Gå til innhold

Panasonic versus SONY


Anbefalte innlegg

Tiden for å bytte ut Sony DCR-PC105 er overmoden. Elkjøp annonserer PANASONIC NVGS200 til 12995,-. Noen som har latt seg friste, eller som kan fortelle om sin erfaring med kameraet?

 

Sony er også på gang med et "prosumer" 3 CCD kamera, Sony DCR-HC1000. Men det har fått det glatte lag i en forhåndsomtale av http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...ions-Review.htm

Så det kan bli vanskelig å treffe blink innenfor dette området.

 

Sant og si er jeg grundig lei denne touch-skjermen til Sony! DCR-PC105 produserer så mye summing og støy at min nyinnkjøpte Sennheiser MKE300D mikrofon må plasseres nesten 1 m fra kameraet for ikke å ta opp summingen fra selve kameraet! Fortvilt! Så noe bedre må på banen.

 

degas

Endret av degas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er du virkelig sikker på at du skal gå over til 3CCD kamera ??

Jeg har testet en del modeller , også dyrere , da tenker jeg på i 40-50000 kr klassen, men jeg må si at jevnt over så vil jeg antageligvis anbefale , dette er strengt ment til amatør fotografer , et 1 CCD kamera.

 

Jeg tenker på at man må bruke enormt mye lys for å få gode bilder med 3 chips kamera. På juleaften så er det ikke så kult å stille opp med 1000 watt lys (mrk overdrivelse).Det er normalt mye innefilming som amatør fotograf , og mor liker det best når man er i bakgrunnen......

 

Jeg skal overhodet ikke krangle på at det er bedre farvegjengivning på 3 CCD kamera. Og jeg mistenker i allefall at de rimeligste 3 chips kamera trenger enda mer lys en de jeg har testet.

 

Har forøvrig gode erfaringer med G-DV4000 til jvc , har forøvrig F1.2 linse som jeg er veldig fornøyd med.

 

Just a matter of oppinion :D

Lenke til kommentar

Takk for innspill! Nyttig med gode brukererfaringer.

 

Er kjent med problemene rundt små CCD brikker og lysforhold, og har derfor avventet det hele noen tid. Panasonics nye PV-GS400 har brikkestørrelse på 1/4.7" - altså det samme som mitt nåværende PC105. Så det burde bli noe bedre på mange områder. Det viktigste for meg nå er komme over på et bedre/større kamera for å få bedre manuelle muligheter i forhold til blender, fokus, eksponering og lyd. Fant forøvrig denne linken til det aktuelle kameraet: http://www.panasonic.com/consumer_electron...=12&cont_id=707

 

Men, igjen, det blir sikkert plukket sønder og sammen i en eller annen omtale/test når det dukker opp i hyllene. Produsentene er uansett flinke til å fremheve uvesentligheter for å dekke over det noe mangelfulle.........

 

degas

Lenke til kommentar
Hei

 

Er du virkelig sikker på at du skal gå over til 3CCD kamera ??

Jeg har testet en del modeller , også dyrere , da tenker jeg på i 40-50000 kr klassen, men jeg må si at jevnt over så vil jeg antageligvis anbefale , dette er strengt ment til amatør fotografer , et 1 CCD kamera.

 

Jeg tenker på at man må bruke enormt mye lys for å få gode bilder med 3 chips kamera. På juleaften så er det ikke så kult å stille opp med 1000 watt lys (mrk overdrivelse).Det er normalt mye innefilming som amatør fotograf , og mor liker det best når man er i bakgrunnen......

 

Nå har ikke jeg testet gs-400, men jeg vil nok tro at det skal være bra mye bedre enn mitt panasonic-gs70, og det fungerer helt greit i mørke omgivelser hvis man utnytter de manuelle funksjonene, da.

Lenke til kommentar

Ja , det er nok klart at man kan stille inn en del ting på kamera for å få lysstyrken opp, men igjen så kan jeg ikke skjønne at dette ikke generer støy i bildet .....vanskelig , ja kanskje men tror foreløpig ikke 3 ccd er nødvendig med mindre en skal filme naturfilmer , studio opptak etc... altså ting som skal på riksen.

 

Men jeg kan jo ta feil....

Lenke til kommentar

Nå har jo Camcorderinfo testet det nevnte kameraet fra Panasonic,PV-GS400 review. For min del er kamerat akkurat det jeg er ute etter, men prisen i Norge kan sette en stopper for eventuelt kjøp.

 

Uansett, Panasonic kameraet ser jo meget bra ut. Spørsmålet blir vel hva den skal koste i Norge. Ser at prisen i USA ligger på 1200-1500 dollar og det er ca. 10000kr pluss moms, altså den typiske 10 ganger regelen for priser fra USA. Hvis prisen blir i dette området så kjøper ihvertfall dette kameraet, men ser man på prisene til Pansonic sine lavere modeller så skal vel denne ligger på nærmere 20000kr. Da bestiller jeg heller fra USA og spare en 8-9000kr. Eksempel, en sjappe i USA tar 1230 dollar, dette blir 8610kr, legg på frakt, si 400kr, da er vi på 9000kr legg til moms, 24% og da havner man på 11172kr sånn ca. :).

 

Vet at USA har NTSC modellen så det gjelder å få tilsendt PAL modellen. Kan faktisk lønne seg å kjøpe en billig billett til New York og kjøpe kameraet selv, spesielt hvis det blir så mye å spare :cool: .

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

Så review av det aktuelle kamera i går kveld. Det ser da slettes ikke så verst ut!Har vært i kontakt med XD.no - som mener at det er å få fra importøren i løpet av et par tre uker til pris omkring 18 blank. Noe usikkerhet her, ettersom XD.no ikke kjente til kameraet(!) og var usikker på modellbetegnelsen.

 

Er DET så mye å hente på import da? Har erfaring for at når moms og importavgifter er klasket på, ja så ........Foruten dette aspektet om kameraet må til doktoren?

 

degas

Lenke til kommentar

Det er nettopp det da, garantien blir i en gråsone, men tror det går an å kjøpe internasjonal garanti på kameraer i utlandet. Er vel snakk tusenlapp for 3 års garanti som regel. Men det er ikke alle produsenter som tilbyr dette.

 

Kameraet ser absolutt bra ut, men en prislapp på 18k er litt for mye for min del. Skal jeg ha det kameraet så blir det nok import. Skal vel ikke være noen tollavgift på sånt, kun moms. En kamerat av meg er ganske godt kjent i NY og vet om sjappe som selger kamera (og alt annet elektronikk) også til turister i det formatet de trenger det i.

 

Så nettopp i prisguiden, http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=19814

 

Kanskje prisen kan krype under 15 lapper etterhvert.

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

Frakt fra USA blir ofte VELDIG dyrt!

 

Har derfor et tips til de som vil bestille fra USA: registrer dere på www.magnum.no

 

der gir de dere en adresse i USA hvor dere kan sende varene til, og så flyr magnum/jetcarrier varene til Norge for dere!

 

Kjøper gitar fra USA nå ... Jeg kan komme med en tilbakemelding når jeg har fått den. Handlet for 550$ ca og jeg ser ut til å havne på 6000 kroner, noe som ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt Panasonic NV-GS400 på Nomatica.com, og prisen ender opp på rundt 15300,- NOK totalt (avhengig av valutakurser) inkl. mva, frakt og gebyrer. Eneste norske webshop som har dette inne (link), tar 16900,- + frakt, så jeg sparer i hvertfall noe. Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe Canon MVX25i, men ut i fra anmeldelser er ikke "low-light" egenskapene på dette kameraet særlig gode, så da legger jeg heller på 5000,- ekstra for et kamera som visstnok er glimrende på alle områder.

Lenke til kommentar

Godt valg av kamera :yes:

 

Jeg har hatt mitt GS-400 i et par dager og er veldig fornøyd så langt. Ingenting å klage på ennå. Stillbildene er litt grumsete men det er jo tross alt ett videokamera og videokvaliteten er kjempebra. Billedstabilisatoren er fantastisk, lysfølsomheten god, og manuelle instillinger for det meste. Fint kamera på alle måter :)

Lenke til kommentar

Flotte tips og tilbakemeldinger! Mye tyder på at jeg velger dette kameraet ganske snart, men er ennå ikke ute av tenkeboksen. Har tenkt litt på Sony DCR-VX2100 også, samt det nye Sony DCR-HC1000. Men Sony er høyt priset på det ene og dårlig vurdert på det nyeste, så det tipper mot Panasonicen.

 

Kjøpte nylig noen mic'er fra USA, og det ble saftig i frakt og fortolling. Frister ikke til gjentakelse. Frakt og fortolling kostet nesten 1000. Mic'ene to tusen.........??!

