Gå til innhold

1/2"-Slanger kontra 3/4"-slanger


Caliber

Anbefalte innlegg

Hei. Er i gang med å velge ut komponenter til mitt første vannkjølingssett, og ser at disse to diameterne (innvendig/utvendig?) er de mest brukte, og lurer på hvilke fordeler/ulemper man får ved bruk av de forskjellige diameterne. Så f.eks at black ice pro 2 radiatorene bare kommer med 1/2"-tilkobling, som jo er heller negativt omtalt i overklokking.no's vannkjølingsguide del 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer vel ann på det..

Om du kjører 1/2" som er den mer amerikanske high-flow saken, bør du ha blokker som er ment for high-flow (dengerden, dtek customs etc) samt en kraftig pumpe (Dengerden eheim1250 eller swifttek sine) det vel kjent att disse systemene er der råeste..

 

Den europeiske måten er low flow, mindre slanger (diameter) osv, typisk AC ol.

De yter bra, men ikke like bra...

 

mye bra stuff å lese her:

 

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=66723

Paul fra coolercases har tatt seg tid til å se på flow osv...

 

http://forums.procooling.com/vbb/showthrea...49&page=1&pp=25

Procooling har masse fett, her er en tråd om us vs eu stilen

 

happy reading

Les forøverig mere på procooling, der er det mange bra folk, som feks BillA og cathar (mannen bak cascade og witewater blokkene :dribble: )

\\Sp33D

Endret av the_real_Sp33D
Lenke til kommentar

Jeg bruker 1/2" gjennom hele systemet mitt - min erfaring er at slangene er en hel del mer "uhåndterlig" en mindre dimensjoner jeg har vært borti.

Krever litt bedre planlegging ved installasjon ettersom at de krever litt større svingradius.

 

Kanskje den største bakdelen er at det er så godt som umulig å få løs en 1/2" slange over en 1/2 "plast nippel hvis slangen er PVC (har ikke erfaring med andre 1/2" slanger). De har den egenskapen at de suger seg fast og uansett hvor mye en trekker og drar i slangen vil de ikke slippe - jeg har derfor måtte skjære løs slangen fra plastnipplene når jeg har byttet rundt på ting etc. Noe som har resultert i at jeg har brukt en rundt 10 meter 1/2" slange totalt. :roll:

For å få de på må en bruke varmt såpevann og litt makt.

 

1/2" PVC slange på metall nippel er derimot lett å få av.

 

Fordelen er at en får flyttet mye vann rundt i systemet og på den måten får best mulig kjøle-effekt (jeg er klar over at det er debatt og krangling om low flow vs high flow på div fora).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...