De anbefalte å bruke det som lå der når maskinen kom i pakken.

 

Hvis jeg tørker/pirker av merkene av skjermen så ser den så god som ny ut så jeg tror ikke jeg gidder å prøve å få byttet den. Får bare prøve å huske å legge noe imellom.

 

Hvis noen av en eller annen grunn revurderer sitt kjøp av cl56 pga denne skjerm saken så ikke gjør det :) Strålende fornøyd med min maskin.

Lenke til kommentar

Hyggelig at merkene gikk vekk! :) Hva var det som fulgte med maskinen din? Jeg fikk aldri noe "mellomleggspapir".. Og hvilken Digital Impuls butikk handlet du i forresten?

 

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med min maskin også. Ble litt skremt i begynnelsen, men etter å ha byttet skjermen har jeg ikke opplevd lignende problemer. Blir bare sikrere og sikrere på at den første skjermen min rett og slett var defekt.

Endret av havegg
Lenke til kommentar

havegg:

Jeg har også fått en slik ansamling av prikker på skjermen min. Pcen min er en Aopen 1557, og er kjøpt på Digital-Impuls. Jeg kjøpte den på nett, men jeg har gått til butikken i Trondheim for support, og det går helt fint.

 

Hvor lett var dine prikker å se? Kunne du se dem når skjermen f.eks. var hvit, eller måtte den være helt svart? Jeg klarer nesten ikke å se dem med lys skjerm.

 

mvh,

Knut Andersen

Lenke til kommentar

Jeg la aldri merke til dem på hvit bakgrunn. Trengte dog ikke være helt svart, men bare en litt mørkere farge. Det var spesielt irriterende når jeg så film ettersom bildet forandret seg, mens ansamlingen av prikker stod på samme plassen hele tiden..

Endret av havegg
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min på DigitalImpuls butikken i Oslo.

 

Mellomleggspapir og mellomleggspapir... Det var et slaks plast ark som stort nok til å dekke hele den indre delen [tastatur og hele skjermen]. Dette plastarket var mykt og dempet trykket mellom tastatur og skjermen.

 

Jeg kunne jo tatt et bilde av det når jeg kommer hjem i helgen :p Hvis du er interesert.

 

Btw k-nut:

Mine "merker" synes ikke på hvit bakgrunn, men mørk/sort slik som havegg beskriver så var det rimelig irriterende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...