Gå til innhold

Kjempe-pc til 16 500,- HP nc 6000


Cera

Anbefalte innlegg

http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:499173;r:pg

 

Prosessor: Intel Pentium -M

Prosessorhastighet: 1600MHz

Brikkesett: i855PM

Minnegrensesnitt: DDR PC2100

Harddisk: 60 GB

Skjerm

Grafikkontroller: ATI MOBILITY Radeon 9600

Grafikkminne: 64 MB

Grafikkoppløsning: 1400x1050

Skjermstørrelse: 14.1"

Skjermtype: SXGA+

Inn- og utganger

Skjermutgang: 15-pin D-sub

Videoutgang: S-Video

USB-port(er): 2 stk USB 2.0 porter

FireWire: 1394a (4pin)

Linje-ut: Ja

Mikrofon inngang: Ja

Parallell port: Ja

Seriell port: Ja

PS/2-port: Nei

PCMCIA-spor: 1 stk CardBus Type I/II

Minnekortleser: SD

Infrarød: Ja

Nettverk

Nettverkskort: 10/100/1000 Mbps

Trådløs nettverkskort: 802.11b (11Mbps), 802.11g (54Mbps)

Bluetooth: Ja

Modem: V.90 - 56 kbps

Annet

Optisk enhet: DVD-ROM, CD-ROM, CD-RW

Dimensjoner: 31.8 x 26.2 x 3.41 cm

Vekt: 2.3 kg

Styreredskap: Styrepinne og pekebrett

 

Kan vel nesten sammenlignes med t41p spesifikasjonsmessig og størrelse?

 

Jeg har liten erfaring med HP Compaq, så del dem gjerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel en mellomting med sine 2,3 kg (ultrapotable ligger rundt 1,5kg!). Men er vel absolutt blant de letteste visst en ser på spesifikasjonene?

 

Noen som forøvrig har sett denne med andre spesifikasjoner i Norge? Ser på utenlanske nettsteder så opperes det med en P-745 prosessor på denne..?

 

Hva slags materiale er pc-en laget i? Har den metallokk etc?

 

Noen som har en fullstendig test og vise til?

Endret av Cera
Lenke til kommentar

Har hatt denne laptopen i et par måneder nå. Så langt har den fungert 100% etter forventiningene. I tillegg har jeg kjøpt en portreplikator hvor jeg kobler til ekstern skjerm, keyboard, skriver etc.

Da er det bare å klikke på plass maskinen og bruke den som en vanlig maskin uten å åpne opp lokket. Kjempesmart.

Denne maskinen er kjapp, lett og har ualminnelig godt batteri (varer over 4,5 t.)

Maskinene er ikke den kraftigste mht. spill - men den leverer alt av kontorapplikasjoner, Photoshop, småspill og er en skikkelig arbeidshest. Tastaturet er lydløst, akkurat som maskinen i seg selv. Vifta starter noen sekunder når maskinen starter opp, men etter det høres den nesten ikke.

 

Jeg gikk for denne maskinen fordi den er et godt alternativ til Thinkpad, som henger høyere i pris. Den er en skikkelig sammenskrudd, god og godt tunet sak som anbefales på det høyeste.

Spillentusiaster bør velge noe annet (Thundra, whitebox, Zepto ol.)som er laget med det for øyet. nc6000 er for folk som jobber med det maskinen inneholder, og ikke lar seg underholde av utenforstående ting.

 

Ei skikkelig voksenmaskin.

Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget et tastaturproblem på NC6000. Det virker som om man ikke kan trykke på W, A og så SPACE samtidlig, dermed er den tilnærmet ubrukelig uten å bruke eksternt tastatur i FPS-spill ala RTCW, Q3 osv.

Jeg har hørt rundt litt og det virker som om flere, om ikke alle NC6000 har dette "problemet". Ellers fungerer tastaturet upåklagelig, men det takler ikke at flere enn 2 "vanlige" taster blir trykt inn (som sagt). Kombinasjoner ala CTRL+ALT+DEL fungerer. Prøv gjerne selv på deres NC6000 i noe spill, gå fremover og sidelengs, alltså skeivt fremover, og prøv således å hoppe. Prøv helst med tastene W, A og SPACE/mellomrom.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Er den så lett som tallene tilsier?

 

Hvordan er skjermen? Døde pixler? Sidesyn?

 

Er den støyfri? Og hvordan er konstruksjonen? Metall?

 

Nye spill vil kunne spilles grunnet radeonm 9600, men på lave innstillinger...iallfall ut i fra tallenes tale...?

 

(Tror vel ikke det er gamere generellt sett som kjøper en bærbar til å spille hl2, doom3 med...)

Lenke til kommentar
Er den så lett som tallene tilsier?

 

Hvordan er skjermen? Døde pixler? Sidesyn?

