Gå til innhold

Lesehastighet, leseteknikk, lesetider, lesesteder


Anbefalte innlegg

Hvordan, hvor raskt, når og hvor leser du bøker?

 

Hvor lang tid bruker du vanligvis på en rimelig god 500-siders roman? Hvor mange timer leser du vanligvis i uken? Hvor mange timer kan du lese i strekk? Når på dagen leser du vanligvis? Hvorhen pleier du å lese (på bussen, i senga, på skolen)? Hvor mange ord leser du i minuttet? (Sånn man pleier å måle det?) Anstrenger du deg når du leser, eller slapper du fullstendig av? Hender det at du kommer inn på masse andre tanker mens du leser, eller klarer du vanligvis å opprettholde en viss fokus på hva som foregår i boka? Stopper du å lese når du tenker på noe du ikke burde, eller fortsetter du?

 

Det ble mange spørsmål. Du trenger ikke besvare alle, men de gir vel en liten anelse om hvilken info jeg ønsker. Litt av ren nysgjerrighet, litt for å forbedre meg selv. :)

 

Er det forresten noen gode lesetester på nett?

 

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvor lang tid jeg bruker på en roman kan jeg ikke svare på. Det varierer fra 2 dager til 1/2 år. Avhengig av bok, forfatter osv.

 

- Timer i uken? Ja, skal vi se.. kanskje 30 timer elns..aner ikke igrunn..varierer utrolig mye.

 

- Jeg kan sikkert lese en hel dag i strekk bare det jeg leser er spennende nok. Vet ikke. Har ikke testet/telt timer.

 

- Leser om kvelden på senga for det meste.

 

- Jeg slapper for det meste av når jeg leser ja.

 

- Hender at jeg kommer inn på andre tanker av og til, men det er som oftest pga at jeg er trøtt.

 

- Jeg stopper opp å lese når jeg tenker på annet ja.

 

Det skulle vel dekke det meste :)

Lenke til kommentar
Hvordan, hvor raskt, når og hvor leser du bøker?

 

Setter stor pris på svar.

 

Hvor lang tid bruker du vanligvis på en rimelig god 500-siders roman?

- Alt for lang tid nå, kommer fort opp i en 8-10 timer.

 

Hvor mange timer leser du vanligvis i uken?

- Stort sett 0 timer. Jobb, kone og barn krever sitt tidsmessig. Mens jeg var single: Cirka 20 timer i uken, opp mot 50 timer om jeg fikk lesekick i helgene *s*

 

Hvor mange timer kan du lese i strekk?

- 7-8 timer om det er spennende/interessant lesning

 

Når på dagen leser du vanligvis?

- Nå for tiden: På kvelden

 

Hvorhen pleier du å lese?

- I en god stol eller i sofaen - med kaffekopp og -kanne i umiddelbar nærhet.

 

Anstrenger du deg når du leser, eller slapper du fullstendig av?

- Fullstendig avslappet; og fjernt fra denne verden ;-)

 

Hender det at du kommer inn på masse andre tanker mens du leser, eller klarer du vanligvis å opprettholde en viss fokus på hva som foregår i boka?

- Er boka god, må omgivelsene slite for å få kontakt med meg

 

Stopper du å lese når du tenker på noe du ikke burde, eller fortsetter du?

- I de tilfeller hvor det skjer, er det fordi boka ikke er spesielt interessant. Fortsetter da å lese - anstrenger meg da for å se om boka tar seg opp eller ikke.

Lenke til kommentar
- Alt for lang tid nå, kommer fort opp i en 8-10 timer.

VM i å lese fort? :whistle:

Nei - mer et personlig irritasjonsmoment.

 

På den tiden jeg pløyde gjennom en 3-400 bøker i året, hadde jeg en svært høy lesehastighet. Pløyde gjennom "Fjerde Nattevakt" av Falkberget på 2 skoletimer i sin tid...

 

Og nå, som jeg har virkelig lite tid til rådighet for å lese bøker, skulle jeg ønske jeg hadde den samme lesehastigheten igjen. Slik at jeg hadde hatt mulighet til å ihvertfall få lest en bok eller to i uka...

Lenke til kommentar
På den tiden jeg pløyde gjennom en 3-400 bøker i året, hadde jeg en svært høy lesehastighet.

Ehm... hvor mye tid brukte du på å lese? Var du ute av huset i det hele tatt?

Hmmm....den gangen brukte jeg vel cirka en time på en "vanlig" bok (under 200 sider).

 

Noe lenger tid om boken hadde komplisert handling, avansert språkbruk eller tung tematikk.

 

Tipper at jeg i snitt brukte mellom 2 og 3 timer hver dag på lesing.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid bruker du vanligvis på en rimelig god 500-siders roman?

Tja, det tar vel en 4-5 timer hvis jeg tar det med ro.

 

Hvor mange timer leser du vanligvis i uken?

