Gå til innhold

Ny server


Anbefalte innlegg

Hvis dere har tokenring, vil det også si at dere har et ibm system fra før. F.eks as/400 server?

 

Hvis jeg husker riktig så er tokenring ganske mye under 100 mbit i ytelse. Som da vil si at du ikke trenger spesielt kraftig server når det gjelder cpu.

 

Ellers vil jeg si at både compaq, dell og ibm har svært gode servere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig Token Ring er vel 10mbit?

En liten stund siden jeg leste om Token Ring, men det finnes vel 100mbit Token Ring? High Speed Token Ring, eller hva det nå het... og var ikke det slik at at man hadde dobbelt opp av kabler der tokenen ble sendt i hver sin retning? Eller er det bare jeg som tuller nå?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 00:24, borre skrev:

Vanlig Token Ring er vel 10mbit?

En liten stund siden jeg leste om Token Ring, men det finnes vel 100mbit Token Ring? High Speed Token Ring, eller hva det nå het... og var ikke det slik at at man hadde dobbelt opp av kabler der tokenen ble sendt i hver sin retning? Eller er det bare jeg som tuller nå?


 

 

Det var vel sånn at det bare var et token.. og maskinene hadde hver sin tur..

Lenke til kommentar

Orker ikke skrive noe spesielt om Token Ring, men vanlige hastigheter er 4 og 16 Mbps, men det finnes også 100 og 1000mbps utgaver. Eller har man da mange forskjellig varianter, som f.eks. FDDI (tror det var Fiber Distributed Data Interface) som bruker fiberoptikk (og evt TP over korte avstander...). Her er det ofte 2 ringer der den ene fungerer som backup.

 

Tokenet virker slik at det bare er en maskin som kan sende om gangen, den tar tokenet, putter inn sine data og sender den ut på ringen. Her går den gjennom alle maskinene helt til den når frem til mottaker som igjen sender bekreftelse tilbake til sender, som igjen sender ut nytt ledig token. Phu ble langt dette...Dette er den letteste varianten å forklare da det finnes større og mer kompliserte systemer :smile:

 

Er trøtt når jeg skriver dette så skrivefeil kan forekomme...

 

 

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

Orker ikke skrive noe spesielt om Token Ring, men vanlige hastigheter er 4 og 16 Mbps, men det finnes også 100 og 1000mbps utgaver. Eller har man da mange forskjellig varianter, som f.eks. FDDI (tror det var Fiber Distributed Data Interface) som bruker fiberoptikk (og evt TP over korte avstander...). Her er det ofte 2 ringer der den ene fungerer som backup.

 

Tokenet virker slik at det bare er en maskin som kan sende om gangen, den tar tokenet, putter inn sine data og sender den ut på ringen. Her går den gjennom alle maskinene helt til den når frem til mottaker som igjen sender bekreftelse tilbake til sender, som igjen sender ut nytt ledig token. Phu ble langt dette...Dette er den letteste varianten å forklare da det finnes større og mer kompliserte systemer :smile:

 

Er trøtt når jeg skriver dette så skrivefeil kan forekomme...

 

 

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

CrZy_T skrev (2002-05-12 21:44):

>Der er det fort snakk om flere som skal inn, og IDE-disker er jo IKKE og anbefale på en fil/print samt mail-server, ettersom det er MANGE forspørsler, noe Scsi er suverent på.<

 

Hm... IDE disker holder lenge! Husk at det ikke er snakk om noe GB-nettverk her. De bruker Tokenring og selv om 100-TX holder IDE lenge. En singel IDE disk klarer opp til 40 MB/s og 100-TX klarer maks 25MB/s (full-pduplex mode). Enig i at SCSI er bedre, men for 8 brukere vil en ikke merke forskjell en gang. Og igjen jeg har (også) jobbet med Exchange 5.5, print og fil servere en del. Når vi la inn en IDE disk på vår Proliant så merket vi ikke forskjell.

