Gå til innhold

Skrivemåter i word. Trenger litt hjelp


lars-frr

Anbefalte innlegg

Hvordan får man et tall/Bokstav til å stå som veldig lite på linjen eller høyt oppe på linjen. F.eks i CO2 - toen skal stå som liten mellom denne linjen og neste linje. Hvordan får man talle elelr bokstaven til å stå oppe på linjen mellom linjen for og den du skriver på som f.eks i matte når du skal opphøye et tall i et annet. Kan noen fortelle meg hvordan man gjør dette i Word. Uten å si at det bare er å ta mindre str på 2`ern i f.eks CO2. Tusen takk for hjelpen

 

Vet jeg kan skrive Co2 med 2 tallet i font size 3 eller noe , men skal skrive det mange ganger , så det blir veldig tungvint og bytte str hele tiden. Er det noen enkle metoder for dette ??

 

Setter pris på hjelp ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal visstnok funke å bruke Ctrl+= for å lage subscript og Ctrl+Shift+= for å lage superscript, men når jeg tester i norsk Word 2003, så gjør det bare at hele linja flyttes ned. Og det er jo ikke det vi vil.

 

Så jeg laget en makro. Lag en ny makro, og når du får opp Recorderen, så gå til Format -> SKrift -> Hevet (eller tilsvarende i engelsk Word, sjekk ut på forhånd.) Jeg har assignet min makro til ctrl+H, siden jeg ikke kommer på noen god bruk av denne akkurat i norsk Word. (Mulig den egentlig er Replace, men glemte å sjekke.)

 

Når du skal bruke makroen, så skriver du H2O, markerer 2-tallet og trykker på ctrl+H. Da blir den hevet (så feil kjemisk, men du skjønner hvor jeg vil.)

 

Tror det skal være mulig å gjøre dette på en annen måte også, men husker ikke akkurat nå. Tror jeg lagde vanlige shortcuts for å få det til forrige gang jeg prøvde, men det er flere år siden og i Word 2.0...

Les også her:

http://office.microsoft.com/en-us/assistan...0261341033.aspx

-assign style to shortcut, men da må du lage stilen først, og så knytte til shortcut etterpå.

 

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

OK, ctrl + H var et dårlig eksempel. Var nesten overrasket over at den fungerer likt i norsk WOrd som i engelsk, så mye annet som ikke funker likt. (Firmaoppsett, skulle gjerne hatt engelsk.)

 

Hadde foresten håpet på at med en link til Office-sidene til Microsoft, så kunne han kanskje klart å finne ut hvordan man oppretter en ny style. Resten av forklaringen av hurtigtaster står jo der.

 

Kirikrii

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...