Gå til innhold

Irriterende liten pipe lyd fra crt skjermen


defzx

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt denne skjermen i akuratt 2 og et halvt år nå og for noen dager siden startet det. Skjermen har begynt å lage en liten pipe lyd som er konstant.. Begynner skjermen å bli for gammel?

Dette er en 19¨ targa skjerm.

 

Er det ingen ting enn kan gjøre for å fjerne denne pipe lyden? Har prøvd å dunke skikkelig hardt, men hjalp ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kankje kan dette hjelpe deg?

 

:!: :!:

 

Seriøst så kan det være trafon i strømforsyningen som lager lyden.

så du må nok uansett levere den til reperasjon for å bli kvitt det.

Ved å slå på skjermen så kan de bare bli verre.

Det kan være vikklingen i spolen som gnisser og det kan lage den slags lyd....

Lenke til kommentar

jeg har samme problemet med en av mine skjermer.. det forsvinner hvis jeg setter ned hz'en.. i mitt tilfelle må jeg ned på 47hz for å få det bra :(

Men jeg får en ny skjerm snart, så det spiller for meg ingen rolle. Dette er en skjerm fra 1999, så den er jo 5 år gammel da... klar for bosset er den..

Lenke til kommentar

vel det er ikkje så dumt å lime spolene som du finner i skjermen din ... Mest sansynlig så kjem lyden fra ein liten trafo ( spole ) som lager den spenninga som CRT skjermen trenger. Eg sjølv vil ikkje anbefale å bruke LIMEPISTOL , men klar lakk der i mot funker greit. Har sjølv grordet det på min ... brukte noe klar lakk som eg bruker når eg binder fluger ... denne klarlakken får du kjøpt på div. sportforetninger som selger fluebindeutstyr. koster rundt 50 kroner. Vis du no skal gjere dette så for guds skuld ta strømmen på Skjermen å la den stå 1-2 timer slik at du er sikker på at div. kondensatorer er ut ladda. Å rot no ikkje med skrujernet på printkortet å kortslutt noko. Det er spenninger ( når skjermen er på ) på over 15 000 v der. Du er advart. Pensle på klar lakken å la den tørke 2 timer å skru skjermen sammen.

 

Eit anna lurt tips er jo å kjøpe seg ein Flatskjerm som ikkje har slike stygge store trafoer :D

Lenke til kommentar
vil ikke lim fra en limpistol kunne ta fyr.. ? hva med klarlakken? har sjøl en skjerm som lager slik lyd, men er døv på akkurat den høge frekvensen :D

Vel jo Klarlakk tar fyr ,men du må jo varme den tilstrekklig opp da før den tar fyr. Den varmen som finnest i spolen skal ikkje sette fyr på lakken FORDI i utgangspunktet så er den Kobber tråden som dei vikler spoler av lakka med klar lakk. Dette er for kobber tråden ikkje skal ha kontakt med resten av trådane som finnest rundt den ... vist ikkje den hadde vært lakka så hadde vær lite vits med ein spole. Så for så seie det kort ... det er klarlakk på kobbertråden fra før av så om du tilsetter litt til så skal ikkje dette gjere skade.

 

Noen produsenter av spoler er flinke til å lakke spolen godt ,men det finnest jo ein & anna spole som ikkje er godt nok lakka å da får du disse svingingane i spolen som lager denne vanvittige lyden som skjær gjennom marg å bein.

Lenke til kommentar

Har brukt limpistol på 2 skjermer, disse har blitt brukt mye de to siste årene,

har ennå ikke tatt fyr :p Tror det skal mye varme til for å antenne limet,

hvis det i det hele tatt tar fyr, husk at det skal en del varme til for å få limet

flytende. En pute demper den høyfrekvente lyden svært godt...

 

Det var læreren min på service elektronikk-lyd og bilde

som mente jeg kunne bruke lim pistol, så jeg regner med at det skal være safe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...