Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket frontsett til ca 3000kr?


schmelck.no

Anbefalte innlegg

Hei!

I min forrige bil så hadde jeg Focal polykevlar 165K frontsett koblet til en Audison LRx 2.500 og en Rockford Fosgate Power HX2 12" koblet til en Audison LRx 1.400 i 1 Ohm. (Selvfølgelig også kondensator og spiller).

 

Jeg solgte bilen med frontsettet, som jeg egentlig var fornøyd med, og skal kjøpe nytt nå som jeg snart skal få meg ny bil.

 

Har dere noen god idé til hvilket frontsett som vil passe med resten av oppsettet? Ikke glem det at det blir lite med klassisk, opera og jazz inni bilne, så om lyden ikke er så "pen" er ikke så farlig, så lenge det er rimelig "mye" lyd. Misforstå meg rett, jeg vil ikke ha noe dritt, men saken er det at jeg absolutt ikke er audiofil og hører egentlig ikke på noe musikk som "trenger" noe særlig god kvalitet på høytallerene uansett.

 

Frontsettet skal bestå av 6,5", delefilter og diskant.

De jeg har sett på er Focal 165KF (som jeg regner med at er arvtageren til mitt gamle frontsett), Cadence CVL6-K og Cadence US-6K compo.

 

Focal settet hadde kanskje litt lite bass i mellomtonen, men diskanten tok jo helt av.

 

Andre merker vurderes selvfølgelig, så kom med forslag og ideer!

PS! Dette anlegget skal inn i en SVÆRT liten bil hvis det skal ha noe å si.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du ikke er kresen og sikler på Focal? Jøss, har ikke lyst på sportsbil jeg heller, men kjører porche for det :p

Men spøk tilside, har anbefalt Soundstream før på grunnlag av entusiasmen fra forhandlerne av disse.

Noe må det være siden de er så begeistra, hehe :D Priser her. VG.6c er midt i prisskiktet du ser etter, og med en følsomhet på 92 db samt tolleranse for opp til 150W bør det spille høyt nok og vel så det.

 

Andre sett som kommer meg i hu er Eton RS 160 som også føres av Musical Transparency, Lotussettene til Eltek og MB Quart.

 

Av personlig nysjerrighet ville jeg gått for Eton, men mest trøkk får du nok av SS.

Lenke til kommentar
Du sier du ikke er kresen og sikler på Focal? Jøss, har ikke lyst på sportsbil jeg heller, men kjører porche for det :p

Men spøk tilside, har anbefalt Soundstream før på grunnlag av entusiasmen fra forhandlerne av disse.

Noe må det være siden de er så begeistra, hehe :D Priser her.  VG.6c er midt i prisskiktet du ser etter, og med en følsomhet på 92 db samt tolleranse for opp til 150W bør det spille høyt nok og vel så det.

 

Andre sett som kommer meg i hu er Eton RS 160 som også føres av  Musical Transparency, Lotussettene til Eltek og MB Quart.

 

Av personlig nysjerrighet ville jeg gått for Eton, men mest trøkk får du nok av SS.

Hehe, der jeg kjøpte forsterkerene mine og frontsettet så anbefalte de Focalene så jeg gikk for dem. Må si at jeg synes at de spiller sinnsykt høyt (svært positivt, spesielt diskanten, kjennes som kniver i ørene ved høyt volum over en litt lengre perioder, hehe).

 

Så SS gir mest trøkk? Det er det jeg er på utkikk etter, men diskanten må kunne holde følge, hvordan er diskantene på de forskjellige settene?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

kniver i ørene? det høres ut som om du har hatt noe jalla (ikke fyrn på forumet her) instilling på det der:D

 

Husker det første anlegget mitt låt som kniver i ørene å det va standard 4 toms høytalere suplemert med nån billige gas tweeters. Hørte på enya klokke klart (hirr, jah eg syntes det da), men kvær gang ho tok litt i måtte eg stålsette meg for å i det hele tatt overleve å klare å holde bilen på veien :!:

Endret av Defus
Lenke til kommentar
kniver i ørene? det høres ut som om du har hatt noe jalla (ikke fyrn på forumet her) instilling på det der:D

 

Husker det første anlegget mitt låt som kniver i ørene å det va standard 4 toms høytalere suplemert med nån billige gas tweeters. Hørte på enya klokke klart (hirr, jah eg syntes det da), men kvær gang ho tok litt i måtte eg stålsette meg for å i det hele tatt overleve å klare å holde bilen på veien :!:

Ok, det var litt dårlig forklart av meg. Var mening å overdrive "litt" siden diskantene kunne spille så sinnsykt høyt (og helt klart). Det hørtes ikke ut som om man fikk kniver i ørene, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med et JL xr serie i et par år og det er jeg j... fornøyd med. ca 5lapper. skal jeg anbefale noe så må det bli Digital Designs... det rrrocker.

Frontsetta dems blir klare i oktober og koster fra 1500 og oppover, kommer i 10, 13 og 16 cm.

 

Focal e et greit nok merke men jeg ville ikke godt for dem.

 

Ska du ha trøkk så gå for DD.Er ikke sikker på lyden ettersom vi ikke har fått de enda, men hvis man ser på resten av produktene deres så er den helt TOPP!

 

Finlyd/trøkk måtte bli JL VR serie. litt sløve i bunnen men go'lyd.

 

Fin lyd klarer absolutt infinity å fikse. har etpar 6x9 fra dem.

 

 

DDaudio

 

sjekk DD, det kommer du ikke t å angre på. Skal du handle så si ifra til meg, så skal vi se om vi kan ordne noen greie priser. Er du på hogget så blir de fem første

som handler DD med i Team DD norge og får innkjøps priser. Vi har noen db pakker også. Garantert norgesrekord....

 

 

Hilsen Stephan Sørgjerd

Team DD norge/Re:style

[email protected]

post-151-1095720644_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om DD lager frontsett i samme kvalitet som de lager subber er det absolutt verdt å sjekke ut. Hva med å oppgi T/S parametre og spec på disse?

Et annet sett som vil ligge i ca samme gate er RE XXX.

Stakkars schmelck, ikke lett å bestemme seg nå sikkert, hehe men for å få en objektiv vurdering av Soundstream og RE snakk med Glenn hos Musical Transparency. Utfra det du da får vite skulle det være mulig å bestemme seg for hvem av disse som er aktuelle mener jeg. Da har du eliminert noe iallefall og har mindre å grunne på ;)

Lenke til kommentar

hei.

som (lands-forlatt) forhandler av soundstream og RE vil jeg nok si at det blir lenge til RE blir tatt inn til norge... dette er pga salg/kjop/import reglene RE har..(daarlige ja..)

 

men utifra pris/kvalitet saa kommer soundstream best ut, har et SS EGC.6 selv (vurdert solgt) og det spiller grisehoyt og diskanten folger med som bare det :)

jeg provde 2x90wrms paa det og det spilte meget bra..men brokoblet SS 4kanaleren til 2x350wrms og det ble skikkelig trykk.. saa en forsterker pa 2x150~200w er "anbefalt"..bare som man har noe i reserve..

 

SS settet er faktisk et av det bedre jeg har hort, da samenlignet med feks JL Audio XR-CSi (4790,-) som er nevnt ovenfor..XR hadde for liten diskan som ikke spilte saa langt ned i frekvens som SS, og det merker man om man vil kjore feks aktivt.

SS diskanten er 25mm (med horn effekt), XR er 19mm...ikke at XR diskanten/settet er daarlig men det er bare ikke verdt prisen..

 

mvh, stig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...