Gå til innhold

Rolig og rimelig pc.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt pc og ønsket en stille. Kan anbefale å se litt på tråden min her.

 

Har ikke fått kabinettet ennå, men her er mine erfaringer så langt, mht støy.

 

Samsung pinpoint er en stille og helt ok hd. Du bør vurdere strikkoppheng om ikke kabinettet har nå form form demping. (Jeg merker hd lager resonans i kabinettet som støyer)

 

NorthQ er en ok PSU, men var ikke like stille som jeg trodde/håpet.

 

Jeg vet at Zalman-Cpu vifter i 7000-serien er bra (selv om jeg avbestillte mi), og har justerbar hastighet. Jeg har ei Arctic Cooling Silencer 64 TC som justerer seg sjøl -er nesten helt lydløs, men har neppe like bra kjøleevne som Zalman. Men er godt fornøyd.

 

Vær også obs på at evt vifter på hk kan støye.

 

I tillegg kjøpte jeg en Sunbeam Rheobus slik at jeg kan justere alle viftene i kabinettet. Kan også nevne at jeg koblet denne til PSU og skjermkortkjøleren også slik at jeg har full kontroll på alle viftene. Min pc er nå STILLE :w00t:

 

-Lykke til

 

Edit: Feil link

Endret av Enviro
Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag!

 

Jeg sendte just nu en mail til pcutstyr.no, hvor jeg ba de sette opp et forslag til meg. Det kan dere gjerne også gjøre.

 

her er hva jeg skrev:

 

Hei igjen!

 

Jeg skal bygge meg ny maskin, så jeg trenger altså kabinett og alt som er inni det :) Jeg vet ca. hva jeg har lyst til å betale for hvert komponent, men er fleksibel til å betale litt mer hvis jeg da får vesentlig mer for pengene. Totalt bør det iallfall ikke komme på mer enn 8000, gjerne litt under.

 

Det er en allroundmaskin, skal hovedsaklig brukes til å surfe på nettet, tekstbehandling, multimedia/spill. Jeg er ikke en "klokker" eller "tweaker" eller hva det nå måtte kalles. Ikke interessert i viftestyring etc. Når jeg først har bygd pc-en ønsker jeg ikke å åpne kabinettet igjen med det første. Jeg driver ikke å endrer innstillinger etc i ett sett. Er egentlig ikke så datainteressert, jeg vil bare ha et bra oppsett som jeg slipper å ha noe klunder med.

 

Som du sikkert har skjønt skal det være en stabil og pålitelig maskin. Det er også veldig viktig for meg at den støyer lite. Ha det i bakhodet når du (hvis du gidder) lager et forslag til meg. Alle komponentene bør velges med tanke på støynivå (og stabilitet), ikke bare ytelse.

 

Her kommer lista over hvilke komponenter jeg trenger, og antydninger på hva jeg er villig til å betale for de.

 

Kabinett (her har du allerede gitt et forslag, det ser helt kurant ut) - ca. 1000 (med strømforsyning). Miditower, praktisk. Ikke så mye dilldall. Usb i front. Strømforsyningen må støtte s-ata. Noen mente forøvrig at det du foreslo ikke var så lydløst som man kunne håpe.

 

Cpu: Amd socket 754. Det beste jeg får for ca. 1200, og cpukjøler (stillegående såklart), ikke dyrere enn 400, men gjerne billigere.

 

Hovedkort: ca. 8-900.

Må ha integrert nettverkskort og lydkort, usb 2.0 og helst også firewire (men ikke et must)

 

Ram: 512 mb, ca. 8-900.

 

Harddisk: 160 gb, s-ata. ca. 1000

 

Skjermkort: ca. 1200, iallfall ikke noe særlig mer, vifteløst. Allround, trenger ikke tv-ut eller slike ting.

 

Dvd-brenner: ca. 900

 

Det skulle vel være alt tror jeg.

Hadde vært veldig fint om du gadd sette opp et forslag, men jeg forventer ikke at du gidder. Pleier dere å svare på slike ting?

 

Vennlig hilsen

 

Andreas

 

 

For øvrig lurer jeg litt på kanskje å kjøpe et støydempet kabinett og en superstille psu. jeg er da villig til å betale litt, men som sagt gidder jeg ikke betale for en masse fancy dilldall, jeg skal bare ha noe som er praktisk og enkelt og ser helt greit ut. Tar gjerne i mot forslag på dette også

 

God aften alle i hop!

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag(fra komplett):

 

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

695

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

1390

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

890

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Thermaltake SViking MidiTower Sort VA4000BWS LCD Panel U/Power supply

894.99 (ser litt kult ut og har medfølgende 2x120mm vifter + viftestyring (++)ifølge hjemmesiden, har ikke sett det i virkeligheten ennå, men virker som ett kabinett som kan bli ganske stille..)

