Gå til innhold

retur/heving av kjøp?


Anbefalte innlegg

kjøpte lørdags ettermiddag en NEC 2510A DVD brenner hos datakjeden i trondheim, kom hjem og monterte den inn og den fungerte i ca så lang tid det tok å kopiere inn 2,5 DVD plater før den forsvant fra windows, ved restart var den også borte fra Bios.. monterte inn den gamle LiteOn DVD brenneren og den virket perfekt som den gjorde tidligere, monterte inn NEC`en igjen og da kom den fram i Bios og fungerte i ca 10 min før den forsvant fra Windows igjen.

 

leverte den inn mandags morgen hos datakjeden og venter fremdeles på å høre noe fra de, ringte å purret på de i dag (onsdag) og ble lovet at en skulle ringe meg tilbake etter et par timer..

 

det jeg lurer på, kan jeg heve kjøpet og kjøpe en ny en hos en annen plass? eller har jeg krav på ny vare umiddelbart i og med at jeg knapt hadde den i 1 og et halvt døgn før jeg leverte den tilbake.

 

har kikket litt i Lovdata.no men ikke funnet noe konkret der, kanskje noen her inne som vet dette og har henvisninger til eventuelle lover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har INGEN angrefrist/angrerett på Datakjeden. Dette gjelder kun butikker som annonserer dette tilbudet. Det er valgfritt for enhver forhandler å operere med denne retten. (Elkjøp har blant andre angrefrist). Unntaket er forhandlere på web som MÅ følge angrefristloven.

 

Det du har ifølge kjøpsloven, derimot, er krav på nytt produkt eller pengene tilbake hvis ingen utbedringer har skjedd innen en uke fra innlevering (selv om du nettopp kjøpte den!).

 

Det er jo en litt vag lov dette da, men jeg tror de fleste butikker ville gitt deg et nytt produkt hvis enheten hadde gått i stykker etter så kort tid. (Selvsagt er ikke dette alltid tilfelle)

Endret av riigeel
Lenke til kommentar

Feil, riigeel. Tror du blander sammen litt..

 

Man har 14 dagers angrefritt uansett om produktet man kjøper er annonsert eller ikke. Unntaket er mat, produkter som er vanskligå returnere (for eksempel fyringsolje nedgravd i en tank) o.l.

Unntaket er dersom produktet er på SALG (og dermed annonsert som du sier), så er det ganske sjeldent man har angrefrist (dog stilles det strenge krav til at man kan markedsføre noe som SALG).

 

Kjøpsloven gjelder ikke for det produktet han gjelder, derimot gjelder den nye forbrukerkjøpsloven (som er en endring av kjøpsloven som skal komme forbruker mer til gode).

Lenke til kommentar

Ok, jeg skrev litt uklart...med annonsert så mener jeg ikke varene eller tilbud i seg selv, men at en bedrift oppgir at de opererer med angrefrist.

 

Altså; (dette er det jeg er blitt opplyst i bedriften jeg jobber i - (det skal jo sies at man gjerne farger tolkningen av loven med sin side av saken)) så lenge en butikk ikke oppgir at man opererer med angrefrist/rett har altså ikke kjøper krav på å få returnere produktet og få penger igjen. Forhandleren må imidlertid utbedre feilen innen en uke - hvis ikke kan man kreve nytt produkt eller penger.

 

Dermed har man bare angrefrist/rett på steder som oppgir at dette er noe de opererer med (som Elkjøp) og ekstraordinære salgssteder (som web).

 

Sånn fungerer det i hvert fall der jeg jobber - men sier selvsagt ikke bombastisk at dette er eneste lgitime tolkning. Tror i hvert fall andre lignende bedrifter gjør det på samme måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...