Gå til innhold

Windows XP vil ikke installeres! [LØST]


Anbefalte innlegg

Når jeg kommer til den delen i installasjonen hvor jeg velger hvilken partisjon jeg vil installere Windows på, velger jeg å slette en partsjon på 5GB på raptoren min. Deretter oppretter jeg en ny partisjon på 5GB og trykker enter. Får da beskjed om at partisjonen ikke er windows-xp kompitabel og at jeg skal gjøre akkurat det jeg allerede har gjort. :dontgetit:

 

Har en liten mistanke om at feilen kan være at partisjonen ikke har NTFS filsystem. Hvordan fikser jeg i så fall det?

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet var denne tråden ikke feilpostet siden jeg trodde problemet var diskrelatert :roll:

 

Jeg får ikke opp noe valg om å formatere disken. Eneste jeg kan gjøre er å trykke R for å slette en partisjon og P for å opprette en ny partisjon.

 

Edit: Noen som vet om et gratis program som kan bootes fra diskett jeg kan bruke til å formatere?

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar
Når jeg kommer til den delen i installasjonen hvor jeg velger hvilken partisjon jeg vil installere Windows på, velger jeg å slette en partsjon på 5GB på raptoren min. Deretter oppretter jeg en ny partisjon på 5GB og trykker enter. Får da beskjed om at partisjonen ikke er windows-xp kompitabel og at jeg skal gjøre akkurat det jeg allerede har gjort. :dontgetit:

 

Har en liten mistanke om at feilen kan være at partisjonen ikke har NTFS filsystem. Hvordan fikser jeg i så fall det?

Du må kanskje bruke FDISK til å fikse det... Du må installere støtte for større disker eller noe i den duren, har vært igjennom det før! :)

Lenke til kommentar

Her snakker vi Sata ikke sant? siden du nevner raptor. Da må du ha en ekstra driver som må innstaleres for at windows skal kunne drive denne disken. Denne laster du ned på westen digital sine hjemmesider. HUSK: se nøye etter at det er den riktige driveren.

Plasser denne på en diskett og ved innstalasjon trykk f6 når du blir spurt om du vil innstalere raid drivere ect.

 

Har du disken satt opp i raid må du også innstalere en raid-driver her.

 

Opprett en eller flere partisjoner å formater de.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat det samme problemet nå.

Det var meninga jeg skulle erstatte en eldre WD disk i maskina med en ny.

Den nye er på 250GB og den har blitt brukt i det "gamle" systemet mitt så den inneholder allerede nær 200GB med filer.

Ved hjelp av partitionmagic lagde jeg en egen partisjon til denne delen og lot det være en "råpartisjon" igjen som jeg liksom skulle installere operativsystemet på.

Men som sagt har jeg akkurat samme problemet med at jeg ikke får godkjent partisjonen som windowskompatibel.

Dette gjelder selv om jeg formaterer på begynnelsen av windosinnstallasjonen.

Får absolutt ikke lov til å innstallere OS på den partisjonen.

 

Det dreier seg ikke om en SATA disk.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Her snakker vi Sata ikke sant? siden du nevner raptor. Da må du ha en ekstra driver som må innstaleres for at windows skal kunne drive denne disken. Denne laster du ned på westen digital sine hjemmesider. HUSK: se nøye etter at det er den riktige driveren.

Plasser denne på en diskett og ved innstalasjon trykk f6 når du blir spurt om du vil innstalere raid drivere ect.

 

Har du disken satt opp i raid må du også innstalere en raid-driver her.

 

Opprett en eller flere partisjoner å formater de.

Ja, det er snakk om en S-ATA disk. Drivere har jeg installert fra diskett på vanlig måte (F6 osv) så det er ikke problemet. Har formatert partisjonen som skal brukes til NTFS og får fremdeles samme feilmelding.

Lenke til kommentar
Her snakker vi Sata ikke sant? siden du nevner raptor. Da må du ha en ekstra driver som må innstaleres for at windows skal kunne drive denne disken. Denne laster du ned på westen digital sine hjemmesider. HUSK: se nøye etter at det er den riktige driveren.

Plasser denne på en diskett og ved innstalasjon trykk f6 når du blir spurt om du vil innstalere raid drivere ect.

 

Har du disken satt opp i raid må du også innstalere en raid-driver her.

 

Opprett en eller flere partisjoner å formater de.

Du trenger vel ikke driver til S-ata? Jeg hadde ingen problemer med å installere windows på en s-ata-disk, er bare når du har RAID at det trengs, fordi du da må bruke raid-kontrolleren.

Lenke til kommentar
Her snakker vi Sata ikke sant? siden du nevner raptor. Da må du ha en ekstra driver som må innstaleres for at windows skal kunne drive denne disken. Denne laster du ned på westen digital sine hjemmesider. HUSK: se nøye etter at det er den riktige driveren.

Plasser denne på en diskett og ved innstalasjon trykk f6 når du blir spurt om du vil innstalere raid drivere ect.

 

Har du disken satt opp i raid må du også innstalere en raid-driver her.

 

Opprett en eller flere partisjoner å formater de.

Du trenger vel ikke driver til S-ata? Jeg hadde ingen problemer med å installere windows på en s-ata-disk, er bare når du har RAID at det trengs, fordi du da må bruke raid-kontrolleren.

Disken kommer ikke opp som noe valg under installasjonen viss jeg ikke installerer driverene. BTW har nå testet med to andre disker med samme resultat, og er derfor helt sikker på at det ikke er disken som er problemet.

Lenke til kommentar
Disken kommer ikke opp som noe valg under installasjonen viss jeg ikke installerer driverene. BTW har nå testet med to andre disker med samme resultat, og er derfor helt sikker på at det ikke er disken som er problemet.

Vet du om du har disken kobla på raid-kontrolleren eller på vanlig S-ATA-kontakt? :)

Den er koblet til en S-ATA RAID kontakt på hovedkortet (EPoX 8RDA3+), men er ikke satt opp i raid siden jeg kun har en S-ATA disk. Har ikke hatt noen problemer med å installere OS på denne før. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...