Gå til innhold

Påhenger med driftsproblemer


Anbefalte innlegg

Hvor skal man starte å feilsøke denne påhenger'n?

Det er en gammel Suzuki 15hk, 2-takt, 2sylindre.

Kald motor går fint med chocke og UNDER 1/4 gasspådrag.

Varm går fint uten chocke og OVER 1/2 gass.

Problemet er at eneste måten å få opp turtall er å trykke inn chock og gi gass når motoren er akkurat passe varm. Skal man kjøre under 1/2 fart må man stoppe å vente til motoren blir kald. (Og da får man bare kjørt til den blir varm igjen.)

 

Det er ikke merkbar forskjell om jeg tar av en plugghette under fart - uansett hvilken av de to hettene jeg tar av!

Å justere blandingsforholdet i forgasseren gir ingen forbedring.

Stiftene som på bil sitter i fordeleren sitter her direkte på veivakslingen. De virker tilsynelatende bra.

Jeg kan ikke finne noe bensinfilter på motoren, så jeg regner med at det sitter i innsuget i tanken. Om filteret skulle være problemet ville jeg trodd at motoren skulle gått bedre om man brukte en annen tank, men det gjør den ikke.

 

Noen forslag til feilsøking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kveler seg selv sakt og sikkert.

Prata med en som har skrudd mye MC. Han mente det kunne være belegg på ved insuget til sylinderene som skapte problemene. Gjorde et forsøk på å få av forgasseren, men 2 av 4 skruer knakk da jeg skulle skru dem ut, så jeg tørte ikke å ta de andre.

Etter helgens bruk oppdaget jeg også at det er en ganske stor lekasje mellom kjølevannsintaket og girhuset. (Gir olja lekker ut i kjølevannet.) Så det ser ut som motoren er skrotbar. Den er uansett bare en midlertidig erstattningsmotor for en som ble stjålet etter kun 40 timers bruk.

Lenke til kommentar
Den kveler seg selv sakt og sikkert.

Prata med en som har skrudd mye MC. Han mente det kunne være belegg på ved insuget til sylinderene som skapte problemene. Gjorde et forsøk på å få av forgasseren, men 2 av 4 skruer knakk da jeg skulle skru dem ut, så jeg tørte ikke å ta de andre.

Etter helgens bruk oppdaget jeg også at det er en ganske stor lekasje mellom kjølevannsintaket og girhuset. (Gir olja lekker ut i kjølevannet.) Så det ser ut som motoren er skrotbar. Den er uansett bare en midlertidig erstattningsmotor for en som ble stjålet etter kun 40 timers bruk.

Desverre, men den er moden for skraphaugen, en slik reprasjon koster mye. ihvertfall hvis det er lekasje og masse annet tull. Kanskje må forgasseren skiftes. Jeg tror sot kan være en årsak, eller så kan blandinga være feil, slik at det dannes sot. Får du ikke gitt full gass???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...