Gå til innhold

temp. på MSI kt266 PRO-R


JenkaRiPS

Anbefalte innlegg

Sitter her og funderer...Hvor i huleste ligger temp. målerene på dette hk'et? Sitter ingen valig i cpu-sokkelen som ligger mot selve cpu'en. OG System-temp. er over 40grader samme hva jeg gjør. Har byttet til en grei kjøleribbe/vifte på northbridge'n men tempraturen har ikke sunket en eneste grad. Selv med kabinettet oppe og en bordvifte blåsende inn i maskinen, får jeg samme temp. Finner ingen varme punkter på hovedkortet (bortsett fra cpu'en selvsagt) Kan jeg stole på denne målingen? Maskinen er 100% stabil med lukket kabinett, cpu-temp på ca. 50 grader ved max load. Da med system-temp på 40-42 grader..

 

Noen som har en grei forklaring på dette?

 

--

Tommy H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.

 

Har nå målt litt rundt omkring og synes det hele er litt merkelig.

Kuttet hull i fronten og lagde en provisorisk fanduct for å få god gjennomstrømming av relativt kjølig luft. Og selv om nå luften som går inn holder 20C og luften som blåses ut bak fra power holder 27C er CPU på idle 42-43C og ambient er 36-37C

Jeg begynner virkelig å tvile på nøyaktigheten til MSI-kortets varmesensorer. Faen ta dem for å ikke støtte AMD XP-ens egen innebygde probe.

Lenke til kommentar

Er ingen hk foreløpig ute som støtter XP's interne diode skikkelig ;-

 

 

Når det gjelder hvor sensoren(e) ligger tror jeg en er innebygget i chipset'et, merket i allfall bra forbedring på system-temp på mitt K7T 266 PRO (gamle versjonen av kortet, men stort sett identisk utenom de nye features'a) når jeg setter på en aktiv kjølesak. (Titan Copper) CPU-temp-sensoren går jeg ut fra ligger en plass under socket'en, selv om en ikke kan se den hvor nøyaktig sensoren er, er en annen sak. Ved litt fikling og testing har jeg kommet fram til at den ikke er ekstremt unøyaktig (antakelig +/- 5-10 grader max), når sensoren sier at cpu er 37 (tilfeldigvis idle-temp'en min med 25-26 grader i rommet) grader kjennes kjøleribba hverken spesielt varm eller kald å ta på. Dette er en grov og unøyaktig test, men gir en viss indikasjon i allfall!

Lenke til kommentar

Saken er det at før jeg monterte ny kjøleribbe, ble det merkbart varmt rundt chipsettet og på kjøleribben. Det er nå ikke varmt rundt chipsettet i det hele tatt, men tempraturene er nøyaktig det samme som de var med den orginale, pålimte kjøleribben (Og da mener jeg akkurat samme tempratur!)....Skal prøve å flashe bios (har ikke gjort det enda) så får vi se om tempraturene endrer seg...

 

--

Tommy H.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i enn annen post på dette forumet, leste en test på en eller annen hardwaresite som jeg ikke finner linken til lengere der de testet 3 forskjellige hk på samma chipset, kjøling osv og erfarte 12-13 graders forskjell fra "varmeste" til "kaldeste" hk. (de testet flere ganger, av og påmonterte kjøler osv for å utelukke feilkilder som feilmontering) Om dette muligens er ekstreme ytterpunkter, så kan det nok gi en pekepinne på at en kan erfare ganske forskjellige temperaturer fra hk til hk.

 

eianord: Kan være verd å prøve å montere kjøleren en gang til, legge nytt og tynt lag med pasta osv. Skal ikke så mye til med mange kjølere før de står ørlite skeivt på cpu - dette skjer selv folk som er erfarne med å montere slike kjølere og ikke bare vanlige folk som oss! Min Globalwin WBK-kjøler er av den typen, om jeg monterer den ørlite feil (clipset er litt gåent pga. mange bytter osv) så kan jeg se 10-15 graders forskjell fra når den står skikkelig og riktig på socket. Verd et forsøk om du ikke har gjort dette allerede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...