Gå til innhold

Forskjell på kvalitet ved ulike brennehastigheter?

whom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg ikke helt har fått med meg..

Pr dags dato, har det noe å si på cd\dvd kvalitet (holdbarhet ytelse o.l) på cd\dvd plater etter brenning ved forskjellige brennehastigheter? (utenom da at ved brenning på lav hastighet, vil platen ha større sjanse for å ikke bli failure pga brenner)

Altså ville kvaliteten på en cd\dvd plate brent på minimal fart, hatt bedre kvalitet enn en cd\dvd plate brent på maks hastighet? Hvis ikke har jeg nok brent en del unødvendige 2x\8x hastigheter.. :blush:

Så vis bare delvis, hvor går grensen mellom lavere kvalitet pga hastighet?

Hvilken hastighet er generelt anbefalt på cd-r og dvd-r?

(Jeg har Liteon 851s@832s)

Takker for svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tingen er vel at jo raskere brenning, jo større sjangse for feil.

En annen ting er at brenningen er nok ikke like nøyaktig og god nei. Brenn en musikk CD i 40X og prøv å spill den av på en vanlig CD/DVD spiller.

Skrevet

Dette gjelder særlig billig media. Kjøpte noen BeAll -R og hvis jeg brenner dem på 4x sliter den gamle DVD-ROM'en min fælt, men hvis jeg brenner dem på 2x går det helt fint. Verbatim kan jeg brenne på 4x uten slike problemer.

Skrevet

Jeg har hatt denne diskusjonen på forumet her før.

Jeg har ment hele tiden at jo høyere hastighet jo dårligere resultat.

(Det har selvfølgelig endel å si på kvaliteten på platene også).

Jeg har opplevd at dette er helt kritisk når man brenner musikk (CD-R) og dvd filmer (DVD+-R).

På data CD-R/DVD+-R har jeg opplevd at dette ikke er så farlig, men at det gjelder her også. Dette tror jeg har noe med laseren i cd spillere og dvd spillere ikke er så bra som cd-rom og dvd-rom. Jeg har blant annet mange orginale DVD filmer som jeg ikke kunne spille på dvd spilleren min lenger, fordi de var ripete, hva gjør man? Jo, kopierer den inn på pcen og brenner en ny kopi som virker :)

Har også opplevd at musikk cd'er brent på 52X har blitt ødelagt i bilen, uten at cden har vært tatt ut av spilleren.. Den fungerte 2 uker ca, før den begynte å hakke.. :)

Skrevet (endret)

Hei,

Forklart lidt på spidsen:

CD/DVD-plater består av eet langt spor som på de gamle LP-plater.

Data lagres som 0 og 1-taller - dvs laserstrålen brenner små fordypninger i platen - fordybning for et 1-tal og ingenting for 0. (0 og 1-taller er bits og blir til bytes)

Jo raskere platen spinner når der brennes - jo større sjans er der for at disse fordybninger ikke blir dybe nok og derfor blir lest som 0 i stedet for et 1-tal.

Kvaliteten på brenner og plater har også stor innflytelse på resultatet.

Originale CD/DVD'er blir ikke brent - men trykt, hvilket altid sikrer god kvalitet.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...