Gå til innhold

Skal kjøpe en bra strømforsyning, 400-500w


Rikky

Anbefalte innlegg

Sorry for enda en sånn tråd, jeg vet at det er noen sånne her fra før, men jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hva jeg skal velge.

 

Jeg skal kjøpe ny strømforsyning til PC-en min (specs i profil), den skal overklokkes. Pris er ikke så veldig viktig, men det skader selvsagt ikke hvis den ikke koster skjorta. Det er viktig at den er støysvak.

 

Alternativer så langt:

 

OCZ PowerStream 520W, kr 1550 (dyr, er den verdt pengene?)

Tagan 480W, kr 999

Enermax Coolergiant 480W, kr 1095 (Ser at den har en liten radialvifte, noen som vet støynivå på denne? får ikke kontakt med sidene til Enermax.)

CWT 550W, kr 995 (Denne har ikke S-ATA-kontakter så vidt jeg kan se, et minus i boka.)

 

 

Hva bør jeg velge? Kom gjerne med andre alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke CWT'en kommer til å sette bremser på oc.

Dog om den bruker samme vifter som antec 550watt (samme psu med annet klistremerke) så er den litt støyende, min antec 550watt er største støykilde i makinen min... (kjører med luftkjøling i øyeblikket)

 

Men bra er den, viser ikke tegn til svakheter selv ved over 2v på en xp2500, riktignok ikke no krevende spec ellers.

 

Ville heller prøvd en av de andre med tanke på støy.

Lenke til kommentar

Er vel greiest å sette opp en tabell for hva de presterer. +5v og +12v er vel de mest spennende spenningene.

 

 

                                5v        12v
CWT, 550W, ATX12V   40        24
Enermax 480W           40        16       
Tagan 480W ATX        48        28
ocz 520                      40        33

 

Og etter det microplex sier:

 

+3,3V  Med ATX standarden kom også +3,3V (AT hadde den ikke) slik at hovedkortet ikke lenger trenger spenningsregulatorer til +3,3V kretsene. Brukes så godt som bare til elektronikken. Bærbare PCer bruker den i en viss grad til motorer. 

 

+5V  Brukes til elektronikken og i en viss grad til motorer. 

 

+12V  Brukes mest til motorer (disker, vifter m.m), i mindre grad til elektronikken. 

 

+5Vsb  "5V stand-by" gir spenning til hovedkortet uavhengig om PCen står på eller ikke og tillater med det bestemte kretser på hovedkortet å alltid være aktive. Får ikke hovedkortet denne spenningen får du heller ikke skrudd på PCen. 

 

-5V  Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V 

 

-12V  Blir i likhet med -12V rutet til ISA bussen. Hovedkortet gjør kun unntaksvis bruk av -12V. Har du nyere ATX hovedkort gjør det mest sannsynlig ikke bruk av -12V. 

 

Så er 5v viktig hvis du skal overklokke, skal du samtidig ha en del dippedutter er 12v viktig de andre frekvensene er ikke lenger i bruk på nyere hovedkort.

 

 

Da står du igjen med to stykker tagan og ocz, antar at ocz er best og gir renest spenninger men tagan burde ikke være gærent det heller

 

Tagan tester

test1

tesst2 (har ikke hørt om denne siden før)

 

ocz

liste med ocz tester

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Ja ok, da kan vi vel konkludere med at OCZ vil være det beste kjøpet mtp ytelse? Jeg må si at jeg liker alle drevkontaktene på Tagan, og den er jo litt billigere også. Men hvis OCZ er bedre, blir det nok heller den.

 

Mener forresten å ha hørt at DDR Boostern trekker en god del fra 5V, vet ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Står overfor akkurat samme dilemma.

Først var planen å kjøpe en billig PSU ala NorthQ 400W eller Aspire 520W, men har kommet frem til at jeg skal gå for noe som kanskje holder litt lenger (litt mer framtidsrettet).

Og da står valget mellom:

Tagan 480W

OCZ Powerstream 470W

 

Spørsmålet blir da om OCZ er verdt de 300 kr ekstra.

(Se bort fra frakt, da jeg allerede skal bestille noe annet fra netshop, og bor i trondheim og henter PSU'en hos mamoz selv)

 

Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...