Gå til innhold

Stor forskjell mellom 10D og 300D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har som sagt hatt ett 300D en stund og vil gå over til 10D.  :thumbup:  Er 10D like "lett" og bruke som 300D? Da tenker jeg på Auto innstillinger og slikt eller finnes ikke dette på 10D? Håper ikke man må stille inn ALT manuelt selv??  ;)  :D

10D er like enkelt, om ikke enklere pga rattet bak istedenfor knapper.

 

EDIT:

Du kan jo kikke litt her: http://web.canon.jp/Imaging/EOS10D/

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Jeg har som sagt hatt ett 300D en stund og vil gå over til 10D.  :thumbup:  Er 10D like "lett" og bruke som 300D? Da tenker jeg på Auto innstillinger og slikt eller finnes ikke dette på 10D? Håper ikke man må stille inn ALT manuelt selv??  ;)  :D

10D er like enkelt, om ikke enklere pga rattet bak istedenfor knapper.

 

EDIT:

Du kan jo kikke litt her: http://web.canon.jp/Imaging/EOS10D/

Ok,da blir det nok ett slik. :thumbup: Men man kan kjøre alt på Auto på det også eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Men man kan kjøre alt på Auto på det også eller? :hmm:

Jada, selvfølgelig kan man det. Man velger da den grønne firkanten på Mode dial-hjulet.

 

Ville heller brukt P-programmet som gir litt mer kreativitet, da velger kameraet automatisk innstillinger og så kan man endre på lukkertid og/eller blenderåpning slik at man får bildet slik man ønsker, men alikevel beholder korrekt eksponering. Bruk av blitz må man manuelt velge i P-programmet.

Lenke til kommentar
Men man kan kjøre alt på Auto på det også eller?  :hmm:

Jada, selvfølgelig kan man det. Man velger da den grønne firkanten på Mode dial-hjulet.

 

Ville heller brukt P-programmet som gir litt mer kreativitet, da velger kameraet automatisk innstillinger og så kan man endre på lukkertid og/eller blenderåpning slik at man får bildet slik man ønsker, men alikevel beholder korrekt eksponering. Bruk av blitz må man manuelt velge i P-programmet.

Ok,men det blir nok D70 på meg.Synes 10D er sinnsykt stiv i pris til å være så "gammel". :no:

Lenke til kommentar

Dette kommer ann på hva du er ute etter, et speilrefleks blir ikke billig fordi det har vært på markedet en stund. Så lenge det holder mål.

 

300D og D70 er rettet mot den vanlige bruker, god kvalitet rett ut fra kamera, greie pris og har det meste av muligheter. 10D gir noe blassere bilder i standardinstilling. Dette er lett å endre etter hva su ønsker. For skarpe farger gir lite spillerom for fargekorigering på PC

 

D70, kan man ikke få vertikalgrep, ved lav kvalitet kan man ta enormt med bilder i serie.

 

D100 klarer ikke serie i Raw.

 

D300 er litt mere plastikk, men garantert et greit kamera.

 

Jeg kjøpte 10D for noen måneder siden, har ikke angrett et sekund, vurderte D300 og D70. Ville ha savnet vertikalgrepet på D70, og 9 bilder i serie i Raw, mener å ha lest at D70 klarer 4 der.

 

10D koster noe mer, men jeg syns man får igjen for det.

 

Mvh Smen

Lenke til kommentar

300D gir akkurat like fine bilder som 10D, og hvis man allerede har 300D er det tilnærmet bortkastede penger å bytte etter min mening.

 

Da ville jeg heller ventet på en eventuell 10D Mark II, som det går rykter om skal komme til høsten.

 

Et rykte har vært at kameraet skal få 8 Megapiksler oppløsning, 5 bilder i sekundet, 20 bilders buffer og 1.3 cropfaktor. Hvis ryktene stemmer er det god grunn til å glede seg.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Registrerer at det er stor vilje til å bruke mye penger på fotoutstyr for tiden. Fin hobby å bruke penger på og bra for produsenter/forhandlere som stadig kommer med nye produkter til ivrige brukere.

 

Ikke for å undervurdere dine kunnskaper innenfor fotografering Pondus, men jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å bytte et såpass bra/nytt kamerahus som 300D? Spesielt mtp at du virker mest opptatt av Auto-innstillinger.

 

HH

Lenke til kommentar
Hei,

 

Registrerer at det er stor vilje til å bruke mye penger på fotoutstyr for tiden. Fin hobby å bruke penger på og bra for produsenter/forhandlere som stadig kommer med nye produkter til ivrige brukere.

