Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket operativsystem til server?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp server nå, 500mhz med et gamelt hovedkort og ellers mye dritt.

Hvilket OP skal jeg velge? Det skalvere en slags sjef for mindre lan og litt større (opptil 25 PC-er)

Veit at det går an å sende lag å sånt...det må gå an fra det OP jeg skal ha

(Må gjerne være Linux!)

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: zorm på 2002-04-30 18:53 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk http://www.freebsd.org, der ligger det iso filer. Bare brenn ut de og boot fra CD'n.

 

Tips: Hvis du har "spesiellt" hardware oppsett så kan det hende at generic kernelen til FreeBSD ikke støtter alt av hardware uten er rekompilering. Les litt dokumentasjon på freebsd.org hvis du er ny.

 

Kom fra Linux og FreeBSD var overaskende enkelt etter alt det skremmende kompliserte jeg har hørt. Hvis du ikke er fornøyd med FreeBSD så ta en titt på Slackware Linux (www.slackware.com) som også er helt utrolig bra.

Lenke til kommentar

er dette det beste alternativet for å sette opp server? Virker som alle her var enige :smile:

 

 

_________________

Abit KG7-lite hovedkort

AMD Athlon Thunderbird 1,4Ghz

MSI Geforce 4 mx440

INO breidband, 1,7mb/s - 600kb/s :grin:

Masse vifter

 

[ Denne Melding var redigert av: zorm på 2002-04-30 19:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 18:32, zorm skrev:

Skal sette opp server nå, 500mhz med et gamelt hovedkort og ellers mye dritt.

Hvilket OP skal jeg velge? Det skalvere en slags sjef for mindre lan og litt større (opptil 25 PC-er)

Veit at det går an å sende lag å sånt...det må gå an fra det OP jeg skal ha



 

Hva mener du med at det skal være en slags sjef for ett lan?

Lenke til kommentar

Windows XP er litt "light" som server etter min mening, ingen DHCP eller DFS.

 

Windows 2000 server bruker jeg, her er alt som trengs, inkl grafisk terminal server og kompatiblitet med spill og programvare den skal bruke.

 

Tar mye mindre tid enn linux (hvertfall om du ikke er ruttis i linux).

Lenke til kommentar

hvorfor i det heletatt vurdere M$, det tar unødvendige mengder plass, tar ekstreme mengder maskin kraft bare for og holde seg selv gående....

bruk heller et unix basert system (linux eller *BSD) de kan jobbe akkurat det du vil at de skal jobbe med (dhcp, dns, smb eller hva det det måtte være)

tar kanskje litt mer tid å sette opp hvis du ikke er vant til disse systemene, men tenk hvor mye mer fornøyd du blir når du har satt det opp selv, og samtidig ha FULL kontroll over OSet :cool:

 

[ Denne Melding var redigert av: druid på 2002-05-01 16:07 ]

Lenke til kommentar

Vær grei da...

 

Skal dere sette denne mannen til og lære seg linux share med windows maskiner,samba og hele pakken.

 

Dere må roe dere litt, gi mannen en enkel og grei nt4 box den er super enkel og administrere, man logger seg rett inn i domenet,(ikke xp home da).

 

derreter kan man laste inn administrative tools på din egenmaskin, og styre det meste herifra.

 

Bruke også en et program for fjernstyring av den andre maskinen så har du full kontroll fra din egen maskin.

 

Denne boksen med dette oppsettet kan du hjemme på loftet den er stabil og fin så lenge det er kompatibel hardware og software.

 

det sjekker du best på Http://microsoft.com/hcl

 

 

Denne løsningen er det enkleste og letteste.

 

Nt servere er det ikke vanskelig og få tak i billig nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...