AvIOn Skrevet 24. juli 2004 Skrevet 24. juli 2004 (endret) Sånn, da var min nye amd 64 rigg oppe og gikk. Tenkte at jeg kanskje kunne skrive litt info omhva jeg har opplevd med detet systemet siden jeg fikk det for 2 dager siden. Specs: Msi k8n neo nf3 250 FSR AMD 64 3000+ CG-stepping med boxed-kjøling Twinmos 512 pc3200 (helt vanlig billigram) Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade Edition 160 Gb Seagate Barracuda S-ata *s-ata* Da jeg først starta opp, og skulle legge inn windows, så slet dataen med å boote fra den nye s-ata disken min etter innstall, men etter en del knoting i bios og bootrekkefølge ordnet dette seg til slutt. *ram* Hadde mye bluescreens første kvelden, og var rimelig svett og nervøs pga det, men fikk hjelp hos en som har god peiling, og problemet var dimm1-slotten, så jeg flytta rammen til dimm3, og alt gikk smertefritt. *3dmark 01* Før denne riggen hadde jeg en gammel xp1700 palomino og 512 sd-ram. Uklokket så fikk jeg 6200 poeng i 3dmark, med nye riggen med alt på stock-speed fikk jeg 12000. Etter overklokking av skjermkortet, fikk jeg 13500. og etter klokking av cpu til 2400mhz fikk jeg 14000. Så er nok skjermkortet som stopper meg her. *superpi* Overklokket til 2400 mhz fikk jeg 41sek under superpi 1m. *Spill* Herregud sier jeg bare. Alt flyter så mye bedre nå. Kan jo faktisk spille de spilla som kom ut fra 2003 og fram til nå, det kunne jeg ikke tidligere. Så selv om 3dmarks 01 ikke var helt superduper, så flyter spill utrolig fint med 3/4 av detaljene. *windows* Også her går ting veldig kjapt, oppstart, søking.. alt. Dette er noe jeg setter pris på veldig mye, da jeg har utrolig dårlig tålmodighet. *overklokking* Da jeg kjøpte nytt hvoedkort, cpu og ram, var målet mitt å overklokke cpu mest mulig, men ikke rammen. Hadde ikke råd til å bruke så mye her, ville ha de billigst og best mulig. Rammen har jeg ikke våget å klokke noe ennå. Men gikk i bios, satt ram til 166mhz, og klokket cpu. Først til 10*220=2200 mhz. Her stilte jeg vcore til 1,6v. Dette gikk utmerket, men nå kjørte jo rammen på 186mhz, som var under det den egentlig skulle. Så jeg fyrte rett opp på 10*240, og nå kjørte rammen på 200mhz, og cpu på 2400 mhz. Dette ga meg en idle temp på 45 grader, og load på 69 <---- mange sier kanskje "SHIT", men les neste avsnitt:D NB: agp og pci lock funker som det skal. *temperatur og stabilitet* Mange har klaget over at temperaturen som vises på msi k8n neo den skal tydeligvis ha vist feil. Men jeg tror det problemet glemte meg, for det har jeg ikke hatt noe problemer med (tror jeg). Før klokking hadde jeg idle-temp på 36-37 grader, og load på 48-49 grader. Dette var helt overkommelig. Men etter overklokking til 2200 mhz, satte jeg vcore opp til 1,6 (standard 1,5), og da gikk både idle og load-temp opp. IDLE: 45 load: 69. (i prime95 etter 1 time), og det morsomme var at når jeg overklokket til 2400mhz gikk ikke tempen noe mere opp. Men jeg tenkte jo at denne tempen er jo litt for høy, så jeg leste på x antall forumer og tester at det er en "ok" jobbetemperatur for amd 64. Og jeg har spilt en del spill, C&C:generals, Dungeon Siege, call of duty, Need For Speed, og har ikke opplevd noen form for ustabilitet. *cool and quiet* hmmm hva skal jeg si... den hopper mye opp og ned den. Så den bruker jeg ikke, siden jeg fikk så ustabile temperaturer, men den funker. Jeg kjører heller boxedvifta på full guffe, for den bråker ikke noe alikevel. NESTE STEG FOR MEG: Skal ha meg ett nytt skjermkort så fort som mulig, selv om dette kortet sikkert holder til det meste en liten stund til, men vil jo ha best mulig bildekvalitet til Doom3 og Half Life 2 kommer. Så det blir nok et 6800 Gt, som jeg så at kom veldig godt ut i denne testen HER. Denne testen er spesielt beregnet på vi som lurer på om vi har bra nok maskin til å spille Doom3. Så skal jeg også kjøpe meg mere ram, regner med at det blir en brikke til av samme type som jeg har nå, da jeg ikke blir å klokke ram noe særlig, så trenger jeg ikke det. En til s-ata HDD skal jeg også ha. Regner med at det blir en seagate barracuda 200gb. Er kjempefornøyd med den jeg har nå, bråker nesten ingenting. Og selv om maskinen er stabil slik som den er nå ang. temperatur på cpu så skal jeg kjøpe meg en bedre kjøler til den, slik at jeg får tempen ned på ett litt mere menneskelig nivå. Jeg er superfornøyd med denne maskinen. EDIT: Stusser litt på at det er så stor forskjell på idle og load-temperatur, så her er noe muffens. Skal komme tilbake til det så fort som mulig. Håper at jeg skrev noe som noen har lurt på. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men har jo lært litt, så det ville jeg dele med dere. Hvis det er noe jeg kanskje kan svare p, så spør for all del, jeg svarer så fort jeg ser spm. Endret 24. juli 2004 av AvIOn
arnizzz Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 (endret) Heisann. Jeg har også AMD64 3000+.. Kjører den selv i 220mhz * 10. har forresten Asus k8v se deluxe hovedkort og cpu vifta er en Gigabyte 3d cooler. Akkurat nå er temperaturen 41 grader idle og stiger omtrent 8/9 grader ved spilling. Ligger omtrent 8 grader lavere når rommet ikke er så sinnsykt varmt som nå. Uansett. jeg lurte på en ting. Når jeg prøver å klokke den høyere enn FSB 220 så blir den utrolig ustabil. Skal jeg sette opp cpu-spenning da eller? (har 1,5 Volt nå). Og i såfall hvor mye opp må den? Eller er temperaturen for høy akkurat nå? edit:"Fant ut at jeg kun kan sette den opp med 0,2 volt om gangen. Er det vanlig?" Skjønner absolutt ingenting av det med minnet. Har 2 Samsung 512mb PC3200 400mhz brikker. Setter de en demper på overklokkinga eller? Arnis Endret 5. august 2004 av arnizzz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå