Gå til innhold

95% av bildet i søkeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at bl.a 20D kun viser 95% av bildet i søkeren. Hvorfor ikke 100% Skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å endre på...

Tommy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av den enkle grunn at bilder blir beskjært med rundt 5% når du sender inn til fremkalling og får ut på papir. Negativet får kanskje litt for mye luft rundt motivet når søkeren bare viser 95%, men det er bedre enn at at alt du får ut på papir er beskjært for mye..

De som lager papirkopier selv har uansett ingen problemer med å beskjære de 5 prosentene. Uansett om det gjelder film eller digitalt...

Skrevet

Feil, medi8or, det er ikke grunnen.

Det er vanskeligere og dyrere å lage en nøyaktig søker. Derfor ser man søkere med 100 % dekning først og fremst på profesjonelle kameraer.

De fleste digitale kompaktkameraer har også 100 % dekning på LCD-skjermen.

Skrevet (endret)

Lenge siden jeg fikk oppgitt den grunnen. Mulig det er feil, men det høres ikke usannsynlig ut. Hvor mye penger er det egentlig å spare på mindre søkerbilde? :roll:

Edit: Google er din venn... Ser ut til at kostnad er den virkelige grunnen. Sikkert en eller annen markedsavdeling som har kommet med den andre historien... :roll:

Endret av medi8or
Skrevet

Nå konstruerer ikke jeg kamera, men jeg har litt vanskelig for å skjønne at det på et kamera til 10-15 tusen kroner skal være vanskelig og dyrt å kompensere slik at søkeren viser 100% av bildet. Det må da bare være snakk om en enkel optisk justering.

Tommy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...