Gå til innhold

Backup-program over FTP


Anbefalte innlegg

Er det noen som har et tips til et bra backup-program? Backup-programmet som følger med 2000 er borimot ubrukelig, ihvertfall for folk som ikke er vant til å bruke det.....

 

 

Er også interessert i andre løsninger enn tape/ekstra harddisk, for eksempel FTP. Har funnet et program fra Island Codeworks (www.islandcodeworks.com) som gjør omtrent det jeg jeg ønsker, men det er ikke akkurat verdens mest avanserte løsning.

 

Problemet med dette programmet (og mange andre) er at de er så VANVITTIG intelligente at de kun sjekker archive-attributten for å sjekke om en fil skal backes opp eller ikke. De sjekker altså ikke opp mot hva du faktisk har backup av. Så det tryner med en gang du mister noe av backup-filene, eller bruker et annet backupverktøy som endrer archive-attributten.

 

Automatisk recovery eller hva jeg nå skal kalle det er også praktisk, i ICW-programmet må jeg restore hver eneste j#¤&la incrementell backup en for en, etter 3 måneder er det litt kjipt......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du tar backup av? programfiler OG data

eller kun data? Har du noen spesielle programme som ikke bare takler ren copy out copy in backup?

 

Hvor mye data skal du ha backup av hvergang? Har du nettverk hjemme? CDRW brenner? Har du faste dataområder du tar backup av? eller er filene spredd utover.

 

tell us:) så skal du få en bra løsning:)

Lenke til kommentar

Hei!

Et svært bra backup-program er Retrospect, http://www.retrospect.com. Dette støtter både backup til CD-R, CD-RW, alle mulige tapevarianter og FTP.

Det finnes i flere versjoner, som har ulike muligheter, men jeg mener at alle baserer seg på prinsippet om inkrementell backup. Det vil si at den bare tar backup av nye filer eller filer som er endret, tror den her sjekker både filstørrelse, dato og andre attributter.

 

Håper at dette var til litt hjelp

 

mvh

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 13:27, talisar skrev:

Hva er det du tar backup av? programfiler OG data

eller kun data? Har du noen spesielle programme som ikke bare takler ren copy out copy in backup?


Hvor mye data skal du ha backup av hvergang? Har du nettverk hjemme? CDRW brenner? Har du faste dataområder du tar backup av? eller er filene spredd utover.


tell us:) så skal du få en bra løsning:)


 

Vel, først og fremst My Documents, Favorites, mail og den type ting, mesteparten ligger under brukeren min på Documents and Settings. I tillegg er det noe source code og wwwroot hvor jeg har asp-sidene jeg lager, samt firmaregnskapet.

 

Alt i alt blir det litt for svært til å ta en "full backup" hver gang, det er heller ikke mange MB om dagen som endres. Ca 20 kanskje.

 

CDRW er i praksis uaktuelt da det nok blir for lite, samt at jeg regner med jeg må bruke et packetwriting opplegg som du må slå av hver gang du skal brenne i Nero....... selv med Neros eget InCD fikk jeg beskjed om at brenneren var opptatt da jeg skulle brenne en cd i Nero.

 

Backup mot en annen pc vil nok fungere (SecondCopy osv), men det varierer litt om jeg har en ekstra pc tilgjengelig hjemme.

 

Grunnen til at jeg ønsker meg FTP er at jeg da slipper tape eller en ekstra disk (for diskkrasj), samt at man er sikret også mot tyveri / brann / vannskader eller andre ting hvor hele pc'en går tapt. Sjansen er forsåvidt liten, men siden jeg har bl.a. regnskapet på boksen min har jeg behov for litt sikrere backup enn hvis jeg bare skulle tatt backup av Favorites folderen min... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 13:38, arcade skrev:

Hei!

Et svært bra backup-program er Retrospect,
. Dette støtter både backup til CD-R, CD-RW, alle mulige tapevarianter og FTP.

Det finnes i flere versjoner, som har ulike muligheter, men jeg mener at alle baserer seg på prinsippet om inkrementell backup. Det vil si at den bare tar backup av nye filer eller filer som er endret, tror den her sjekker både filstørrelse, dato og andre attributter.


Håper at dette var til litt hjelp


mvh

Arcade


 

Jeg har faktisk allerede prøvd Retrospect, jeg søkte på "Backup FTP" på Google og da kom det opp. Men jeg klarte ikke å finne ut hvordan man velger FTP? Hvilken versjon trenger man for å få det til? Det står ikke under features-sammenligningen hvem som har det og hvem som ikke har det......

 

Ellers har den det jeg savner fra ICW, den er litt mer intelligent og stoler ikke blindt på archive-attributten, samt at du kan velge restore til et tidspunkt og så ordner den resten selv ut fra incrementell backups osv osv.

 

Så hvis du bare tipser meg om den FTP saken så... :smile:

Lenke til kommentar

Jeg kjører Win2000/XP sitt backupprogg og tar backup fra bruker PC-en min til en annen server i nettverket mitt. De samme type filene du vil ta backup av. Hvorfor skal du ha FTP? Skal du gjøre det over internet? Såfall bør du ha en pervers linje.

 

Jeg kjører full backup mandag og inkrementel hver dag resten av uka.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 13:56, Strips skrev:

Jeg kjører Win2000/XP sitt backupprogg og tar backup fra bruker PC-en min til en annen server i nettverket mitt. De samme type filene du vil ta backup av. Hvorfor skal du ha FTP? Skal du gjøre det over internet? Såfall bør du ha en pervers linje.


Jeg kjører full backup mandag og inkrementel hver dag resten av uka.


 

Først og fremst fordi jeg heller sjelden har en ekstra pc tilgjengelig jeg kan ta backup av. (Det er hjemmepc'en det er snakk om.) Tanken var FTP til en annen pc for å unngå å måtte kjøpe en ekstra harddisk bare for å sikre meg mot diskfeil. Samt at ved en brann, tyveri osv hjelper det lite med en ekstra harddisk eller backup på streamer hvis hele pc'en går tapt. FTP er absolutt billigste og beste løsning såvidt jeg kan se, det koster ikke noe mer enn det programmet jeg må kjøpe. Har NGT 640/384, det holder til jo til å backup opp de 20 MB'ene om dagen som forandrer seg.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 14:00, arcade skrev:

Hei!

Vet at Retrospect Desktop og Workgroup støtter nettverk og FTP backup.

Mulig at du har prøvd Retrospect Express, og jeg tviler på at denne har FTP funksjonen innebygget.


Det er bare å gå inn på
og laste ned en trial av Retrospect Desktop :smile:


mvh

Arcade


 

 

Har nå undersøkt litt nærmere, og det viser seg at det bare er Mac-versjonen som støtter FTP-backup dessverre. (http://www.dantz.com/index.php3?SCREEN=internet_backup_intro). Så Retrospect er uaktuelt inntil videre... :sad: Litt synd, det virker jo som et veldig bra program.

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: N_R på 2002-05-02 15:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...