Gå til innhold

NTFS i FC2 med AMD64?


Anbefalte innlegg

Det jeg ønsker er å få tilgang til filene jeg har i Windows XP(MP3, filmer, bilder og andre dokumenter).

 

Jeg har lett rundt omkring og det nærmeste jeg har kommet er:

http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/fedora2.html

Der fant jeg en versjon for min kernel (2.6.5-1.358 tror jeg), men ikke for amd64.

Jeg har selvfølgelig også prøvd: mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/win

 

Noen som har løst denne nøtten?

 

2. problem:

Update funksjonen i Fedora ser ut til å henge seg, så jeg har 114 oppdateringer som venter. Noen tips om hvor jeg skal "sparke" for å få litt fart i den?

 

 

Ps. er rimlig ny i linux...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i hvert fall noe som kan minne om en løsning på 2:

 

Gå inn på www.freshrpms.net og last og installer ned apt, et pakkeprogram som minner om yum, men som er bedre (har jeg blitt fortalt, jeg er nybegynner, jeg også).

 

Så laster du ned http://lak.globelan.net/apt.sources.txt og lagrer den som /etc/apt/sources.list (du må være root for dette)

 

Så kjører du en terminal hvor du er root og skriver

apt-get update
apt-get dist-upgrade

 

Dette skal oppdatere systemet ditt. Om det er noen servere som du ikke finner (har slitt litt med det i det siste...) så redigerer du sources.list og markerer vekk de serverene den ikke finner med #-tegn.

 

Hvis du vil ha et GUI til dette laster du ned synaptic med

apt-get install synaptic

 

Håper det hjelper...

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg kompilere min egen kjerne?

 

Jeg er totalt nybegynner, og siden jeg nettopp har konvertert/prøver å konvertere fra Windows sitter jeg med den inngrodde følelsen at det som er "under panseret" det kødder man ikke med... Så jeg har inntrykket av at det er veldig vanskellig...

 

Hvordan ser jeg hvilke drivere jeg bruker? Hva skjer om jeg glemmer noe kritisk? Vil hele systemet være klart for format og reinstall da?

 

mvh,

 

 

Petter

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg kompilere min egen kjerne?

Å kompilere sin egen kjerne er ikke så vanskelig som det kan høres ut som. I tillegg, kan du ikke ødelegge så mye, for den gamle kjernen ligger som oftest igjen i /boot-mappa, hvis du ikke fjerner den manuelt, og da er det enkelt å skifte tilbake til den hvis den nye ikke virker.

 

Jeg fikk det til ganske enkelt ved å følge denne guiden: http://www.digitalhermit.com/linux/Kernel-Build-HOWTO.html

Lenke til kommentar

fant svaret på nr 2 selv. brukte yum. Det funka ganske greit men den nye kernelen føkka opp GUI-greiene. mistenker at jeg må installere Nvidia driverene igjen. så får jeg prøve å kompilere en egen kjerne når det er gjordt.

 

Takk TorS for linken. Kommer tilbake hvis jeg ikke får det til.

 

Svaret var altså; Kompiler ny kjerne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...