 

 

>mitt tips vil være og gå for Compaq.. Det er en grunn til at dem sin Proliant-serie selger mest... <

 

Jeg liker ikke Compaq. De er svært dyre. Elendig service og ekstremt dyre delepriser. F.eks. kostet en 18 GB U2W disk 9.000,- + mva fra Compaq, mens samme disken kostet 4.000,- inkl mva på komplett.no

 

Ville holdt meg langt unna Compaq, men kjenner flere som er fornøyde med Compaq så det er sikkert vi som har vært litt uheldige (der jeg jobbet før).

 

 

 

>SNIP... noe som er et tegn på at disken begynner og slite... allerede når du har fått den beskjeden kan du ringe compaq, eller den du har kjøpt det gjennom og få byttet disken gratis!!! Det er ingen andre som har slik garanti..<

 

Alle seriøse leverandører tilbyr det samme. Kommer bare an på hvilken avtalen en har med de.

 

>Og for GUDS skyld... ikke glem BRA antivirus. Exchange er jo virus-target nr.1<

 

Enig!! Anti-virus er en fin sak!! Selv om det koster litt så slipper en alle (dumme) brukere som _alltid_ skal klikke på .pif, .bat, .vbs osv vedlegg...

Lenke til kommentar

Den 2002-05-13 07:43, pgressum skrev:

Quote:


CrZy_T skrev (2002-05-12 21:44):

>>Der er det fort snakk om flere som skal inn, og IDE-disker er jo IKKE og anbefale på en fil/print samt mail-server, ettersom det er MANGE forspørsler, noe Scsi er suverent på.<


>Hm... IDE disker holder lenge! Husk at det ikke er snakk om noe GB-nettverk her. De bruker Tokenring og selv om 100-TX holder IDE lenge. En singel IDE disk klarer opp til 40 MB/s og 100-TX klarer maks 25MB/s (full-pduplex mode). Enig i at SCSI er bedre, men for 8 brukere vil en ikke merke forskjell en gang. Og igjen jeg har (også) jobbet med Exchange 5.5, print og fil servere en del. Når vi la inn en IDE disk på vår Proliant så merket vi ikke forskjell.


Han hadde ikke nevnt noe om TR tidligere så det kom som en bombe... Fortsatt mener jeg scsi er et bedre alternativ når de først skal bruke ~120k

Åssen proliant fikk du en IDE-disk i? Prøvde og få til det på et par servere her for å kjøre ut ghost, men vi fant ut tilslutt etter et par timer med lesing på WEB at IDE-disker ikke var support'a på MANGE servere.




>>mitt tips vil være og gå for Compaq.. Det er en grunn til at dem sin Proliant-serie selger mest... <


>Jeg liker ikke Compaq. De er svært dyre. Elendig service og ekstremt dyre delepriser. F.eks. kostet en 18 GB U2W disk 9.000,- + mva fra Compaq, mens samme disken kostet 4.000,- inkl mva på komplett.no


Koster rundt 5k nå. Og er diskene på komplett satt i ramme for å passe i hot-plug slot'ene til servere?




>>SNIP... noe som er et tegn på at disken begynner og slite... allerede når du har fått den beskjeden kan du ringe compaq, eller den du har kjøpt det gjennom og få byttet disken gratis!!! Det er ingen andre som har slik garanti..<


>Alle seriøse leverandører tilbyr det samme. Kommer bare an på hvilken avtalen en har med de.


Andre som gir garanti FØR disken tryner? Så vidt meg bekjent er compaq den eneste med en slik garanti.



 

Og til deg som anbefalte Xeon ... HALLO!!!! Billigere og like så bra med dual p3 m/ 512kb cache når det kun er 8 brukere.

Lenke til kommentar

Den 2002-05-13 07:55, CrZy_T skrev:

>Åssen proliant fikk du en IDE-disk i? Prøvde og få til det på et par servere her for å kjøre ut ghost, men vi fant ut tilslutt etter et par timer med lesing på WEB at IDE-disker ikke var support'a på MANGE servere.<

 

ML 350 tror jeg... Er 1 år siden jeg sluttet der nå så det begynner å bli en stund siden... Husk at mange 7200 rpm SCSI disker er identiske med IDE diskene (annet enn selve interfacet). SCSI-disker var mye bedre før, men nå er forskjellen ikke så stor lengre. SCSI er fortsatt raskere, spesielt på aksesstid, men for det aller meste er IDE fullverdige erstatninger og koster langt mindre.

 

>Koster rundt 5k nå. Og er diskene på komplett satt i ramme for å passe i hot-plug slot'ene til servere?<

 

: ) Nei, disken fra komplett.no kommer ikke med HOT-SWAP ramme og var 68-pins ikke 80-pins. Fint at Compaq begynner å prise litt mer fornuftig, men nå koster en 18 GB U160 disk vaew 2.500,- inkl mva...

 

 

>Andre som gir garanti FØR disken tryner? Så vidt meg bekjent er compaq den eneste med en slik garanti.<

 

Ok, så ikke forskjellen der... Det vet jeg ikke om andre gjør, men tviler på at det er noe problem egentlig. Når en kjøper en serviceavtale til 30K pr server bør en kunne forvente at en få bra service.

 

 

Uansett så er vi vel begge enige om at en server til 120 K + mva er litt overkill for 8 brukere...

Lenke til kommentar

Det som er viktig her er hva kunden ønsker.

 

Dersom kunden ønsker topp support, og prisen ikke er _så_ viktig er det bare å gå for DELL PowerEdge 4600 med støtte for 2 P4Xeon CPUer, 64 bit PCI@100MHz (til f.eks RAID kort) og oppgraderbar så det holder. (Skjønner ikke hvorfor ingen andre har nevnt DELL...)

 

Forslag til konfigurasjon: 1x2GHz CPU, 1GB RAM og 5 SCSI disker (2x18GB@15k rpm + 3x73GB@10k rpm) samt Quad Channel Raid Controller med 128MB Cache. Alt er hot-plug. Pris: 108.000 inc mva

 

Dersom pris er viktigere en support synes jeg du skal gå for å bygge en selv. Satte opp et forslag med 1 GB RAM, P4 2GHz, 5x120 GB IDE disk, Promise 6-kanals IDE Raid kontroller med 128MB Cache, største enermax strøforsyning, masse vifter, Lian-Li kasse samt nødvendige stash som CD-ROM, brenner o.l og kom ut på 35.000 inc mva.

 

Billig billig, but then you're on your own!

No support 4 u my friend.

 

Dersom man tar med i betraktning at et firma kan avskrive datautstyr ganske effektivt, tror jeg at jeg ville anbefalt maskinen fra DELL.

 

[ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-05-13 09:54 ]

Lenke til kommentar

Her var det virkelig mange forslag med begrenset fagkunnskap :wink:

 

Det er jo ofte litt flere hensyn å ta en bare å kjøpe "jern".....

 

Jeg jobber i et relativt stort driftsmiljø hvor vi har ca 120 servere med full drift og overvåkning. Her kjøres det kun Compaq servere, men det er en "politisk" avjørelse og det er klart at med den mengden så er service og deletilgang kritisk. Samt at kostnaden for nedetid er astronomiske.......

 

Jeg drifter også et par mindre bedrifter på si, og det er typisk småbedrifter med 5-15 ansatte. Her er saken en helt annen. Penger er helt klart tema i innkjøpsammenheng, og nedetid er ikke så ekstremt kostbar/kritisk.....

 

I disse små bedriftene står serverene stort sett å later seg uansett (det finnes noen veldig få unntak)så serverytelse er skjelden en flaskehals i systemene. De spessifikasjonene du har satt opp initielt her er fullstendig "overkill" i et sånt miljø.

