Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg velge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange spørsmål en bør stille seg og sette begrunnede svar på hvis man kjøper kamera i denne prisklassen og oppover:

 

- Vil jeg ha kompaktkamera, speilrefleks eller kamera som har størrelse som speilrefleks men som ikke er det ?

- Bør jeg kjøpe et visst merke fordi jeg har kamerautstyr i dette merket, kan låne av far, bror, onkel, osv.

- Bør jeg kjøpe et kamera som har en viss minnebrikke-type fordi jeg har minnebrikker av det slaget i fleng

- Trenger jeg 10x zoom eller slike ting ?

- Tregner jeg 4, 5, 6 eller flere megapiksler ?

- Vil jeg kjøpe et kamera som er det jeg trenger med en gang eller vil jeg kjøpe et kamerasystem jeg kan utvide ved behov ?

- osv.

 

De to kameraene du har tatt som eksempel så er jo 300D et digitalt speilrefleks-kamera og det andre er ikke det. 300D har 6.3MP mens PP1 har 8MP.

 

Linse-spesifikasjonen på PP1 er at den er et F/2.4-3.5 28-200mm (35mm tilsvarende) objektiv i L-klassen. Dette objektivet regner jeg da med er en god del bedre enn det kit-objektivet du får med 300D. Dermed vil kanskje 300D trenge et mye bedre objektiv for å kunne sammenlignes med PP1 rett ut av esken.

 

Det her er bare mine meninger og tanker, kanskje noen som har prøvd begge (jeg har kun 300D) kan gi en bedre fakta-beskrivelse.

 

Uansett, det aller beste tipset jeg kan gi er at hvis du har flere kameraer som funksjons-messig er gode nok for deg ville jeg tatt turen rundt i noen fotoforretninger og sett om du fikk lov å holde i dem, kanskje også prøve dem (hvis du har, ta med minnebrikke så du får med bildene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...