Gå til innhold

Hjelp til å installere lydkort til suse 9.1+++


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en linuxn00b som gjerne vil installere lydkortet mitt (AC97) på SUSE 9.1 distro.

 

Et par andre ting jeg vil ha fikset er Mozilla Firefox netbrowser (noen som har en RPM fil?).

 

Jeg trenger også hjelp med ATI Radeon 9500pro drivere (hvor? :/).

Hvor kan jeg få tak i WINE? :/

 

Også skulle jeg rent teoretisk ha 2 NTFS partisjoner, som jeg ikke aner hvor jeg har (windowsen funker ikke).

 

OG... Hva gjør jeg får å få både Windows og Linux i bootupen etter at jeg har installert Windows på nytt nå? (hørt at det er problematisk)

 

Jeg fant nettop ut hva RPM var; ergo... Jeg er 100% n00bi linux, så venligst bruk "barnslige" ord osv. :p

Takk :) Pls. ikke flame for mye :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjøre alsaconf (som root) for lydkortet ditt. Hvis det støttes av Suse skal det da konfigureres automatisk.

 

Du trenger ikke rpm-fil for Firefox. Bare last ned, pakk ut og kjør installeren. :-) (www.mozilla.com/products/firefox)

 

rpmfind.net er en flott side å finne programvare på, f.eks. Wine.

 

Drivere til skjermkortet ditt finner du vel mest sannsynlig på hjemmesiden til ATI.

 

Å reinstallere Windows og samtidig ha Linux installert kan bli trøblete. Windows driter fullstendig i Linux og skriver over boot-informasjonen sånn at bare windows starter opp etterpå, selv om Linux fortsatt ligger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...