 

Det jeg vanligvis gjør sånne steder et at jeg tar to av de gammel kontor pc'ne som de allerede har (min.p2/350) Setter inn et Promise IDE RAID kort og to _nye_ ide disker i RAID1 (speiling) 100mb nettkort og en Onstream tape streamer i hver. Så setter jeg opp den ene til å være filserver og den andre som mailserver. Putter på enkel overvåning så jeg får en forvarsel hvis noe begynner å svikte.. Stresstester selvfølgelig maskinene før jeg setter dem i produksjon :smile:

 

Nå har vi brukt noen få kroner på dette busjettet for å tilfredstille et serverbehov... De resterende pengene bruker jeg til å gi brukerene nye pc'r og skjermer ol..... Vola!

Alle behov dekket, alle fornøyd!

 

Stikkordet er å holde det enkelt.

En maskin, en oppgave!!

Antivirus, UPS og Backup er en selvfølge!!

 

 

 

PS: Jeg har aldri hatt nedetid på noen av disse maskinene!

(annet en planlagt vedlikehold selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Glemte en liten ting!

 

Glem Dell maskiner!

 

De er veldig flinke til å fremstå som billige i markedsføring ol men de er ofte en eller annen hake ved Dell maskiner ;(

 

Jeg har testet en hel del Dell maskiner opp gjennom årene og jeg vil ikke ha dritten på mitt kontor og i hvertfall ikke på serverrommet mitt!!!!

 

Da er det bedre å bygge en maskin selv....

Lenke til kommentar

Enig med "fortere"; Totalt overkill med de tunge SCSI/DUAL-baserte løsningene som blir foreslått til et slikt bruk.

 

Eneste er jeg at ikke nødvendigvis er tilhenger av å sette opp så mange bokser (en maskin til hver oppgave), men der er det delte meninger. Jeg liker å sette opp litt kraftigere maskiner (CPU koster ikke så mye) og kjøre flere tjenester inn på en maskin. Da blir det mindre administrasjon = mindre som kan gå galt. På den andre siden så går mer ned dersom f.eks. hovedkortet svikter...

 

[ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2002-05-13 11:19 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-05-13 09:18, pgressum skrev:

 

>ML 350 tror jeg... Er 1 år siden jeg sluttet der nå så det begynner å bli en stund siden... Husk at mange 7200 rpm SCSI disker er identiske med IDE diskene (annet enn selve interfacet). SCSI-disker var mye bedre før, men nå er forskjellen ikke så stor lengre. SCSI er fortsatt raskere, spesielt på aksesstid, men for det aller meste er IDE fullverdige erstatninger og koster langt mindre.

 

OK, ML 330 og 350 samt DL 320 er vel de eneste som kan leveres med IDE-disker.

 

> : ) Nei, disken fra komplett.no kommer ikke med HOT-SWAP ramme og var 68-pins ikke 80-pins. Fint at Compaq begynner å prise litt mer fornuftig, men nå koster en 18 GB U160 disk vaew 2.500,- inkl mva...

 

Du får det du betaler for :razz:

 

>>Andre som gir garanti FØR disken tryner? Så vidt meg bekjent er compaq den eneste med en slik garanti.<

 

>Ok, så ikke forskjellen der... Det vet jeg ikke om andre gjør, men tviler på at det er noe problem egentlig. Når en kjøper en serviceavtale til 30K pr server bør en kunne forvente at en få bra service.

 

Assa... Det hjelper lite hvis server'n din tryner kl. 9 om morran... du kan uansett regne med et par timers nedetid... på compaq ser du "ulykkene" før de skjer og kan derfor få byttet deler som begynner og synge på siste verset før de dør og utenfor arbeidstid og dermed spare bedriften for en del penger.. Du kan oxo f.eks se hvis en av ram-brikkene dine har skade på noe av minnet, og da slutter server'n automatisk og bruke det området til brikken har blitt bytta.

