Gå til innhold

1 gig ram - må jeg ha swap-file?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppgradert minne fra 512 til 1024MB. Bør jeg fremdeles ha virtuelt minne aktivert, eller kan jeg sette dette til 0? Er det mulig å tvinge Windows til å benytte rammen fullt ut før den bruker swap-fila?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Windows må ha swapfil for å fungere riktig. Mange mener 1.5-2x størrelsen på ram'en er anbefalt, men ved 1gb ram så vil det bli for mye mener jeg. Sett den til statisk til 768mb (1.5x512mb), det burde fungere fint. Det er slik har jeg selv satt den.

Windows 2000/XP vil utnytte ram'en fult ut. Det er bare det at noen programmer trenger en swapfil. Mens Windows 95/98/ME vil bruke swapfil uansett hvor mye ram som er i bruk. Dette kan da endres med en "Conservative swapfile usage" som settes i system.ini.

Endret av TCi
Skrevet
Takk for svar!

Har en Shuttle, så det kanskje ikke så lurt å legge den på en av de eksterne firewire diskene?

Nei, da er det best å la den være på den interne disken. :D

Skrevet (endret)
Hva med en egen partisjon for swapfila?

Det vil ikke føre til noen ytelses økning da swapfilen fortsatt vil ligge på den samme fysiske disken.

Endret av schmelck
Skrevet (endret)

Tror ikke det hjelper så mye siden det er samme mekanismen som leser fra partisjonene på disken.

Edit: var litt for sein gitt.

XenZor

Endret av XenZor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...