Gå til innhold

lydstyrt bryter til pc


Anbefalte innlegg

hoi.

Tenkte jeg skulle prøve å lage en slags på knapp for pcen som var lydkontrollert.

Det har jo en høy gadget faktor ^^

Men over til saken:

Jeg lurer på om den lydstyrte bryteren de har på Hammar.no kan brukes.

Bare se under elektronikk og byggesett så er den ganske langt ned.

Trenger vel ett rele og noe annet.

 

Hva trenger jeg ?

Lar det seg gjennomføre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det bør vel gå an å bruke releet til å kortslutte 'power on' kontakten på HK ja.

 

noen problemstillinger:

 

kretsen er kortsluttet helt til du lager en høy lyd igjen, kontakten på HK er vel beregnet for impulsbrytere? aner ikke hva som skjer om den er kortsluttet hele tiden.

 

kretsen du tenker på reagerer på høye lyder, litt kjipt om pc'n skrur seg av pga at noen smeller igjen døra eller at anlegget står på for høyt da :)

Vet ikke om den kan stilles inn på en spess frekvens, hvis den kan det er det jo litt sikrere da.

 

 

btw den er billigere på ELFA :)

Lenke til kommentar
Kommer litt ann på hva poenget er....

 

Hva ønsker du å oppnå med den lyd kontrolleren?

Er bare "praktisk" for da slipper jeg en knapp.

Kan må ikke stille den inn til å kun slå på ?

Slå av kan man gjøre i windows.

har du gode elektronikkferdigheter?

vet du hva en OP AMP er? kan du lodde og kan finne feil og slik.

 

Da kan jeg hjelpe deg til å designe en slik krets.

OP AMP bruker jeg til å lage et bandpass aktitvt filter som kun slipper gjennom en viss gruppe frekvenser.

Og det er denne frekvensen du på øve deg på å uttale :)

når døra smeller igjen og mamma roper på deg så stemmer ikke frekvensen. Da slås ikke PCen på. Jo høyere frekvens (særegen lyd) jo bedre :)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om 'power on' på HK kan være kortsluttet hele tiden

 

hvis den kan det er det jo en smal sak. ;) hvis du har færre tommeltotter enn du har fingre ihvertfall :)

 

hvis den ikke kan det må du huske at releet må fungere som en pulsbryter (slå til, vente noen millisek, slå fra)

Lenke til kommentar

Dette er prinsippet til en enkel lydstyrt bryter.

 

lydstyring.JPG

 

Slik fungerer det:

 

Lydsignalet som jeg har visualisert med en sin(x) på inngangen blir forsterket med en forsterkning A. Denne forsterkeren implementeres med en OP AMP krets.

 

Så går signalet, nå A*sin(x), gjennom et LP filter. Høyere frekvenser blir fjernet.

 

Deretter går signalet (lyden inn på mic) gjennom et HP filter. Lavere frekvenser blir fjernet. Hvis vi designer disse filtrene riktig bør vi få et samlet filterrespons slik den grønne delen viser nederst i figuren. Dette signalet kommer så til utgangen og slår på et rele.

 

La oss si at den frekvensen som kommer inn på mikrofonen ikke ligger innenfor det grønne området blir det veldig dempet og når det kommer til utgangen har det ikke nok styrke til å slå på releet.

 

Hvis du sier en tone som faller innenfor den grønne delen av grafen vil lyden bli forsterket og på utgangen er lyden sterk nok til å slå på et rele.

 

Dette kreves veldig mye beregning og dette er desverre tidskrevende. Men etter det prinsippet som jeg har tegnet opp så skal det være noenlunde tilfredstillende måte å realisere funksjonaliteten beskrevet av trådstarteren. En del elementer kan legge inn i figuren for å forbedre designet.

 

Håper at noen tar skrittet videre etter dette. Jeg har desverre ikke nok tid til å sitte og designe hele kretsen. Men denne kretsen tror jeg kan ligge under 100kr

 

 

 

deleliste:

3 OP AMP

<10 kondensatorer

<10 motstander

1 rele og en mikrofon

Lenke til kommentar

Hvor seriøs er du på å lage denne kretsen?

 

Hvis du lover meg å fullføre denne kretsen med hele sjelen i god samvittighet skal jeg hjelpe deg til å designe en slik krets. Det tar tid, men samtidig er det nyttig for meg som siv.ing. å kunne anvende teorien jeg har lært i praksis :)

 

Alle kretsene skal ha riktig verdier på motstandere og kondensatorer. Ellers vil hele bunchen være ubrukelig...

Lenke til kommentar

Jeg 100% seriøs når det gjelder å lage dette.

Vil bare forsikre meg om at dette ikke blir for vanskelig for meg. Jeg har basic loddeskills , men med litt god fra deg/dere så tror jeg at jeg skal klare det!

 

Hvis jeg får vite nøyaktig hva jeg trenger og hvordan jeg skal gå fram så er saken BIFF! :)

Ville vært veldig kjekt om du orket å designe en slik krets.

Lenke til kommentar

er på utvekslingsprogram i singapore nå så jeg har ikke bøker. Må bare prøve meg frem og utlede noen formler først :)

 

har kommet frem til formelene på forsterkeren.:)

 

forsterker.JPG

 

To OP AMP er i serie for å oppnå positiv forsterkning med det enkle designet.

 

Det andre trinnet er lagt inn et potmeter slik at du kan justere forsterkningen.

 

A= -R2/R1

 

Tror at imdedansen til mic = 32kOhm. Velg derfor R1 = 32kOhm --> R2 = 470KOhm

 

 

Velg R3 = 3.3KOhm og R4= 47K potmeter i serie med 3.3K motstand

 

##### Med dette designet blir forsterkningen:

A_min = (470/32)(3.3/3.3)=15

A_max = (470/32)(3.3+47)/3.3=224

 

tar meg av filteret nå :)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt litt beregninger på filterkretser.

Jeg har kommet regnet frem til 2. ordens LP filter, men denne demper alt for dårlig.

Derfor har jeg funnet 4. ordens filter på nettet. Får bare beregne motstandsverdier for å tilfredstille kravene. Her kommer filter kretsene:

 

lp.JPG

 

Dette er et LP filter.

Velg R=1K

Ca=4.3067e-008 = 43nF

Cb=3.6761e-008 = 37nF

Cc=1.0397e-007 = 100nF

Cd=1.5227e-008 = 15nF

 

kombiner kondensatorer på elfa for å få disse verdiene. f.eks. 33nF + 10nF = 43nF. Husk å koble dem i paralell, altså motsatt av motstander som er serie.

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...