 

Hold oss oppdatert mht erfaringer framover! Bildekvaliteten, betjening og lydsiden. ALT!

 

degas

Endret av degas
Lenke til kommentar
Godt valg av kamera :yes:

 

Jeg har hatt mitt GS-400 i et par dager og er veldig fornøyd så langt. Ingenting å klage på ennå. Stillbildene er litt grumsete men det er jo tross alt ett videokamera og videokvaliteten er kjempebra. Billedstabilisatoren er fantastisk, lysfølsomheten god, og manuelle instillinger for det meste. Fint kamera på alle måter :)

Freerider, åssen fikk du tak i kameraet så fort? Det skal visst ikke komme før i August en gang.

 

En kamerat av meg skal til USA i slutten av August så jeg får den nok for 1500 dollar, ca. 10000kr. B&H Video selger ihvertfall PAL utgaver av de fleste kameraene de har, har sendt email til dem for å være sikker.

 

Uansett godt å høre at kameraet lever opp til reviewene, stillbilder tar man selvfølgelig med et stillbilde kamera, så den delen bryr jeg meg veldig lite om.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

En engelsk kamerat kjøpte det for meg og tok det med seg når han kom til Norge på besøk. Det er akkuratt kommet i England og i Tyskland også tror jeg. Tar vel noen uker før Panasonic Norge får det ut i butikkene.

 

DVspot.com har akkuratt fått opp en test også. Generellt positivt men de var visst litt skuffet over lysfølsomheten. Den fikk karakteren gjennomsnittlig. Mulig det er riktig i sammenligning med Sony TRV-950 og Canon sitt semiproffe. Jeg kan bare sammenligne med de kameraene jeg har prøvd. Typisk litt billigere kameraer enn dette, og da synes jeg den har god lysfølsomhet, ikke fantastisk men god.

 

Vurderte Sony sitt nye HC-1000 men tror jeg gjorde det riktige valget. Liker de manuelle instillingene på Panasonic bedre, og er ikke en kjempefan av å måtte lete i touchscreen menyer for å stille på alt mulig.

 

Så langt har jeg bare filmet naturbilder og sånt. Planlegger å bruke det til en kortfilm etterhvert. Til mitt budsjett så tror jeg dette er det beste kameraet.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg skal til USA i slutten av August så jeg får den nok for 1500 dollar, ca. 10000kr. B&H Video selger ihvertfall PAL utgaver av de fleste kameraene de har, har sendt email til dem for å være sikker.

 

Har du fått svar? Sist jeg sjekket, hadde de ikke PAL i GS 400. :(

Lenke til kommentar

Fikk svar idag ja. De får in PAL versjonen PV-GS400E i løpet av noen uker. Visste ikke at prisen ville bli høyere, det er litt kjipt. Men heldigvis slipper jeg moms siden den blir tatt med.

 

Uansett, fint å kunne kjøpe PAL versjonen for en god del tusenlapper billigere enn i Norge.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Flotte tips og tilbakemeldinger! Mye tyder på at jeg velger dette kameraet ganske snart, men er ennå ikke ute av tenkeboksen. Har tenkt litt på Sony DCR-VX2100 også, samt det nye Sony DCR-HC1000. Men Sony er høyt priset på det ene og dårlig vurdert på det nyeste, så det tipper mot Panasonicen.

Har du sett på panasonic sine kameraer i samme klasse som vx/pd-serien til sony?

Hvis jeg har hatt penger skulle jeg mye heller brukt de på et kamera i 40000 -kroners klassen, som panasonic ag dvx100 eller sony pd-150/70.

 

Dette er jo klart kameraer som du har mer"kontroll" på hvis du driver sånn noenlunde profft. Der er det jo brukerkomfort for hver en krone...

 

Pd150 er jo en drøm å bruke ifh. til gs70 ihvertfall, det er mye stødigere du har bedre oppløsning på søker, kan stille fokus helt nøyaktig :thumbup: .....

 

gs serien er jo selvfølgelig ikke dårlige kjøp.....for all del..det er jo 3ccd :D

Lenke til kommentar

Har ikke det. Budsjettet tillater ikke slikt, og man bli fort motløs av sånne fine greier sammenlignet med dagens utstyr...... Det prissjiktet som Panasonic NV-GS400 antakelig havner på, er det maskimale jeg finner å kunne anvende på nytt DV-kamera. Så lenge jeg er i nedre område av semi-proff i alle fall.........

 

degas

Endret av degas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...