Gå til innhold

28" widescreen, hvilken skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg TV, og tenker mest på 28" widescreen. Det skal ikke være noe hyperavansert High-End TV, heller noe til under 4000,-. Jeg har egentlig ikke så veldig god peiling på TV apparater, men har fått med meg så pass at 100hz er meget unødvendig, hvertfall i den prisklassen jeg ser på (vet ikke om du får noe med 100hz der engang).

 

Har sett litt på JVC AV28GT1BUF (også kalt AV28GT1SUF, men da i sølv) eller AV28GT20BUF (samme TV, bare Elkjøp-navn)

 

ellers har jeg også tittet litt på disse:

PANASONIC TX28DK1

PHILIPS 28PW5407

PHILIPS 28PW6306

THOMSON 28WR100G

 

Hva har dere med litt peiling på dette å si?

Er det noe som er nødvendig/unødvendig å ha i/på TV?

 

TV skal kobles til et stereoanlegg, med noe jeg vil tro er bedre lyd enn TV klarer å spy ut selv. Jeg har også planer om å koble til en datamaskin, men dette har vel egentlig ingen relevans.

 

mvh.

Sigve Naustdal

 

EDIT: Disse to her kan også være aktuelle:

Dantax 28SFB1

Daewoo DWX2880

Er disse noe å ha?

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har ikke piling i det heile tatt... 100hz er helt nødvendig, 60hz er farlig for øynene!!!

Vet ikke helt hvor du finner denne informasjonen, men skulle gjerne ha sett kilden.

 

Husk at 50 Hz på TV og 50 hz på en dataskjerm er to forskjellige ting.

 

50 Hz oppdatering på tv, betyr kun at du har 25 bilder per sekund (oppdaterer hvert bilde to ganger; oppe og nede).

På en dataskjerm viser man hele bilder etterhverandre....

 

I usa kjører de NTSC som er 60 Hz (30 bilder per sekund).

 

Om 60 hz er skadelig for synet er helt utrolig å si unten grunnlag....

Det er nok mer skadelig med strålingen fra en standard mobiltelefon....

 

100 hz har som de fleste forstår nå 100 oppdateringer av bilde per sekund (ergo 50 bilder per sekund). Siden samtlige sendinger er 50 hz, må man nødvendigvis vise hvert bilde to ganger....

 

Det som skiller en god 100 hz fra en dårlig 100 hz tv, er hvordan denne doblingen av bilder skjer...

Lenke til kommentar
Vil fraråde kjøp av wide screen på 28" gå for 32" de kan du også få til samme prisklasse, kjøpte selv en 28# wide og byttet den inn etter 2 dager... Ble for liten for wide bilde. Og ja kanskje dere merker forskjell på 100 og 50hz... Har ikke sett forskjellen enda jeg nei.

En 32" WS til 3999,- er ikke mye å spare på... Da ville jeg nok gått for en 28". En 32" 50 Hz TV har en stygg tendens til å "flimre" når bildet er rolig... Det er lett å se forskjell på 50 og 100 hz på en 32", helt klart.

Men, er man vant til 50 hz, synes man selvfølgelig ikke at dette flimrer...

 

Jeg for min del har kjøpt meg en 75 Hz Tv. Da slipper man mange av de "stygge" feilene som opptrer på en 100 hz tv (og bevegelse).

 

En god 28" starter på ca. 4500,-

En god 32" starter på ca. 8000,-

En god 36" starter på ca. 20000,-

 

NB! På 100 hz er det letter å dekke over at bilderøret er dårlig. Det er til tider vanskelig på 50 hz. En sony 50 hz vil f.eks. "flimre" mindre enn en billig radionette 50 hz tv... Grunnen til dette er selve kvaliteten på bilderøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...