 

Er den støyfri? Og hvordan er konstruksjonen? Metall?

 

Nye spill vil kunne spilles grunnet radeonm 9600, men på lave innstillinger...iallfall ut i fra tallenes tale...?

 

(Tror vel ikke det er gamere generellt sett som kjøper en bærbar til å spille hl2, doom3 med...)

Det er ganske lett og portabel. Døde piksler har det generelt vært lite av på de HP-maskinene som har vært innom meg. En halv-død på en N800w.

Den er veldig stille, konstruksjonen er grei, men lokket er noe mykt, men ikke noe å uroe seg så veldig om, tror jeg.

Har en mistanke om at R9600-kortet i maskinen er et av de tregere, men har ikke fått noen respons fra HP om det, eller om hva som gjøres med tastaturproblemet.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Virker som en veldig solid maskin. Har sittet på gjerdet en stund når det gjelder kjøp av ny laptop. Til nå har G556 til Elitegroup vært det eneste valget, men denne maskinen virker faktisk bedre for prisen.

 

Arstechnica bruker vanligvis å ha ganske gode tester: http://arstechnica.com/reviews/004/nc6000/nc6000-5.html

 

Hvorfor synes jeg den er bedre enn elitegroup sin?

 

+ Bare 2.3 kg (wow...)

+ Bedre wifi kort enn på centrino PC'ene

+ Pekepinne (sweet....)

+ Tydeligvis veldig bra tastatur

 

- Kanskje litt dårligere ytelse? (spiller ingen rolle for meg)

- Ingen firewire (hvor ofte bruker du det uansett)

- Litt tykkere og ikke fullt så stilig design

- 15" hadde kanskje vært å foretrekke

 

 

Skulle forresten gjerne visst om batteriet som følger med på Advance maskinen er 6 celler eller 8 celler, noen som vet?

Endret av lamah
Lenke til kommentar
Er den så lett som tallene tilsier?

 

Hvordan er skjermen? Døde pixler? Sidesyn?

 

Er den støyfri? Og hvordan er konstruksjonen? Metall?

 

Nye spill vil kunne spilles grunnet radeonm 9600, men på lave innstillinger...iallfall ut i fra tallenes tale...?

 

(Tror vel ikke det er gamere generellt sett som kjøper en bærbar til å spille hl2, doom3 med...)

Det er ganske lett og portabel. Døde piksler har det generelt vært lite av på de HP-maskinene som har vært innom meg. En halv-død på en N800w.

Den er veldig stille, konstruksjonen er grei, men lokket er noe mykt, men ikke noe å uroe seg så veldig om, tror jeg.

Har en mistanke om at R9600-kortet i maskinen er et av de tregere, men har ikke fått noen respons fra HP om det, eller om hva som gjøres med tastaturproblemet.

 

Mvh kjello2

Har lest flere steder at r9600 kortet er blitt nedklokket :thumbdown: . så derfor vil det gi dårligere ytelser i spill og slikt enn andre maskiner med r9600 kortet.

 

EDIT: her er utdrag fra en test: For the nc6000:

1.6ghz Pentium-M 768mb pc2700 (333mhz) ddr ram.

64mb Ati Radeon Mobility 9600.

WinXp Pro.

3dmark 2001 score: ~5862

 

Seems to me the underclocking of the 9600 makes it inferior to a 9000 gpu .

The cpus on each system had speedstep disabled (thus the presario ran at 1.69ghz, the nc600 ram at 1.59ghz).

The difference in cpu does not explain such a dramatic change.

 

However, the 9600 gpu seems to gain a lot of performance by even small increases in speed.

 

Ah well, thanks the confirmation. Was beginning to think something was wrong with my system for awhile there due to such low scores. Guess not.

 

If you wever overclock your gpu, be sure to post new scores. You'll likely notice a huge increase, but the information you provided has answered my questions...this is -not- a gaming machine by design.

 

Thanks much.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Joda, kortet er nedklokket. Men merk at den får betydelig bedre poengsum i 3dmark03 enn et R9000, selv om den er klokket ned kraftig. Og som det sto der, i NC6000 er det ganske overklokkingsvenlig. Men jeg erger meg enda over tastaturproblemene (maks 2 taster samtidig = ubrukelig i FPS-spill), som faktisk later til å ikke bare være begrenset til NC6000...!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Bortsett fra den med widescreen skjerm synes jeg alle HP Compaq maskinene virker som gode kjøp. De eldre P4M modellene er hvertfall trofaste slitere, solid bygget og en bra organisasjon bak.

Whitebos og disse andre pc byggerene hadde ikke jeg kjøpt bærbar av. Bærbare har det med å gå i styker og da er det viktig med en seriøs organisasjon som tar vare på kundene sine.

 

Trackpad og stick er det bare HPC og IBM som har meg bekjent, veldig fint hvis man bruker den mye på farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...