Gå til innhold

Objektiver til Nikon......


Anbefalte innlegg

Jeg skal iløpet av høsten spandere på meg litt av hvert, blandt annet en teleconverter, en macro og muligens en fisheye.

Jeg har fortiden D70 med Nikkor 18-70 f/3.5-4.5G og 70-300 f/4-5,6, men fra nå av har jeg tenkt til å koste på meg litt mer kvalitet når jeg handler objektiv.

Er det noen som har erfaring/forslag til;

Teleconverter?

Macro? 50mm eller 105mm, hva er å anbefale?

Fisheye?

Nikkor eller Sigma?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produktguiden her hos akam hadde ikke priser på denne, men et kjapt søk ga disse;

 

4095 hos FotoVideo.no

4108 hos xd.no

 

489$ hos B&H i Statene. De har også en rabatt på 30$ dersom man "registrerer" linsa hos Tamron. 459$ tilsvarer ifølge valutakalkulatoren til DNB ca 3060,-. Legger vi da til et par hundre i frakt og smeller på moms så ender man opp på ca 4050,-

 

Dette er et av de første tilfelle jeg har sett der prisen blir omtrent akkurat lik om man kjøper her hjemme eller fra USA (må jo legge til litt i frakt på de norske prisene, men ikke nok til at det forsvarer å kjøpe denne linsen ute). Med mindre jeg har missforstått et eller annet kraftig her da :p

 

Tips: Når jeg leter etter informasjon pleier jeg alltid å ta et søk i DPReviews forum

Lenke til kommentar

- Teleconverter: Med din 70-300mm linse tror jeg ikke teleconverter vil fungere forsvarlig til å anskaffes. Da snakker jeg om TC-14 siden TC-20 er bare å glemme.

 

- Makro 50 eller 105: kommer an på hva du har råd til. Du får mer avstand å jobbe fra med 105mm, men det er dyrere også. Enda bedre i så måte er 200mm, men da snakker vi nok om 15000 sikkert. Alternativt kan du få Nikon MF 200mm Makro til ca. prisen på AF 105mm Makro.

 

- Fisheye er kult til sitt bruk, jeg har lest mange rapporter om at det er en artig linse og vurderer selv om jeg skal gå for den i kommende periode.

 

- Nikkor eller Sigma? Ærlig talt... Mercedes eller Huyndai? Les her for en fornuftig oppsummering.

Lenke til kommentar

Har søkt litt på "best macro" i forumet på DPReview og ser at Tamron 90 kommer opp flere steder. Her bl.a

 

Noen mener at disse "korte" linsene ikke duger når man skal ta bilder av skvetne småkryp siden man må ganske nær dem og anbefaler lengre alternativer. En av de anbefalte er en 200mm fra Nikon, som vedkommende mente var "affordable", til 1300$ :dontgetit:

 

Jeg mener også å ha lest at man på noen av linsene ikke kan feste filtre forann. Sjekk dette litt grundig dersom du ønsker dette...

Lenke til kommentar

Når det gjelder Nikkor objektiver, er en av de mest utfyllende test-sidene jeg har sett på nettet Bjørn Rørslett sin side. Han driver også med utleie av utstyr, om det er interessant. Du finner sidene hans på www.naturfotograf.com

 

Ellers kan nevnes at jeg for noen år siden var veldig aktiv med fotografering - det har dabbet litt av nå. Når det gjelder optikk endte jeg opp med Nikkor, fordi jeg opplevde at kvaliteten på bildene var bedre enn pirat objektiver.

Den gangen hadde jeg FM2 + F4

AF 20/2.8

AF 50/1.4

AF 35-70/3.3/5-et-eller annet

Micro AF 60/2.8

85/1.8

AF 80-200/2.8

Sigma 400/5.6

teleconverter TC AF 1.6

 

Mine erfaringer var at teleconverter var helt useless. Men les på Bjørn Rørslett sin side. Han har testet stort sett alt som er av objektiver, og han har dem sikkert selv også...

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hadde samme utgangspunkt som deg og endte etter mange timer på nettet (lest hvert ord Bjørn har skrevet!) opp med:

 

Nikkor AF-S 80-200 2.8 Skarp, rask og lyssterk (Billig brukt nå da mange proffer bytter til 70-200 VR)

 

Kenko 300 Pro 2x AF-S Teleconverter som virker brukbart med lyssterk optikk.

 

Sigma 180 mm 3.5 EX Macro Kjøpt ny på EBay for 550USD (Valgt på grunn av gode omtaler og god arbeidsavstand, Tung MÅ bruke stativ!)

 

Etter dette samler den gamle Sigmaen på 75-300 støv...

 

Anbefaler også at du titter på nettsidene til Nikon fans :

 

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Takk for mange tips!! :thumbup:

 

Kan ikke si jeg helt har bestemt meg fordet.....tenke - tenke.

 

Grunnen til at jeg skrev; "Nikkor eller Sigma" var ment som: Veier kvalitietsforskjellen opp for prisforskjellen? Og hvordan "rangeres" Tamron?

 

Har lest mye rart om at et godt 50mm objektiv er noe enhver fotograf burde ha osv. Hvorfor det?

Ser ofte at bilder av kameraer er utstilt med 50mm........hmmm???

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Driver å snuser litt på en 50mm og har da sett på Nikon sine f1.8 of f1.4.

 

Er det noen som har erfaring med disse?

Er det verdt prisforskjellen å gå for f1.4?

 

Etter hva jeg kan regne meg fram til blir det som følger hos BHP:

f1.4: 230linse+30frakt+10filter=270$x7= 1890NOK

f1.8: 90+30+10=130$*7= 910NOK

Skjønner at det er trygt å handle fra BHP, men er det noe mer man må ta hensyn til en Shipping Cost?

Velger man USA eller Imported?

 

Eller skal man rett&slett gå for noe rundt 32mm for å få "normalen"

 

Hmmmmm :hmm:

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...