Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hw firewall eller router med firewall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på følgende... Har "bredbånd" fra UPC, og vil kjøre opp et par pc'er på nettet - og gjerne ha litt sikkerhet samtidig. Har tenkt på en egen hw firewall siden det tar lite plass. Men jeg har også sett routere med firewall funksjonalitet (jfr Dlink DFL-200 vs Dlink DI-604 - er sikkert andre bedre produkter, men jeg så på disse). Hva er egentlig forskjellen, rent bortsett fra "bedre" firewallfunksjonalitet i firewall'en? Begge typene har switch på innsiden og dhcp støtte, samt NAT/firewall....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største forskjellen som du da kaller "bedre firewallfunksjonalitet" består i at en FW ikke bare "skjuler" maskinene dine fra internett, men faktisk kontrollerer data-pakkene som går gjennom den.

NAT-FW som de fleste router har, innebærer jo egentlig bare at maskinen din ikke er synlig på internett og dermed ikke kan angripes "aktivt" - men du kan fortsatt selv utløse (fra innsiden) trafikk til denne maskinen som du egentlig ikke vil ha.

En ekte FW med så kallt "packet-inspection" vil undersøke hver datapakke på dens innhold og stanse det (muligens) før det når en maskin på innsiden, selv om denne maskinen har "forespurt" / bedt om å få trafikken.

Skrevet

Takker så mye for svar.

Tror nok jeg vil ha en liten hw firewall rett og slett pga hendig størrelse og konsistent funksjonalitet uavhengig av hva slags maskiner/os som kjører på innsiden.

Jeg har selv ingen erfaring med Dlink, men jeg så på mikrodatorn.se at DI-804HV ble best i test, så det kan vel ikke være helt galt :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...