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

377.64

--------------------------------------------------------------------------------

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

679

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Zalman CNPS7000B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/754/939/940

415 (konge kjøler, null bråk, fantastisk kjøling)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail (skal ikke dette være ganske så stille?)

1249

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Asus K8N-E DELUXE Hovedkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

1095.66 (evt. bytt ut med noe billigere)

 

--------------------------------------------------------------------------------

Totalt: 7686.29

Lenke til kommentar

Til alle som er interessert i å ha en stille PC, vil jeg anbefale å se litt på siten til SilentPCReview.com. De har en del meget gode artikler om hvordan sette sammen en stille PC, og de har testet og rangert en rekke komponenter i forhold til hvor stille de er (kabinetter, PSU, CPU, vifter, disker, etc.). :sleep:

 

Se for eksempel deres gode artikkel om strømforsyninger på denne linken. Her har man også mulighet til å lære litt om hva som gjør en god strømforsyning. På side 3 i denne artikkelen er det en rangert liste over strømforsyninger i forhold til kvalitet og støy.

 

Forøvrig en meget god site, med mye nyttig informasjon. :thumbup:

Lenke til kommentar
bare sånn for å ikke svare direkte på spørsmålet ditt ( :p ) så er enermax kjennt for å levere bra PSU'er...

Ja, jeg vet egentlig det, at Enermax er bra, men jeg lurer egentlig mest på støynivået. Ble litt skeptisk til 2 80mm vifter. Har fått det for meg at 1 120mm vifte er bedre, men silentpcreview går jo god for den... :wee:

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet egentlig det, at Enermax er bra, men jeg lurer egentlig mest på støynivået. Ble litt skeptisk til 2 80mm vifter. Har fått det for meg at 1 120mm vifte er bedre, men silentpcreview går jo god for den... :wee:

Tror det er 92mm under og 80mm bak.

 

Jeg ville ikke brydd meg om viftestørrelsen i PSU. Det er støynivået som teller, og der stoler jeg ganske mye på SilentPCReview.

Lenke til kommentar

Skuld:

Som du kanskje ser, deltar jeg allerede i den diskusjonen... ;) Men jeg får ikke svar... :(

 

EasyRaider:

Visste ikke at det var 92mm vifte under... :whistle: Men du har jo rett i det du sier. Eneste er at jeg forbinder store vifter med lite støy, og omvendt. Mulig jeg skal stole på silentpcreview her. Men er det sikkert at det er den samme som er på mpx som de snakker om der?

Lenke til kommentar
NorthQ er en ok PSU, men var ikke like stille som jeg trodde/håpet.

Hvor stille hadde du håpet? Har du sammenliknet med en tilsvarende fra Fortron/Source?

NorthQ er mim første psu (Har bare hatt en bærbar tidligere.), så jeg har ikke nå sammenligningsgrunnlag dessverre. Jeg syntes den bråket litt for mye i forhold til CPU- og VGA-vifta.

Jeg målte når maskinen ikke var belasta og den fikk 9V. Jeg koblet meg inn med Rheobusen slik at jeg nå holder den på ca 7V, noe jeg tror er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
NorthQ er mim første psu (Har bare hatt en bærbar tidligere.), så jeg har ikke nå sammenligningsgrunnlag dessverre. Jeg syntes den bråket litt for mye i forhold til CPU- og VGA-vifta.

Takker for svar. :thumbup: Hva slags vifte har du på cpu? Men hvis psu'en bråker i forhold til vga-vifte (med mindre du har bytta'n ut, da), så vil jeg påstå at den psu'en ikke er spesielt stillegående... :shrug: Eller? Fått mer og mer lyst på en Enermax Noisetaker, jeg nå...

Lenke til kommentar
NorthQ er mim første psu (Har bare hatt en bærbar tidligere.), så jeg har ikke nå sammenligningsgrunnlag dessverre. Jeg syntes den bråket litt for mye i forhold til CPU- og VGA-vifta.

Takker for svar. :thumbup: Hva slags vifte har du på cpu? Men hvis psu'en bråker i forhold til vga-vifte (med mindre du har bytta'n ut, da), så vil jeg påstå at den psu'en ikke er spesielt stillegående... :shrug: Eller? Fått mer og mer lyst på en Enermax Noisetaker, jeg nå...

Se lengre opp i posten for info om min pc. CPU-vifta er veldig stille -nesen lydløs, men har neppe nå spesielt bra kjøleevne, men duger likevel til min 1,8 AMD 64. Nå er jeg veldig kravstor når d gjelder viftestøy...

Lenke til kommentar

Nå har jeg lite erfaring da, du bør høre med andre som har erfaring med flere psu`er også

Mener jeg har lest andre steder også at NorthQ ikke var så mye å stikke rævva i været for.

 

Men er det noen som har testa Tagan? Det er jo flere (ikke)lyd-entusiaster som sverger til den. Eller noen som har lest tester som setter den opp mot Enermax Noisetaker eller Fortron/Source?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...