Gå til innhold

hk finner ikke hdd?


hrrr

Anbefalte innlegg

hei


en kompis av meg har problemer med å installere
Win xp pro sp1 på eit asus A7N8X-E DELUXE hk, socket A
har en S-ATA 120GB Seagate disk..
problemet er at pcen finner ikke S-ATA disken.
skal boote og installe men så kommer det opp at det er ingen disk
i pcen.. jeg har sjekka bios og er ser ut til å være i skjønneste orden :no:

noen som har peiling?

rett meg visst jeg har formulert feil :blush:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp!!!

 

Det finnes 8 millioner poster om akkurat det samme. Litt leting, og du hadde funnet det du ser etter. Men ettersom jeg har god tid kan jeg godt si det her og nå:

 

Problemet er det at windowsen ikke kjenner igjen S-Ata kontrolleren/disken under installasjon. Det hovedkortet er det samme som jeg har i filserveren min. Det fulgte med en CD og en diskett om jeg ikke tar feil. Du vil uansett finne S-ata driveren på CD'en. Denne kopierer du da ut på en diskett, og starter maskinen på nytt med windows installsjonsprogram.

Med en gang den blå skjermen kommer opp, kan du lese på den nederste linjen at hvis du skal installere på en SCSI eller Raid kontroller må du trykke F6.

Du trykker da F6, og windows gjør seg klar for å gjøre nettopp dette.

Når den da har lastet inn de drivere etc som windows i første omgang trenger, så kommer du til en meny der du kan velge ut hvilken SCSI/Raid driver som systemet skal installere til. Du setter da inn disketten og sier at du skal velge selv. Windows vil da finne driveren og skjønner nå at du FAKTISK har en hardisk på 120 gb. Når windows har funnet driveren, fortsetter du installasjon på vanlig måte. Den eneste forskjellen er den at windows nå kan partisjonere opp disken din etc....

 

Mvh

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...