Gå til innhold

Problem med dual boot


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt windows xp fram til nå, men har bestemt meg for å teste ut linux litt. Derfor prøvde jeg å installere linux i tillegg til windows på laptopen min. Jeg lagde to nye partisjoner til linux, \ og swap, og begynte installeringen av Fedora Core 2.

Det gikk helt fint inntil jeg skulle restarte maskina, og starte opp linux. Nå står det bare GRUB øverst på skjermen, og ingenting mer skjer.

 

Jeg tror det er fordi jeg la oppstartlasteren i mbr (som var standard)

 

Nå kommer jeg verken inn i windows eller linux, og sliter. Har tatt backup, men vil helst slippe å formatere.

 

Noen som kan hjelpe? og kanskje også fotelle meg hvordan jeg skal få installert både linux og windows på maskina?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har brukt windows xp fram til nå, men har bestemt meg for å teste ut linux litt. Derfor prøvde jeg å installere linux i tillegg til windows på laptopen min. Jeg lagde to nye partisjoner til linux, \ og swap, og begynte installeringen av Fedora Core 2.

Det gikk helt fint inntil jeg skulle restarte maskina, og starte opp linux. Nå står det bare GRUB øverst på skjermen, og ingenting mer skjer.

 

Jeg tror det er fordi jeg la oppstartlasteren i mbr (som var standard)

 

Nå kommer jeg verken inn i windows eller linux, og sliter. Har tatt backup, men vil helst slippe å formatere.

 

Noen som kan hjelpe? og kanskje også fotelle meg hvordan jeg skal få installert både linux og windows på maskina?

Om du vil tilbake til windows, start med Win 98 bootdisk og skriv "fdisk /mbr".

Om du vil på Linux, start fra installasjons-cden, skriv "rescue root=/dev/hdxy" i bootprompten og fiks problemet... :p

 

Når du kommer deg inn på Linux, ta en titt på /boot/grub/menu.lst

 

Edit: Har du sett i Fedora Core 2-tråden til kyrsjo?

Lenke til kommentar

Var i samme uføre for ei stund siden med en Debian installasjon. Det jeg gjorde var å boote fra XP' CD og valgte "E" for systemreparasjon og fikk C: etter å ha oppgitt passord.

Skriv "fixmbr" og du kommer iallefall inn i XP.

Så lasta jeg ned en boot-manager(lite program som det finnes mange av der ute) Den fant både Linux og XP og i en enkel meny kan du velge ved oppstart mellom OS'ene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd XP-cden og mange forskjellige oppstart-cder, men ingenting virker.

Jeg klarer ikke å starte fra cd uten å disable harddisken i bios, og da hjelper det ikke så mye.

 

Kan man sette en 2.5" disk inn i en vanlig pc? da kunne jeg ha fiksa det på den stasjonære pcen.

Lenke til kommentar
Kan du i bios velge CD som første bootdevice? Da mener jeg det skal funke med cd'n med XP. Det kommer opp et valg der du skal trykke en tast for å starte XP install cd. Trykk en tast og det lastes inn endel filer. Dersom du har XP allerede får du valget mellom å fortsette installasjonen, reparere eller gå ut av install. Velg reparasjonsalternativet. Velg deretter 1 Windows og etter å ha oppgitt systempassord skal du få Windows C: skriv fixmbr og trykk enter. Bekreft med Y el J (eng/norskXP)
Lenke til kommentar

funket ikke det.

Men fant en annen løsning. Jeg startet installasjonen av linux på nytt, og formaterte hele disken derifra. driver å legger inn win xp på nytt nå, så skel jeg gjøre et nytt forsøk med linux.

Hvordan gjør jeg det viss jeg ikke vil ha oppstartlasteren i mbr?

Lenke til kommentar

Jeg var borti samme problemet for en stund siden, og etter at jeg hadde lest en del på internett om saken, (Google er en fin ting) fant jeg ut at i mitt tilfelle hadde installasjonen av FC2 forandret hva som ble oppfattet som arkitekturen på disken min. Den hadde endret antall heads fra 240 til 16...

 

Dette kan du endre ved å bruke f.eks. sfdisk, men siden jeg er på ferie nå har jeg ikke tid til å lete frem hvordan du skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...