Gå til innhold

Flimring på PC skjermer.

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg mest erfaring med betakamera, der man eliminerer flimringen med å justere kameraets egen skjermfrekvens til den er mest mulig lik den skjermen som filmes. M.a.o., om du skal filme en PC-skjerm som kjører med 62.5 mhz, må kameraet justeres til nettopp denne frekvensen.

Tror neppe at dagens DV-kameraer har denne muligheten, men man skal jo aldri si aldri. Canon & Sony har jo noen varianter som er rimelig heftige, både kvalitetsmessig og prismessig. Og med tanke på at de semi-proffe DV-kameraene tildels har tatt over jobben for betakameraet burde en jo kunne forvente at man skal være i stand til å justere skjermfrekvensen manuelt.

mvh

Allan

• 1 måned senere...

Øhhh... Jeg tror det enkleste blir å justere skjermfrekvensen til en multippel (er det noe som heter det?) av 25. 25 er tallet siden det også er så mange bilder i sekundet som videokameraet produserer.

Derfor: prøv 75 eller 100 hz på skjermen. Om du har muligheten, kan du stille ned lukkerhastigheten på videokameraet så mye du kan, så blir det i hvert fall mindre merkbart...

• 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Slettet+9817234daf

Ikke vits å stresse med Hz å sånt. Har du et Sony-kamera, er det bare å ta alle instillinger på auto, samt ta av steadyshot. Da flimrer det ikke uansett.

Kameraet går vanligvis på 25 bilder i sekundet og skjermen din på 100.

Nei, et vanlig dv-cam tar opp 50 delbilder i sekundet.

Endret av Slettet+9817234daf

PC skjermer kan være noe pes. Det er lettere å filme en TV skjerm som er 50hz, derfor kan du alltids vise pc bildet på en tv skjerm om den bare skal stå i bakgrunnen :]

Menmen, for meg er det for stress - brukes oftere i film der dette er et enda større problem. - Selv har jeg alltid satt skjermen på 75hz og justert lukkeren til det blir behagelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...