Til vanlig leser jeg bare 15-20 timer i uken, men nå i sommerferien blir det vel en god del mer, har lest 30-35 bøker siden skolen sluttet i begynnelsen av Juni.

 

Hvor mange timer kan du lese i strekk?

Jeg kan vel lese i en 8 timer før jeg går lei, hvis ikke boka er eksepsjonelt gripende.

 

Når på dagen leser du vanligvis?

Om kvelden

 

Hvorhen pleier du å lese (på bussen, i senga, på skolen)?

På 'god-sofaen'.

 

Hvor mange ord leser du i minuttet?

Kan ikke akkurat huske hva resultatet ble på lese-testene vi hadde på barneskolen og undomsskolen, men jeg ble nå alltid først ferdig, og jeg tror at jeg lå på en 1500-2000 opm, og har vel blitt litt bedre siden den gang.

 

(Sånn man pleier å måle det?)

Vi pleide å ha en tekst på noen tusen ord, med slike 'oppgaver' innimellom, hvor teksten stoppet og man måtte velge mellom tre ord, finne det man trodde hørte hjemme i teksten, og skrive inn på en stiplet linje. (Dette var vel for å passe på at man faktisk leste teksten og ikke bare så på den i en liten stund og så sa at man var ferdig, slik at man ble først 'ferdig') Og så rakk vi bare opp hånda når vi var ferdige, slik at læreren kunne notere ned hvor lang tid vi hadde tatt, og så regnte man bare ut lesehastigheten ut i fra det (antall ord delt på antall sekunder man hadde brukt elns)

 

Anstrenger du deg når du leser, eller slapper du fullstendig av?

Det sistnevnte.

 

Hender det at du kommer inn på masse andre tanker mens du leser, eller klarer du vanligvis å opprettholde en viss fokus på hva som foregår i boka?

Det hender vel fra tid til annen, vanligvis når jeg leser en kjedelig bok, men jeg klarer stort sette å oppretteholde et visst fokus på hva som foregår i boka.

 

Stopper du å lese når du tenker på noe du ikke burde, eller fortsetter du?

Jeg pleier vel bare å fortsette der jeg slapp.

Endret av Soldier_448
Lenke til kommentar

Hvor lang tid bruker du vanligvis på en rimelig god 500-siders roman?

Vet ikke helt, leser rimelig fort, men ikke så overfort som mange av folka har (4-5timer er ekstremt fort)

 

Hvor mange timer leser du vanligvis i uken?

Lite i det siste, kan variere fra 20-0 timer

 

Hvor mange timer kan du lese i strekk?

Kan vel lese 3timer i strekk, pleier å ta pauser for å hente mat ol.

 

Når på dagen leser du vanligvis?

Kvelden, men kjeder jeg meg og boka er spennende, da leser jeg også på dagen

 

Hvorhen pleier du å lese (på bussen, i senga, på skolen)?

Senga, eller på sofan. Takler ikke å lese sittende. Må ligge:thumbup:

 

Hvor mange ord leser du i minuttet? (Sånn man pleier å måle det?)

Vet ikke, men var en av de raskeste på barneskolen. Leste vistnok like fort som en voksen når jeg gikk på barneskolen

 

Anstrenger du deg når du leser, eller slapper du fullstendig av?

Hender at jeg anstrenger meg... men prøver å slappe av.

 

Hender det at du kommer inn på masse andre tanker mens du leser, eller klarer du vanligvis å opprettholde en viss fokus på hva som foregår i boka?

Hender tankene flyr vekk, særlig hvis jeg er sulten. Klarer vanligvis å holde en viss fokus på boka.

Stopper du å lese når du tenker på noe du ikke burde, eller fortsetter du?

Er tankene helt borte, så leser jeg ut kapittelet for å så legge fra meg boka.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Hvor mange ord leser du i minuttet?

Kan ikke akkurat huske hva resultatet ble på lese-testene vi hadde på barneskolen og undomsskolen, men jeg ble nå alltid først ferdig, og jeg tror at jeg lå på en 1500-2000 opm, og har vel blitt litt bedre siden den gang.

 

Er du sikker på at du husker riktig?

Hvilken leseteknikk bruker du, siden man må bruke en spesiell teknikk for å kunne lese så fort, hvertfall som barn/ungdom.

Lenke til kommentar

Veldig interessant. Tusen hjertelig takk.

 

En 500-siders roman har jeg vel lest på 6 dager en gang. Og jeg aner ikke hvor mange timer det utgjør. Jo, tja, kanskje oppimot 20? Det viser jo at forskjellene i lesehastighet er ganske markante. (Og, vel, jeg leste vel hundre engelske sider per dag i en ferie, i ca. syv dager. Da leste jeg ganske mange timer dagen tenker jeg.)

 

Jeg kan vel sitte rundt fem timer i strekk med en bok. En god en. Etter så mange timer må jeg liksom finne på noe annet. Men det er vel forholdsvis normalt. Det var heller hastigheten jeg skulle skrudd opp på.

