Gå til innhold

Antivirus til mac?


Anbefalte innlegg

Har fått klager fra epostbrukere om at jeg sender ut diverse greier på mail, som jeg aldri har sendt. Går utifra at det er noe slags virus.

Jeg sitter på panther, og bruker programmet mail.

 

Finnes der noen gratis antivirus programmer, evnetuellt noen trials av norton antivirus tilgjengelig noe sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er garantert ikke virus. Du kan sikkert installere så mye antivirus du bare vil, uten at det har noen effekt for deg personlig.

 

Det eneste formålet med antivirus på OS X for øyeblikket er å være god nabo - dvs. sjekke e-post du mottar for windowsvirus, så du ikke finner på å videresende slikt til venner og kjente.

 

Hvorfor folk får skumle mailer av deg uten at du har sendt de har jeg ingen forklaring på, men det er fremdeles ingen registrerte virus for OS X.

Lenke til kommentar

det var da en bikkje det der. Står vitterlig at det kommer og er sendt fra min epost.

Jeg fikk noen lignende eposter tilsendt.. så var der en hissig fyr som svarte at han ikke ville ha slikt tull.

 

Får håpe det blir noe løsning på det...

Lenke til kommentar
det var da en bikkje det der. Står vitterlig at det kommer og er sendt fra min epost.

Jeg fikk noen lignende eposter tilsendt.. så var der en hissig fyr som svarte at han ikke ville ha slikt tull.

 

Får håpe det blir noe løsning på det...

Ligger e-posten din i en spam liste, kan du garantere at viruset bruker deg

som falsk avsender. KAn også hende at viruset har hentet e-posten din

fra adressebok -> f.eks i Outlook Express.

 

Virus får ikkje E-post klient i Panther til å sende ut e-post sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Jeg får hele tiden mail i retur som jeg visstnok skal ha sendt til andre. (Noe jeg ikke har gjort)

 

Dette er virus som later som det har sendt ifra meg. Enkelt og greit.

 

Får du noen klager fra pc-folk som sier at du har sendt virus-mail til dem så holder det med å si at du ikke har sendt og at du i tillegg har mac! :cool:

 

Skjønner dem ikke det så henvis dem til artikkel om e-postvirus. F.eks denne.

Lenke til kommentar

Var et virus for en liten stund siden som sendte virus til random person i kontaktlisten fra random person i kontaktlisten. Det er en som har Windows og som har din mail i sin adressbook som har virus og som har skyld i dette. Det er lite du kan gjøre utenom å forsøke å trace hvem det er viruset kommer fra ved å se IP fra mailens avsender etc.

 

Med andre ord er det meningsløst å installere virus på din maskin ettersom viruset blir sendt fra en windowsmaskin med din mail i adresseboken. Det er kjedelig at macbrukere også får svi pga tragiske Microsoft.

Lenke til kommentar
Jeg får hele tiden mail i retur som jeg visstnok skal ha sendt til andre. (Noe jeg ikke har gjort)

 

Dette er virus som later som det har sendt ifra meg. Enkelt og greit.

 

Får du noen klager fra pc-folk som sier at du har sendt virus-mail til dem så holder det med å si at du ikke har sendt og at du i tillegg har mac! :cool:

 

Skjønner dem ikke det så henvis dem til artikkel om e-postvirus. F.eks denne.

PC folk? Hva? Nei takke meg til, Windows folk heter det! Uansett, jeg kjører ikke noe

antivirus akuratt nå, men kan hende jeg legger inn ClamAV på serveren min i tillegg

til spamassassin (verdt program å få med seg!) - ClamAV vil fjerne virus slik at de ikke

blir sendt til Windows maskiner, også vil jeg la folk jeg kjenner kjøre mailen sin gjennom

serveren min før de får den, slik at de slipper å tenke på virus, i tillegg vil jeg kjøre

mailene gjennom SpamAssassin som fjerner en god del av Spammet, jeg får sånn ca

35stk daglig, og 5 av disse tar den ikke. De må jeg slette manuelt.

 

Du kan altså bruke SpamAssassin rett på pcen din, trenger ikke en server for å gjøre

dette, og siden OS X er *NIX så er jeg veeldig sikker på at du kan kjøre SpamAssassin på

OS X. Må kanskje bruke "Fink" men det er vel ikke noe problem? ;) (jeg la inn Fink på

G5 maskina i går, funka bra det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...