fjondotten Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 (endret) Hei Har tre maskiner som deler en ADSL-linje fra Tele2 på 704/128 kb/s. To stasjonære og en trådløs. Den ene stasjonære og den trådløse har fungert sammen på nettverket i to-tre måneder nå, men da jeg prøvde å koble til den siste stasjonære, fikk jeg ikke kontakt med nettverket. De to første maskinene fungerer fremdeles mot hverandre, men den siste kommer ikke på nett... Den ene stasjonære står i stua med et "D-Link AirPlus DWL-520+" kort, ca tre meter fra ruteren (En D-Link-614+) og den bærbare (3Com OfficeConnect Wireless 11g PC Card) flytter vi litt rundt i huset. Dette har som sagt fungert fint en god stund nå. Men så ville jeg også få intenett ut i anekset der jeg bor (ca 10-15 meter i luftlinje fra ruteren til maskinen), og da startet problemene. Kjøpte et "DLink 108 Mbps Trådløst nettverkkort PCI" og håpet at dette skulle ha lang nok rekkevidde til å klare å sende/motta signal fra ruteren. Men neida, får bare beskjed om at den ikke finner noe nettverk. Noen som har forslag til løsninger? Grunnen til at jeg kjøpte dette kortet var delvis fordi det hadde "Extended Range for økt båndbredde". Håpte at dette skulle være nok til å sende signalet de stakkars 10-15 meterne. Er riktignok en del vegg i mellom, men bare tre-vegg, og ikke SÅ mye vegg at det skulle gjøre noe. Vil en firmware-oppdatering gjøre susen? Og er det noen som vet hvordan jeg skal stille inn innstillingene på maskinen i anekset? (Den som ikke får kontakt). På de to andre har det bare vært å koble til kortet, så har resten gått av seg selv... All hjelp mottas med takk... PS: Sorry for rotete innlegg, men er sent... Endret 12. juli 2004 av fjondotten
Thorvald Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 Flytt på pc`en din eller kjøp en extern antenne til kortet ditt, Har desvere vært med på at pci kort har meget begrenset rekevide.
fjondotten Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Skrevet 12. juli 2004 Men skal ikke dette kortet ha ganske bra rekkevidde? Den bærbare, som bare har et crappy 11 Mb kort har signal helt bort til døra på anekset (Men ikke inn...). Burde ikke den enda kraftigere 108 MB kortet klare å sende/motta signal litt lenger, eller i alle fall like langt? Er det noe feil med innstillingene mine? (Antageligvis... N00bie) Hjelper det hvis jeg innstallerer ny firmware med Extended Range (opp til 100 % lenger rekkevidde, i følge annonsen (Humbug?)) Takk for rask respons...
BeFs Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 Hvis firmwaren er fra firmaet som laget/selger routeren, så lønner det seg somregel å installere den.
fjondotten Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Skrevet 12. juli 2004 Ja, er D-link som har laga fimware'n... Så får nok installere den da... Men er innstillingene jeg er litt skeptisk til... Hva skal jeg fylle inn de forskjellige plassene? Dette er innstillingene på den stasjonære maskinen i stua som alltid fungerer. På min maskin ute i anekset står det bare Not Available og slikt skit... SSID: Default <--- Er dette navnet på det trådløse nettet? Wireless Mode: Infrastructure <--- Betyr at maskinen skal koble seg opp til rutern, og ikke direkte til en annen maskin. Channel: 6 <--- automatisk valg.Fungert bra så langt. TxRate: 22PBCC Mbps <---Hastighet (22 Mbps) Premable: Long Premable <--- Bla bla bla Power Mode: Continious Access Mode <---så nettverkslkortet ikke skal slå seg av plutselig. Stemmer dette?
RobinHood Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 IP-range som deles ut? fra ruteren - samsvarer denne med den stasjonære so d trøbbler med? Sjekk innstillingene til de andre samtidig - step by step
fjondotten Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 OK, lite problem her.... Skal logge meg inn på rutern for å sjekke innstillingene der, men så har jeg glemt passordet. Må jeg restarte rutern da? Og i så fall, hvilke konsekvenser vil dette ha? Prøvde å koble den bærbare opp mot den stasjonære i anekset, men fikk bare kontakt av og til. Datt ut hvert tiende sekund, så fant den maskinen igjen, så datt den ut igjen... Noen forslag?
paroa Skrevet 18. juli 2004 Skrevet 18. juli 2004 ikke restart den!! jeg gjorde det med samme router og nå får ikke jeg kontakt med router i det hele tatt! den deler ikke ut ip lenger så jeg kommer ikke på nett gjenom den i det hele tatt! Bruk cd'n som følger med og trykk på noe sånn "discovery network" eller noe sånt, da kommer du vel rett inn hvis jeg ikke husker feil...
Jankee Skrevet 18. juli 2004 Skrevet 18. juli 2004 Skal ikkje vere noko som helst fare med å resette ein dlink router. Så viss du har gløymt passordet er det det einasta du kan gjere viss du må inn på den. Det kortet eg ville heller ha brukt på pcen i annekset er USB varianten av d-link korta DWL-G120 eller DWL 120. Desse korta kan plasserere litt bedre enn stasjonærer kort og dermed få bedre dekning. Testa ein dwl-120 mot eit dwl-G520, 120 hadde 95-100%, 520 hadde 40-60% mvh JanEirik
alfern Skrevet 18. juli 2004 Skrevet 18. juli 2004 Husk at det ikke bare er rekkevidden på PCI kortet ditt som teller, men vel så mye rekkevidden på routeren. Dersom signalet til routeren ikke når opp til anekset spiller det liten rolle hvilket nettverkskort du har i maskina der.
fjondotten Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Skrevet 19. juli 2004 Prøvde å resette rutern, noe som funka som bare juling... Men får fremdeles ikke kontakt mellom rutern og maskinen... Prøvde å flytte rutern slik at det bare var 6-7 meter i mellom. 2 vegger av tre og resten fri sikt... Men fremdeles ingenting... Merkelig... Skal prøve å flytte rutern ut i anekset å se om det gjør susen...Selv om dette ikke løser noe, da den andre maskinen da ikke får kontakt med nettverket og jeg er like langt... Hot Damn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå