Gå til innhold

Velge kompakt digitalkamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte å spørre almennheten før jeg bestemte meg for kompakt digitalkamera ;)

 

Jeg vil ha ett kamera følgende funksjoner:

- 3-5 Mpix

- Videofunksjon 640x480 30 FPS og ingen begrensning på lengde på filmklipp

- helst USB 2.0 (ikke firewire, pc'en støtter ikke det)

- Må få det ned i bukselomma (ikke zægge-bukselommer) :cool:

- helst MMC/SD minnekort, Memory stick til nød (dyrt)

- 3-4 optisk zoom, digitalzoom=deaktiveres uansett.

- Oppladbare batteri

 

Jeg har lest utallige tester og innlegg siste uken og funnet ut at noe mer enn 3Mpix trenger en strengt tatt ikke. Var innom en "ekspert" i Bergen og han sa at 5Mpix bilde kan du forstørre opp til 50x40 omtrentlig.. Og siden jeg da bare har tenkt til å ha standard størrelse på fremkallingene mine, så er det vel litt "overkill"? :yes:

 

Så jeg har sett litt på Sony sitt P100 og W1 (er usikker på hvilket av de jeg evt. skal velge). Eneste negative er at minnekortene koster mye. Tenkte meg ett eller 2 kort på 256 MB av merke Sandisk eller Lexar.

 

Problemet er vel at en ikke får tak i kamera (som jeg har sett til nå) med 3-4 Mpixel med ellers høy teknologi (usb2.0, raskt minnekort og god videofuksjon).

Har jo lest i forumet her at den fysiske størrelsen på CCD-bildebrikken bør øke i takt med oppløsningen på bildene.

 

Så jeg spørr dere: Er det noe her som ikke harmonerer? Er videofunsjon på digitalkamera bare bortkasta penger (har kanskje hekta meg litt mye på akuratt denne funksjonen)? Bør jeg heller konsentrere meg om andre viktigere faktorer?

 

Vet at bildekvalitet selvsagt er viktig, men jeg har fått inntrykk av at forskjellen der er heller mindre. Forskjellen ligger mer i hvor mye støy det er i bildet.

 

 

På forhånd, takk for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Oppløsning

Til ditt bruk er nok 3 mpixel nok, ja. Faktisk også 2 mpixel, men nå er vel snart 3 mpixel nedre grense for hva som finnes i butikkene.

 

Video

Når det gjelder videoopptak, vil jeg si det samme som flere har nevnt her på Forum: Drit i spesifikasjonene på dette. De fleste av nyere kamera kan på en eller annen måte ta opp videsnutter, men det har egentlig ingenting med video å gjøre. Det er mer en ekstra funksjon i kjekt-å-ha-klassen, for å lage - som nevnt - små videosnutter av små artige hendelser. Skal du først gjøre videoopptak, kjøper du et videokamera til dette. Fotoapparater er primært til å ta bilder med.

 

Størrelse

Hvorfor skal noen absolutt stappe kameraer ned i lomma? Det er greit at noen kameraer er små, men slik behandler man dem ikke. En ørliten belteveske, liknende mobilvesker, er da helt greit?

 

Minnekort

Jeg ville vel først lest litt tester av kameraer og bestemt meg for modell før minnekorttype. Så fryktelig mange minnekort trenger man ikke at dette bør spille inn. Jeg ville iallfall ikke latt det være utslagsgivende for valget.

 

Zoom

Kjøper du kamera med optisk zoom er vel 3x mer eller mindre standard på kompaktklassen. Godtar du imidlertid noe større kamera kan du få hemningsløs zoom på 8-10x, som gjør fotograferingen svært mye mer morsom. Jeg begynte med kompakt størrelse med 3x zoom, men ble fort lei den slappe zoomen, og byttet til Olympus C-700-serien med 10x. Da fikk jeg heller godta at det ble kameraveske på skuldra. Har ikke angret et sekund.

 

Batterier

Ble litt usikker på hva du mener med oppladbare. Det er det da så vidt jeg vet på de aller fleste kameraer. Det som derimot skiller, er om det benytter standard batterier (som f.eks. AA-batterier) eller proprietære løsninger, som da eliminerer muligheten for å kjøpe en pakke alkaliske på super'n hvis uhellet er ute. Her ville jeg anbefale å satse på AA-baserte. Spesialbatterier er som regel betydelig dyrere når du etterhvert må bytte det, dessuten er det jo da ikke så vanlig å ha reserve/ekstrabatteri av denne typen, da de jo som regel lades i kameraet. Har du derimot AA-batterier, er det jo bare å kjøpe et par sett, og lade ekstrabatterier i vilden sky, og hele tiden ha ekstra sett i veska.

Men går du for ultrakompakte kameraer, er det vel stor sannsynlighet for spesialbatterier grunnet nettopp størrelsen. Det er altså fordeler og ulemper med det meste.

