Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mystisk graving utenfor blokka mi! er det fiber!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99

og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull

:love: men jeg vet ikke hva det er ennå!?

 

hvis det finnes noen elektrikkere her eller folk med peil så kan jeg godt ta noen bilder av kabelene.

 

har hørt rykter om at det er Ngt som driver å bygger!?

kan det være pga ADSL2? fordi jeg har allerede adsl fra Ngt!

har Bravo. og alle Produktene fra Ngt er

tilgjengelig her.

Tror jeg bor ca 20 m fra en sånn dere sentral eller noe? er ikke sikker

 

anyways finnes det noen jeg kan sjekke dette med,

hvem som står for graving osv?

Hvis de er på størrelse med en dorull så er det kanskje kloakkrør?? :D

:!: hehe..

tenker at diameteren var på ca 3-4 cm..

 

hvis det er strøm ville ikke el-verket stressa litt mer med å få lagt de og gravd igjen!!? det er som regel ikke lov å la slikt bare ligge og slenge hvis det haddet vært mye strøm i de?

 

Nei! hakke peil jeg på hva det kan være

Endret av darapa
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe å bidra med bortsett fra et lite spørsmål.. må humre litt når jeg ser topic "mystisk graving".. Hva er det som gjør den så mystisk? Må være skikkelig lyssky greier de driver med :D Får X-files vibber av ordet mystisk.

Lenke til kommentar

Jeg har selv lagt mange hundre meter med fiberkabel i oslo når jeg jobbet for bravida. Det som er de "store" ca Ø5cm røra som ofte har fargen rød eller gul kalles subrør. Den har som oppgave å beskytte kablene som ligger inni. Når det kommer til farge på selve fiberkabelen så er det veldig mye forskjellig. (akkurat som vanlig kobber) men mest vanlig er matt svart eller blank svart. Når det gjelder størrelsen på kabelen i diameter så er ikke den i nærheten så tjukk som vanlig kobber med tilsvarende effekt.. Jeg har bl.a. lagt fiberkabel til Gjensidige Nor hoved datasentral og Den kabelen hadde en utvendig diameter på ca. 1,5cm! Den enkleste måten å se at det er fiberkabel er å se på måten de behandler kabelen når de legger den i røra. Som dere sikkert veit så fiberkabel veldig skjøre så de tåler ikke å bli "brekt" da knekker kabelen. Så ofte blir kabelen lagt i store sløyfer for å minske risikoen. Dessuten er det ofte en person som går å ser etter at kabelen henger seg opp eller får for stor bøy når den trekkes. Ihvert endepunkt så er det en skjøt. En skjøt på en fiberkabel er STOR. i en vanlig kabelkom så er det maks plass til 2-3 skjøter. Så hvis du har en stor litt avlang kloss på den ene enden av kabelen så er det nok store muligheter for at det fiber som går der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...