Gå til innhold

Adobe acrobat/indesign og trykksak!


Anbefalte innlegg

JEg har lagd en fil i Adobe Indesign 2. Kunne like gjerne lagd filen i et annet program, men nå har jeg engang brukt indesign. Indesign har en funksjon slik at side en i en trykksak kommer på høyresiden av et A4-ark (i landscape) og sistesiden kommer også riktig på arket. Veldig greit å printe direkte ut fra indesign, og da blir trykksaken korrekt.

 

Problemet mitt, det er at når jeg har eksportert til PDF format, så får jeg ikke til å printe riktig slik at forsiden kommer riktig på trykksaken. PDF-filen blir slik de fleste trykksaker er, framsiden er side nr 1 i pdf filen, side nr2 blir side nr 2 etc. Men jeg vil printe ut denne PDF-filen slik at hver side er en A5 side og forsiden skal komme til høyre på A4 arket, og side nr 2 skal komme til venstre på baksiden av det samme A4 arket - dette er helt vanlig trykksak og antar mange har hatt litt hodegrubling mtp hvordan sidene vil se ut etc.

 

I acrobat kan man velge å printe ut 2 sider på et A4 ark, det fungerer jo greit. Men framsiden kommer da til venstre på siden og blir helt feil når man stifter sammen. I tillegg kommer det en veldig irriterende svart kant rundt hele siden på printen som ikke er i selve PDF-filen.

 

Noen som vet hvordan jeg lettest kan printe ut en slik PDF-fil på korrekt måte, eller noen som vet om bra og rimelig trykkeri i oslo området som fikser dette greit?

 

takker for evnt svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette opp trykksaken før den kjøres ut, dvs. sette opp hvordan dette

skal printes. Printeren vet ikkje dette sånn uten videre.

 

Det enkleste i ditt tilfelle er å sette opp sidene som oppslag i InDesign, her

setter du da siste siden som side en (nummer en blir to osv).

Velger du så top-bottom dupleks når du printer vil det bli rett.

 

Tenk deg at skjermvisningen skal se lik som arket ferdigprintet. Skriver

du inn side 1-4 på et A4 ark vil du fort se hva eg mener

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...