Gå til innhold

Løst hengsle på Z600?, se her!


Anbefalte innlegg

Hei, har en SE Z600 som har besøkt doktoren iallefall 4 ganger, to her i Ålesund, og 1 i Oslo og en gang hjem til sverige, men ingen har klert å byttet ramma, da det er den som er slitt, men istedet, så bytter de den samme delen som forrigemann gjorde, altså "hengsle-pinnene" eller "hinge-bearing" eller "komponent" så originalt som de kallte den i oslo, men... i kveld, da ble jeg møkklei av at telefonen skvaldrer, er levjete, og virker ut som den ble kjøpt for 9,90 på Rimi...

 

så i oppgjittheten over datafolk som skal (prøve å) skru mobil, så tok jeg mini-skrujernsettet under armen og la mobilen med magen ned oppå pulten min, og skrudde opp fanteriet... :whistle:

 

så for å vere grei med dere andre som sliter med denne irriterende saken, så lager jeg likegodt en guide.. (og jeg tar ikke skylda om du klarer å rote det til..)

 

mini-2.JPG

skru opp telefonen, start med tastatur-delen av telefonen, der er det 4 skruer, alle på baksida, to av dem under batteriet. og skjerm-delen har to skruer skjult under noen klistermerke-greier under skjermen (bruk en liten tapetkniv e.l. og lirk de ut) og to skruer er under dekselet på toppen av telefonen

 

mini-3.JPG

etter du har skrellet mobilen for deksler, så ser du litt på de svarte og blanke dingsene i modten der, det er de emminente "hinge-bearing" eller "komponenten" om du bor i oslo :tease:

 

mini-4.JPG

ta ett flat-skrujern og pirk ut dingsen ved å lure skrujernet under metall-splinten som er i midten

 

mini-5.JPG

Sånn, da har du plutselig to mobiltelefoner, visst du har husket å ta ut pluggene for "data" og antenne da..

 

mini-6.JPG

her er en liten lur skru, skru ut den, lirk av plast-pynten som dekker til hengslet, vær forsiktig med den lengste av dem, denne kan du klare å skade antenne-kabelen med..

 

mini-7.JPG

Plutselig, så har jeg gjort ganske mye her.. (glemte kameraet da jeg gjikk ned i garasja, gadd ikke å gå oppigjenn)

heile greia går iallefall ut på; borre ett lite hull midt på toppen av hver bøyle prøv å treff den metalliske delen av hengslepinnen og bor der er det tykkest gods i ramma. sett inn hengsle-pinnen skru inn en liiiten skru i hullet, til at den blir litt vanskeligere å skru, sjekk at du klarer å dra ut pinnen, dette må du bruke en tang til, da du ikke får godt nok tak med fingrene (om du ikke er supermann da) når du har gjort det, så sager du av resten av skruen og pusser vekk kantene (jeg brukte en dremel til dette, både borring, kutting og pussing)

legg merke til maskeringstapen over skjermen

og at jeg borret på en teit plass først :hmm:

 

mini-1.JPG

Når du har fått til dette, så er det bare å starte å setta sammen heile greia (her glemte jeg også det bilde-takings-greia da jeg var litt for spent på resultatet)

 

denne operasjonen tok ca 20 min. men ikke stress, da her ting lett for å gå adundas... :cry:

 

resultatet: bedre en originalen (eller ikke langt i fra)

eneste negative med dette, er at jeg legger mere merke til ripene i dekselet nå når hengslet ikke plager meg mere.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...