Compaq har oxo lansert en DL580 G2 med mirroring på RAM'n sin... mao.. stor sikkerhet, samt du kan bytte brikker og oppgradere minnet mens server'n står og går=)

 

>Uansett så er vi vel begge enige om at en server til 120 K + mva er litt overkill for 8 brukere...

 

Jepp... 1 DL380. ( http://www1.compaq.no/produkter/servere/in...0BF473FDF624943 )

ProLiant DL380 Modell R02 P1400-512K 256MB minne 37.572,- (Inkl.mva) eks. disker

4x Wide-Ultra3 SCSI 36.4GB Hot-Plug 10K à 6.447,- (inkl. mva)

2x Wide-Ultra3 SCSI 18.2GB Hot-Plug 10K à 4.463,- (inkl. mva)

Og skal sikker ha ekstra minne...

512 MB minne SDRAM DIMM (2 x 256MB) for G2: DL360/DL380/ ML370 â 6.571,- (inkl. mva)

 

Vet ikke om tape-stasjon var med i IBM-regnestykket?

men det holder vel med en

40/80 DLT Ekstern tapestasjon à 28.891,- (inkl. mva)

Vet ikke om det skal være noen utbyggningsmuligheter, men med litt så har man :

R1500XR, UPS for rack, Europa (200-240 Volt, avtagbar strømkabel) à 10.787,- (inkl mva)

hvis man skal ha større :

R3000XR, UPS for rack, Europa (208-240 Volt, avtagbar strømkabel) à 17.607,-

(kilde www1.compaq.no/index2.cfm )

 

De burde heller bruke 10-20k på ny kabling og en catalyst 2950-24 eller.no =)

 

damn .. jeg burde nesten bli selger tror jeg =)

 

[ Denne Melding var redigert av: CrZy_T på 2002-05-13 11:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Eneste er jeg at ikke nødvendigvis er tilhenger av å sette opp så mange bokser (en maskin til hver oppgave), men der er det delte meninger. Jeg liker å sette opp litt kraftigere maskiner (CPU koster ikke så mye) og kjøre flere tjenester inn på en maskin. Da blir det mindre administrasjon = mindre som kan gå galt. På den andre siden så går mer ned dersom f.eks. hovedkortet svikter...


 

Det blir nesten smak og behag.

Iom at jeg ofte bruker eldre (og billige/svake) maskiner så er det greit å dele lasten og risikoen på flere.

Hvis jeg alikevel skal kjøpe en ny maskin så kjøper jeg selvfølgelig det beste jernet jeg kan få for penga!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 12:25, fortere skrev:

Det blir nesten smak og behag.

Iom at jeg ofte bruker eldre (og billige/svake) maskiner så er det greit å dele lasten og risikoen på flere.

Hvis jeg alikevel skal kjøpe en ny maskin så kjøper jeg selvfølgelig det beste jernet jeg kan få for penga!



 

Eller bare det som gir mest for pengene? Er dumt og svi av 250k på en server når du kunne fått en 75k... Og når den begynner og synge på siste verset, så sitter du igjen med 175k fra forrige gang.....

Lenke til kommentar

får du 250k og bruker 75k, så skjer det nok at dem der pengene som blir igjen og bruker på noe annet!

 

har man litt kritiske oppgaver, så burde man fordele èn oppgave pr. server! blir ikke så stor skade hvis den serveren går ned! blir også mye raskere å rebuilde hele greie!

 

--

knut

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 10:53, arvjakob skrev:

får du 250k og bruker 75k, så skjer det nok at dem der pengene som blir igjen og bruker på noe annet!



 

jaja ..... men du ville du ikke hatt råd til å kjøpe det "andre" på det budsjettet og må vente til året etter og da kunne det vært nødvendig med oppgradering eller flere servere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...