 

Skulle jeg derfor anbefale noe flatt og lekkert, måtte det bli Casio's Exilim-serie (Z30 og Z40), eller Pentax's Optio S-serie. De er svært beslektede, da begge benytter identisk optikk fra Pentax. Det er dog en del ting som skiller dem, som innebygget minnestørrelse, video ut, tilkobling med/uten dokking osv., så her bør man lese tester og se hva som prioriteres.

Skulle du derimot slakke litt på størrelseskravene, er det ingen tvil, jeg ville gått for et av Olympus's kameraer i C-700serien med ultrakraftig zoom og supermakro.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Kan kun si meg enig med Carlos her...

 

Coolpix 3700 ser ut til å passe dine kriterier perfekt. Et meget godt 3MP-kamera fra Nikon som gir bilder med fine, naturlige farger.

 

Husk at om du skal filme i VGA-oppløsning 30fps går kortminnet fort unna!!

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...ew=user_reviews

Takk for mange oppklarende innlegg :)

 

Må visst revurdere en del ting her ja, og dere forstod meg rett angående oppladbare batteri.. AA kontra kompake løsninger.

 

Nikon Coolpix 3700 har jeg faktisk ikke sett på, men er det ikke en smule tregt i oppstart? nesten 5 sekund?? Virker litt mye når P100 har halvparten..Alt avhenger vel av pris :hmm:

 

Men det jeg glemte å skrive i første innlegg var at jeg også har ønske om å utvikle meg i hvordan å ta gode bilder, og da er det vel viktig med ett kamera som ikke gir begrensninger. Tenker da på å stille innstillinger manuelt.

 

 

Men likevel så havnet jeg på Sony P100 :thumbup:

Håper jeg blir fornøyd (prøvde det i en butikk først)

Lenke til kommentar

Om du ikke har veldig hastverk ville jeg ha ventet på Pentax Optio SV om jeg var deg, 5MP og 5x optisk zoom:

 

http://www.pentaxusa.com/products/cameras/...productid=18333

 

Det skal i alle fall jeg.

 

Om du ikke vil vente, eller evt. ikke vil bruke så mye penger på kamera, så burde både Pentax optio s-serien (s, s4,s40. s5, s50) og casio z-serie (z3, z4, z30 og z40) passe deg bra (i tillegg til nikon coolpix 3700). Jeg vil likevel anbefale et 4MP kamera ettersom prisforskjellen mellom 3 og 4 MP begynner å bli forsvinnende liten. Selv om de fleste er enige i at det er liten forskjell på 3 og 4 MP, vil i alle fall hudtoner blir penere med 4 MP (med andre ord svært små detaljer) samt at det er kjekt å ha den dagen du vil ha en forstørrelse av bildet:)

Lenke til kommentar
Men det jeg glemte å skrive i første innlegg var at jeg også har ønske om å utvikle meg i hvordan å ta gode bilder, og da er det vel viktig med ett kamera som ikke gir begrensninger. Tenker da på å stille innstillinger manuelt.

 

Så vidt jeg vet så har ikke Nikon Coolpix 3700 muligheter for å stille inn så mye manuelt. Du har for eksempel ikke blender- og lukkerprioritet.

 

Selv har jeg et Canon Powershot A80, et kamera som har mange manuelle innstillingsmuligheter. Dette er jeg veldig fornøyd med. Men det bruker CF-minne, og går nok ikke ned i bukselommen. Derimot er det ganske rimelig (finnes flere A-varianter).

 

-domroT

Lenke til kommentar
Video

Når det gjelder videoopptak, vil jeg si det samme som flere har nevnt her på Forum: Drit i spesifikasjonene på dette. De fleste av nyere kamera kan på en eller annen måte ta opp videsnutter, men det har egentlig ingenting med video å gjøre. Det er mer en ekstra funksjon i kjekt-å-ha-klassen, for å lage - som nevnt - små videosnutter av små artige hendelser. Skal du først gjøre videoopptak, kjøper du et videokamera til dette. Fotoapparater er primært til å ta bilder med.

Jeg tipper dette ble sagt om å bruke pc til å redigere video for noen år siden... :-)

 

 

Jeg har ikke råd til to gode apparater (10000+). Jeg trenger et bra digitalkamera, men også å kunne ta opp video med god kvalitet.

 

30fps, lite kompresjonsartifakter (dvs gjerne mpeg istedetfor mjpeg), vga-oppløsning og effektiv lagring slik at minne-kostnad er overkommelig.

 

 

 

Hvis du titter på proff video blir man slått av at hver scene er ganske kort i varighet, og at minimalt av panning/zooming skjer mens man filmer. Derimot i amatør-video er gjerne 5 minutt med samme (kjedelige) scene og masse zooming som man blir kvalm av :-)

 

Knut Inge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...