Gå til innhold

ADM64 klokking / cpu - ram forhold


Civilix

Anbefalte innlegg

sitter nå her med et MSI K8N Neo PE, en 3000+ og 2 stk 512mb twinmos/wb bh5 ram.

 

prøvde først og klokke utifra standard oppsett(brukte corecenter til klokkinga), da stoppa det hard og brutalt på 219fsb.(cpu ratio på 10 og minne på 2-2-6-2)

 

Sikkert minne som er tregt tenkte jeg da og satt minne til CPU/12 og 2,5-3-8-3 timings, så begynnte jeg og klokke...og jeg klokka...og klokka...helt opp til 250fsb(2,5GHz på cpu det :D ), minne kjørte da på 210mhz.

 

ved 250mhz gikk ikke corecenter høyere, så jeg skal nok prøve å klokke lengre i bios i morra.

 

kjørte forsåvidt alt på standard volt utenom cpu som jeg satt opp volten 3,3% på(just in case).

 

Men det som bekymra meg var at aquamark3(brukte det til stabilitetstesting) ga ved 219fsb/sync minne/2-2-5-2 en cpu score på ~9500, men ved 250fsb/210mhz minne/2,5-3-8-3 ga det meg bare ~9600 i cpu score. synes det var ufattelig liten forskjell når det var 300mhz forskjell.

 

Men så begynnte jeg og lure litt da, hvordan er det lurast å klokke for å få generellt best ytelse. Er det lite å hente på høy fsb hvis man ikke klokker minne tilsvarende?(kan jo sette ned minne til CPU/15 når/hvis minnet stopper igjenn) Hva er viktigast på minne; timing eller mhz? Burde jeg kjøpe nytt minne(vurderer litt noen Geil "drage-ram")? Har 2 stk ram-kjølere(en kobber og en alu) liggenes her, vil de hjelpe meg å få rammen høyere?(det er relativt varmt inne i toweret og har bare 3 svake kabinettvifter)

 

Jeg kommer nok til å prøve mer i morra, men hadde vært fint om jeg fikk noen innspill på hva som er lurt å gjøre her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg A64, men på mitt gamle system med nforce2-hk var det slik at om man kjørte ram og cpu usynkront, var ytelsen fullstendig elendig. Mener at 290\210 (CPU\RAM) gav samme eller dårligere ytelse en 215\215 (ram/cpu) Kanskje dette fortsatt gjelder nforce3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...