 

Husker ikke hvor mange ord jeg leser i minuttet. Skal se om jeg kan telle en gang. (Lesetest på internett, noen?)

 

Jeg må ofte anstrenge meg når jeg leser. Hvis boka er ufattelig god, klarer jeg muligens å holde en noenlunde konstant konsentrasjon, men ellers faller jeg ut innimellom. Men tror det bare er meg som er for fantasifull. Veldig underholdende fantasier som kan bli mye bedre enn boka. Det er nok derfor.

 

Er det mulig å forbedre seg betydelig på dette med lesehastighet? Noen vet? Kan ikke dere si ifra? Sikker på jeg og andre kunne hatt nytte av det. Jeg er vel godt over gjennomsnittlig rask, men jeg vet i hvert fall at vanlige bokormer holder høyere tempo enn meg. Som man ser her på forumet og i vennekretsen. (Forbedring skjer kanskje automatisk?)

 

Takktakk.

Lenke til kommentar
Hvor mange ord leser du i minuttet?

Kan ikke akkurat huske hva resultatet ble på lese-testene vi hadde på barneskolen og undomsskolen, men jeg ble nå alltid først ferdig, og jeg tror at jeg lå på en 1500-2000 opm, og har vel blitt litt bedre siden den gang.

 

Er du sikker på at du husker riktig?

Hvilken leseteknikk bruker du, siden man må bruke en spesiell teknikk for å kunne lese så fort, hvertfall som barn/ungdom.

Nei, det var bare en gjetning, har ikke hatt en slik lese-test på en del år nå :shrug:

Men jeg kan vel se om jeg ikke får gravd en opp og tatt en på ny, slik at jeg får se hvor raskt jeg leser nå om dagen.

Bruker vel egentlig ikke noen spesiel leseteknikk, jeg leser bare :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg valgte en tekst jeg aldri hadde lest før på dikt.no. Den skulle visst være veldig bra. Tok tiden på hvor lang tid jeg brukte på å lese den helt avslappet.

 

http://www.dikt.no/index.php?action=vis_te...enhets_id=76335

 

Jeg brukte utrolige seks hele minutter. Hadde sikkert lest den på fire minutter om jeg hadde bestemt meg for det, uten å ha gått glipp av noe betydelig. Tror jeg. Mulig jeg bør prøve å venne meg til dette... litt hurtigere lesing altså?

 

Ta tiden hvis noen gidder. Det var en god tekst, så det er ikke så mye å tape.

 

Et lite sidesprang angående det om at den var god: Hvor god? Ingen novelle/kort fortelling har gått inn på meg på noen måte. I hvert fall ikke sånn at jeg merket noe i etterkant. Det var jo masser av gutter og jenter i alle aldre som i sine kommentarer nedenfor forklarer at de gråter. Det gjør ikke jeg over hodet. Allikevel ser jeg på meg som en rimelig følelsesladd person. Har dette med innlevelse å gjøre? Forhold til språklig fiksjon? Jeg har riktignok måtte ty til et par tårer i mitt leseliv (veldig lille leseliv -- hadde null interesse for litteratur en stund). Skjer veldig sjeldent. Og det er i forbindelse med karakterer jeg virkelig elsker. Hvordan er det med dere? Jeg er ganske overbevist om at innlevelse i det man leser er ganske relevant for opplevelsen og lesegleden, og videre kanskje til og med hastigheten. Forklar hvis noen har lyst.

Lenke til kommentar
Er det mulig å forbedre seg betydelig på dette med lesehastighet? Noen vet? Kan ikke dere si ifra?

Min erfaring er at kvantitet er tingen for å forbedre lesehastighet.

 

Best effekt vil man få om man leser en del spennende, men lettleste bøker innimellom - bøker med relativt enkelt språk, men spennende og engasjerende handling.

 

Av kvalitativ litteratur som oppfyller de kriteriene kan nevnes:

 

-C. S. Lewis: Bøkene om Narnia - klassikere innen barnelitteratur og fantasy

 

- Rex Stout: Bøkene om Nero Wolfe - klassiske krimbøker med en sær, mat- og orkideglad detektiv i hovedrollen

 

- Alistair McLean: Skrev ypperligere thrillere (flere av dem filmatisert opp gjennom årene)

 

- Desmond Bagley: Nok en habil thrillerforfatter

 

- Agatha Christie: Velkjent britisk krimforfatter

 

- James Herriot: Selvbiografiske bøker om hans opplevelser som dyrlege. Ustyrtelig morsomme bøker; tar meg ennå i å flire over episoden hvor han skal samle melkeprøver fra alle kyrne i området...hvor han finner det fryktelig vanskelig å få melkeprøven av den siste kua sånn ved halvtretiden på natta *ss*

Og han etter mye plunder og heft spør bonden (som har sett på hele tiden): Hva er galt med denne kua? Og bonden repliserer: Men dette er jo ingen ku, Mr. Herriot...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...