Gå til innhold

Hvorfor suser det så sykt i høytalerne mine ?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ?

 

jeg har Max T2 eff.forsterker

 

og vis jeg ikke putter lyden på den nesten på bånn så suser det i høytalerne, kan noen si meg hvorfor ?

 

dette er når det ikke står noe lyd på i det hele tatt. men mixeborde og forsterkern står på da.

 

Tv og tuner er koblet rett inn i mixer , har ikke lang nok kabel til pcen enda :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Hvis du kobler mixen ut av effektforsterkeren, har du den samme støyen da?

 

Støyen kommer vanligvis fra mixen, og mengden støy er ofte ett resultat av billige komponenter og løsninger i den. Hvis du kobler fra mixen og lar effektforsterkeren stå på fullt vil det vanligvis ikke være støy i høytalerene. Setter du i ledningene som skal til mixen - uten å koble mixen til - og det fortsatt ikke er støy så har du eliminert den delen også (hvis ledningene er dårlig kan du ofte høre vannaktige sisslelyder når du rister på dem når de er koblet i forst. m. vol. oppe).

 

Veldig lange signalkabler kan ofte lage støy hvis de er dårlig skjermet. Signalkabler bør uansett ikke ligge parallelt med nettstrømkabler fordi nettstrømskabler har ett eletriskstøyfelt som kan skape forstyrelser. Høytalerledning er ikke så utsatt for dette men jeg kjenner en del HI-Fi freaks som kapsler høytalerledningene inn i aleminiumsfolie og som påstår at det blir mye bedre lyd da :lol:

 

En mixer består i all enkelthet av flere separate kanaler med hver sin forforsterker for inngangs-signalet og en master seksjon med en felles forforsterker til utgangs-signalet. Hver enkelt kanal på mixen lager litt støy/sus selv om du ikke har koblet i noe (mic, synt, gitar, PC, TV, el.l.).

 

Når mixen er koblet til effektforst.(effektf. på fullt) uten at noe står koblet i den, og alle kanaler og master er nedskrudde - skal det ikke være noe særlig sus/støy i høytalerene (hvis det er mye støy da kan det fks skyldes nettstøy, dårlig skjerming, jordfeil osv).

 

(Phantompower skal kun stå på når du bruker kondensatormic'er eller noe annet som krever strøm via XLR for å virke.)

 

For å få minst mulig støy ut av ett PA anlegget så skal alltid effektforsterkeren stå på fullt volum. Hver kanal på mixen bør stå på så lavt volum ut som mulig, fordi mesteparten av støyen kommer derfra og summen av støy fra hver kanal kan bli ganske mye. Alle kanaler som ikke er i bruk bør skrus ned eller mutes. Når du er fornøyd med balansen på volumet mellom de forskjellige kanalene, skrur du opp eller ned lyden med master volum kontrollen - ikke skru ned på effektforsterkeren hvis det er for høyt - bruk master.

 

Hvis anlegget står en plass det er jordingskontakter bør du ikke jorde mer enn en av modulene, helst effekt forsterkeren støy kan forekomme hvis flere ting er jordet - det kan oppstå noe som kalles for en jordsløyfe.

 

Denne forklaringen er noe mangelfull men jeg kommer ikke på mer i øyeblikket.

 

Lykke til :)

Endret av monodonk
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

For å få minst mulig støy ut av ett PA anlegget så skal alltid effektforsterkeren stå på fullt volum. Hver kanal på mixen bør stå på så lavt volum ut som mulig, fordi mesteparten av støyen kommer derfra og summen av støy fra hver kanal kan bli ganske mye. Alle kanaler som ikke er i bruk bør skrus ned eller mutes. Når du er fornøyd med balansen på volumet mellom de forskjellige kanalene, skrur du opp eller ned lyden med master volum kontrollen - ikke skru ned på effektforsterkeren hvis det er for høyt - bruk master.

 

Lykke til :)

2851557[/snapback]

 

Dette er jeg tildels uenig i! En effektforsterker vil jo forsterke alt den får inn. Både støy og musikk. Om man har tilstrekkelig gain i en effektforsterker på halvt eller 3/4, så unngår man jo da å dra opp støygulvet som vil ligge ut fra miks med tilsvarende!

Dette er en avveining man må ta ut ifra hvor høy gain man trenger av signalet. Min erfaring er at man som regel får høyest signal-støyforhold med lavest mulig gain på effektforsterkene, og å kjøre så "hotte" linjer som mulig!

Dette gjelder spesielt for den støyen som blir plukket opp i kablene mellom mixer og effektforsterker, men vil også være gjeldende for den støyen som er tilstede på mixerens utganger.

Hvordan mixere låter kan debatteres i det uendelige. Jeg jobber som lydtekniker og har prøvd begge deler! Som regel vil det være best å gaine de individuelle kanalene høyest mulig, og heller dempe senere i kjeden! (Må legge til at nå snakker jeg om mixere gjerne i prisklasse 300k og opp...)

Ved å ha høyest mulig signal tilig i signalkjeden, slipper man å forsterke støy man plukker opp nedover i kjeden ytterligere. I tillegg opplever man ofte at eq'er, inserts osv. virker bedre, når de får litt signal å jobbe med!

 

Sier ikke at dette er en fasit, men mener at forsterkingen bør skje i størst grad i det leddet med høyest kvalitet, og der man forsterker minst støy! Må også nevne at i mitt tilfelle har jeg gjerne hundre meter signalkabel mellom mixer og effektforsterker, strekt parallelt med 220V strømkabel hele veien! Dere kan gjerne lure på hvorfor, men slik er det...hver gang! Selv om denne kabelen er balansert, vil den plukke opp støy, og derfor skrur jeg aldri effektforsterkerne høyere opp enn jeg må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...