Gå til innhold

Subwoofer: Cut-off frequenzy? Phase?Hæ Wtf? :)


Anbefalte innlegg

Kan stille på Cut-off frequenzy og Phase på subwooferen min (aktiv). Hva burde disse to instillingene stå på a? (fullt, middels, lavt? Knappene er trinnløse)

Tar jeg feil, eller er Phase hvis man har 2 Sub`er i "Stereo"?

Cut-off greiene har jeg hvertfall ikke peiling på hva er :roll:

 

noen som kan guide litt? :p Mvh Magne!

 

Edit: Skriveleif :p

Endret av Flakkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sub skal spille bass.

 

Cut-off frequency sier hvor langt opp i frekvens den skal spille. F.eks. opp til 150 Hz. Jo mindre den må takle av høyere frekvenser, jo bedre vil den gi deg "trøkk". Men hvis de andre høyttalerne dine ikke leverer særlig lave frekvenser, bør suben gå et stykke opp og "møte" dem.

 

Phase er rett og slett fasen på signalet. Du hører selv når dette er rett, da får du bedre lyd, rett og slett. Fasen til et signal har med om suben og de andre høyttalerne bruker ulik tid på å få ut lyden, og dermed kan suben justeres til de treffer hverandre og spiller tidsmessig helt likt.

Lenke til kommentar

Jeg synes da at den godt kan stå litt høyt, for å kompensere for lite "trøkk" i satellittene.

Ofte kan man stille cut-off i menyen på receiveren sin også forresten. Og stille inn at satellittene ikke skal få noe særlig bass i det hele tatt. Da kan man som regel ha høyere volum uten å få problemer med begrensningene til satellittene.

 

Du merker selv når lyden blir best, bare prøv deg litt frem. Finn en god scene på en film, og spill den flere ganger mens du justerer cut-off.

 

Bilscener, eksplosjoner, dinosaurknurring, skytedrama, vulkanutbrudd... Mye kan brukes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...