 

Ikke for å undervurdere dine kunnskaper innenfor fotografering Pondus, men jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å bytte et såpass bra/nytt kamerahus som 300D? Spesielt mtp at du virker mest opptatt av Auto-innstillinger.

 

HH

Må si meg enig her :yes:

Når man nå i tillegg har muligheten til å laste inn firmvare som i praksis nesten gjør 300D om til en 10D blir det nesten å kaste pengene ut av vinduet.

 

Ser ut til at mange ser på det som viktigere hvordan kameraet ser ut enn hvordan bildene man tar med utstyret blir ;)

Lenke til kommentar
Hei,

 

Registrerer at det er stor vilje til å bruke mye penger på fotoutstyr for tiden. Fin hobby å bruke penger på og bra for produsenter/forhandlere som stadig kommer med nye produkter til ivrige brukere.

 

Ikke for å undervurdere dine kunnskaper innenfor fotografering Pondus, men jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å bytte et såpass bra/nytt kamerahus som 300D? Spesielt mtp at du virker mest opptatt av Auto-innstillinger.

 

HH

Må si meg enig her :yes:

Når man nå i tillegg har muligheten til å laste inn firmvare som i praksis nesten gjør 300D om til en 10D blir det nesten å kaste pengene ut av vinduet.

 

Ser ut til at mange ser på det som viktigere hvordan kameraet ser ut enn hvordan bildene man tar med utstyret blir ;)

Jeg solgte det pga av at jeg trengte penger i akkurat det øyeblikket.. :thumbdown: men nå har jeg funnet ut at jeg skulle ha ett i gjen så da prøver jeg D70.. Mulig jeg bytter til 10D Mark II når det kommer. :thumbup:;) Jeg er sånn at jeg bytter ting ofte,og taper en haug med penger på det desverre! :thumbdown::no: Men da får man også prøvd ut det man har lyst på... :w00t:

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar

Ikke for å blande meg, men jeg gjør det likevel.

 

Jeg er enig at bildemessig så er det ikke mye forskjell på 300D og 10D, i hvert fall ikke på automatikk. Skal du kun skyte på auto, er det liten vits med 10D. Kankskje er det til og med bedre å velge en kvasi-speilrefleks med fast objektiv til rundt 10 000 kroner. Da får du i det minste langt større zoom-område og fargeinstillinger tilpasset "amatører" (som mange oppfatter som "bedre" enn speilrefleks).

 

Bildekvalitet er et resultat av mye mer enn megapixler og billedsensor. Hvilke innstillinger du har på kameraet, og hvor raskt du kan få dette gjort har mye å si, i tillegg til holdbarhet og "feel" på huset. Derfor vil jeg komme med et par bemerkninger om forskjellen mellom 300D og 10D:

 

10D er et mye bedre kamera å holde i enn 300D. Bruker du kameraet mye, vil du garantert sette pris på det.

 

I tillegg er kamerahuset (magnesium) langt mer solid enn plasten til 300D. Dette gjør at risikoen for å skade kameraet er mye mindre med 10D. Jeg har selv mistet det i et betonggulv med ett 12-24-objektiv påmontert, og kameraet fikk ikke en skramme.

 

Selv om du laster inn ny firmware på 300D og etterlikner en del funskjoner på 10D, er 10D likevel langt raskere å betjene pga hjulet på baksiden. Er du litt dreven, vil du eksponeringskompensere, blitzkompensere, skifte ISO-verdier, lysmåling og AF-mode - for å nevne noe. Dette går UTROLIG mye raskere på 10D enn på 300D. Tar du mange bilder vil du garantert betale noen tusenlapper for at flere skudd skal sitte.

 

Grunnen til at prisen fortsatt er høy på 10D etter over ett år på markedet, er fordi det er et veldig etterspurt kamera - og ikke uten grunn. Bl.a er støyen ved høye ISO-verdier bemerkelsesverdig lav, og selv D70'n til Nikon greier ikke slå den, selv om kameraet er langt nyere. Riktignok er D70'ns AF bedre i lite lys (jeg er ikke helt fundamentalist), men det er en grunn til at 10D selger i bøtter og spann selv om den koster 4000 kroner mer enn et så glimrende kamera som D70.

 

For å nevne noe.

 

Dette ble vel litt langt men, men...

 

Det viktigste er nå engang å komme seg ut å ta bilder.

 

Albatross

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...