PaloX Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 Heisann! Jeg har et msi k7n2g liggende, jeg skal bruke det i en hdd server. Problemet er at når jeg starter opp, så får jeg fram: Testing RCT på D-Bracketen. Jeg får ikke noe skjermbilde, ingen pipelyd, bare den meldingen på d-bracketen. Noen som har vert borti noe lignende? eller noen som har peiling på hva som kan være galt?
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 For de som ikke vet det: RCT = Real Time Clock
Muffinman Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 Flatt cmos-batteri kanskje? Mål med et voltmeter.
xoop Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 Hva slags minne bruker du? Hvis du bruker twinmos minne bør du oppgradere BIOS.
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Flatt cmos-batteri kanskje? Mål med et voltmeter. Skal det virke inn på oppstarten? og testing av rtc? :S Hva slags minne bruker du? Hvis du bruker twinmos minne bør du oppgradere BIOS. Bruker corsair 256 333mhz...
xoop Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 (endret) Okei, jeg hadde samme problem med mitt K7N2G-ILSR kort når jeg brukte Twinmos minne. Problemet mitt løste seg når jeg satte inn Apacer oppgraderte BIOS, og satte inn Twinmos minne igjen. Endret 20. september 2004 av xoop
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Hmmm, at det kom fram testing rtc på d-bracketen? var det ramen da?
xoop Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 Ja, jeg oppdaget det når jeg oppgraderte fra 2*128MB Apacer til 2*256 Twinmos. Nå har jeg forsåvidt ikke dette utstyret lenger, men jeg syntes også at feilmeldingen var mystisk.
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Jeg har bare to 512 med twinmos liggende, utenom den 256 brikka.. men jeg har fått minneproblemer med det kortet før.. men da stod det at det var ramen som var feil.. Kan muligens få låne en brikke av en kompis.. får se på det i morgen.. Ingen andre forslag?
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Hmm, jeg tok ut rammen, og startet opp uten, fikk samme meldingen..
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Hmm, da må jeg spørre, er real time clock enkelt og greit ei klokke? eller clockhastighet på etellerannet?
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 wæææ! Hva skal jeg gjøre? Må få denne pcen til å funke!
schmelck.no Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 RTC er selve klokken ja. Er HK gammelt? Hvis du ser på Har du prøvd å bytte batteri (ikke sikkert at det vil funke, men sjekk ihevrtfall med et voltmeter)? Har det funket før (med de samme komponenetene)? Har noen av kondensatorene din sprukket? Slik som her: http://www.forvirra.com/upload/img/meeg_condensator.jpg Får du sjekket CPUen din i en annen maskin? Er alle pinnene på CPUen intakte? Er CPUkjernen OK?
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Kondensatorer ser ok ut.. Hket er ikke så gammelt, men litt. 6-8mnd kanskje? max. CPUen funka i denne pcen jeg sitter på nå.. tror det er lite sannsynlig at jeg ødela den når jeg bytta.. men kan jo prøve igjen. Pinnene ser fine ut.. kjernen også.... Men når det gjelder cmos batteri, så skal jeg bytte det.. Får se om det hjelper..
schmelck.no Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 Kondensatorer ser ok ut.. Hket er ikke så gammelt, men litt. 6-8mnd kanskje? max.CPUen funka i denne pcen jeg sitter på nå.. tror det er lite sannsynlig at jeg ødela den når jeg bytta.. men kan jo prøve igjen. Pinnene ser fine ut.. kjernen også.... Men når det gjelder cmos batteri, så skal jeg bytte det.. Får se om det hjelper.. Siden alt annet så bra ut så er det ikke så mange andre muligheter. Siden RTCen er (semi)avhengig av batteriet så kan jo det hende at det er problemet, selv om jeg aldri har opplevd det før. Evt så kan det jo være andre ting, eks statisk elektrisitet har ødelagt noe (du passer vel på når du jobber med PC delene)? Evt muligens at PSUen din holder på å ta kvelden/har tatt kvelden, klarer ikke å gi nok strøm til PC'en... Har HKet ditt en "ekstra" 4 pinners strømkontakt?
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Ja, seff er jeg forsiktig Og psu er helt ny.. bare 300w, men det er stort sett ikke noe annet en et hk, en cpu, grafikkort og en hdd i den nå.. så det bør holde..
PaloX Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 hket har en liten 4 pins kontakt ja.. liten kvadratisk dings.. har kabel med 2 svarte og 2 gule ledninger i den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå