ther11 Skrevet 21. juli 2004 Skrevet 21. juli 2004 Jeg kan ingenting om DVD-brenning, men har å funnet ut at jeg trenger en brenner. Jeg har derfor en del spørsmål. - Det jeg trenger er en Extern USB2.0 brenner som jeg kan hekte på Laptopen min. Noen gode råd? Jeg skal hovedsaklig bruke brenneren til Backup av Dig. Bilder. - Jeg så på en brenner med "Dual-Layer" DVD+R9 eller noe slikt. Er det noen som vet noe om dette. Er dette en standard som andre DVD spillere kan lese? Er dette eventuelt en standard som kommer? -Har noen noe erfaring med "LaCie DL DVD±RW brenner 8x Dual Layer" eller "LaCie" generelt. - Hvilket format bør jeg velge for å lage backup av bildene mine? Er det noen formater som er vanligere/bedre enn andre? Evt. hvorfor? til slutt, er det noen som har noen gode linker til steder jeg kan lese mere om dette? Tusen takk for eventuell hjelp. R
JohnRichard Skrevet 21. juli 2004 Skrevet 21. juli 2004 Hei! Skal besvare noen av spørsmålene dine. Har dessverre ikke erfaring med LaCie. Dual Layer tilsvarer DVD-9 standarden. (To lag på en side), og har en kapasitet på ca. 8,6 GB - foreløpig er disse platene altfor dyre, du kan kjøpe 25 DVD-R (4.7 GiB) til prisen av 1 Dual Layer plate. Digitale bilder, mener du da fotografier fra digital kamera? Isåfall bør du lagre bildene i det formatet som kameraet ditt lagrer dem i, oftest JPEG (.jpg). Håper dette gjorde deg litt klokere.
ther11 Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Skrevet 21. juli 2004 Takker og bukker. Jeg tenkte ikke på formatet på bildene, men mer på om jeg skulle brenne på DVD+R eller -R eller +RW eller -RW. Er DVD-9 en standard som kommer, og som det har noen hensikt å investere i på brennersiden. Prisen på plater faller jo fort. Kan denne standarden leses av vanlige PC-dvdspillere i dag? R
JohnRichard Skrevet 21. juli 2004 Skrevet 21. juli 2004 DVD-9 brukes i dag ja, og flertallet av DVD-filmene du kjøper i butikken er faktisk DVD-9. Fordelen med RW er jo at du kan slette og skrive over (ett begrenset antall ganger). Ellers så er det vel ikke noe forskjell på DVD+ og DVD-, bortsett fra at - formatet har litt bedre kompatibilitet enn +, og at det er 6 mb mer langringsplass på DVD- platene, kontra +. Flertallet mener at DVD+ gir bedre resultat da dette er ett nyere format enn - formatet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå