Gå til innhold

Raid 0+1 med 2X S-ATA og 2X IDE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 Seagate Barracuda 200Gb S-ATA disker som skal stå i raid 0+1

Har også 1 Maxtor 120Gb (7200rpm og 8Mb cache) og en WDJB 120Gb (7200rpm og 8Mb cache) som jeg også ønsker å sette i Raid 0+1.

Vil denne miksen av S-ATA og IDE være mulig og vil det faktum at mine IDE disker ikke er identiske, gjøre at Raid ikke er mulig m.h.t. de to IDE diskene?

Skal kjøre S-ATA diskene som systemdisker.

Confuse a cat!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet så trenger du fire like harddisker for å kjøre RAID 0+1, to for striping og to for speiling. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle kunne sette de to 120 GB harddiskene i RAID siden de er helt like bortsett fra merket. Jeg ville satt både 200 GB harddiskene og 120 GB harddiskene i RAID-1 dersom du har kontroller(e) som støtter det.

Det er mulig at jeg har misforstått deg da emnet og innholdet i denne tråden sier to forskjellige ting.

Skrevet (endret)

Som sagt, diskene må være like store. Er de ikke det, blir alle diskene i Arrayet gjort om til størrelsen lik den minste disken av de 4.

For det andre, IDE porten(e) må være på samme kontroller som S-ATA portene, slik at arrayet kan opprettes på tvers av de.

Noen få hovedkort har kanskje den muligheten, men har ikke prøvd noen i praksis...

Edit: Arrayet blir systemdisk, ikke bare S-ATA'ene :)

Endret av Fury

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...