Gå til innhold

Sett "The Shield"?


Anbefalte innlegg

Enig i posten over. Kjip slutt må jeg si, men det har vel mest med at jeg kunne tenkt meg flere sesonger med denne serien :) I likhet med feks Seinfeld, Sopranos osv.

 

Var litt skeptisk i starten, men denne serien ble bare bedre og bedre.

 

Jeg syntes at både Seinfeld og The Sopranos sluttet med stil, og det var kanskje best at de ga seg på topp, enn å fortsette i det uendelige. Nå ble det jo en slags "fortsettelse" av Seinfeld i Larry David's Curb Your Enthusiasm. Så noe godt kom det ut av det hele.

 

Men, over til The Shield.

Tv3 begynte vel å sende den sammen med Nip/Tuck, omkring tidlig 2004, og ble hekta på begge seriene ganske fort. Desverre ble The Shield borte etter sesong 2. Men rundt 2006-07 dukket den opp igjen på Canalplus. Gikk til innkjøp av de siste sesongene, og kan ikke si at jeg har angret på det.

Serien føltes som en blanding av The Sopranos og Nypd Blue. Noe også kritikerne ofte kommenterte. Vic Mackey. En blanding av Dr Jekyll og Hyde. Ene øyeblikket er han som en klone av Andy Sipowicz, i det neste er han Tony Soprano.

 

Dutchboy Wagenbach, og Ben Gilroy. Spilt av ingen ringere enn John Diehl (Miami Vice), var favorittene, og kanskje noe av grunnen til at jeg begynte å se på serien i første plass.

Dutch ble alltid ble hakket på, og stemplet som "nerden", men når det gjaldt som mest var det ofte han som leverte varene. "Hat/elsk" forholdet mellom ham og Vic, hadde også sine øyeblikk. Det virket som Vic i en periode fryktet Dutchboy, mer enn noen andre, kanskje mest i tiden etter det store pengeranet. Følte at Dutch ble litt utelatt i siste sesong.

Men regner med at alt ordnet seg for Wagenbach til slutt.

 

Gøy å se Carl Weathers i rollen som Joe Clark, selv om det ikke var for mye tid på skjermen, men nok til at han "stjal" showet hver gang kamereaet svaiet inn på ham.

 

Når det kommer til kritikken av serien, som tidligere nevnt av en The Wire fan. "Håpløst", "kjedelig" og klassikeren, "forutsigbart". Har hørt dette så altfor mange ganger av folk som plutselig har "sett lyset", og alt annet som ikke har HBO stemplet i baken, er under deres verdighet. Det er for "urealistisk" og lite "intelligent" for deres smak.

HBO er kvalitet, ingen tvil om det. Men når en får høre gjentatte ganger, "Dette showet er best, verdens beste, overlegent alt andre osv", nesten daglig, og ofte med en arrogant og smålig tone, blir en ganske lei.

 

Lysten til å sjekke ut hva som er "godtkjent", minsker for hver gang. Men The Wire er bra, og ja fikk det printa inn i skallen, "du må se mer enn 5-6 episoder, for å forstå hvor bra serien er."

Vel, trengte ikke 5-6 episoder for å gjøre opp en mening, men klart, kan være en ide å gi det et par sjangser, og se hvor det fører hen.

Samtidig er det ingen skam å backe ut, selv om enkelte måtte mene noe annet.

 

Har kost meg med både The Shield og The Wire de siste årene, og om en er nysgjerrig på å sjekke ut en, eller begge showene, er det kanskje best å leie/låne, eller se noen av episodene på nettet først, for deretter å gjøre opp sin egen mening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...