Gå til innhold

Loddetips for gassbrenner?


Martin_03

Anbefalte innlegg

Jeg var og henta gass brenneren...

 

Og jeg har ikke erfaring med og lodde rør og andre ting med gassbrenner, men har masse erfaring med vanlig lodding, og smd lodding.

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...7&iItemId=21046

 

Spørsmålet er, skal jeg bare bruke vanlig tinn sammen med gassbrenneren, eller skal jeg bruke slik stang ? http://www.biltema.no/products/product.asp...7&iItemId=22341

 

Og er det det spesielle triks?

 

Planen var og demontere kjøleribbene fra strømforsyningen, og lodde på et kobberrør, som tok en u-sving slik at det traff begge kjøleribbene bra. Tenkte ha på masse loddetinn imellom kjøleribbene, og kobber-røret slik at det ble god varmekontakt, etterpå tenkte jeg og feste igjen kjøleribbene/kobberør i strømforsyninga igjen, og feste transistorene slik de satt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan bruke vanlig loddetinn..

 

 

og det eneste tipste jeg kan gi er vel at du må IKKE ha flammen direkte på der du skal ha lodde tinn.. pga med den høye tempen den lager, vil overflaten oksidere no grusomt :)

 

varm heller opp et stykke bortenfor (kobber lederer varme som en helt uansett) eller legg alt på ei plate og varm opp fra undersiden..

 

 

du kan også lese loddeguiden på www.overklokking.no (bare søk på "loddeguide")

 

håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Og er det det spesielle triks?

 

Tja, erfaring :green:

Du kan bruke vanlige loddetinn som Diablito2k sa. Dette inneholder som regel flussmiddel, og du behøver bare og pusse loddeflatene blanke.

Men min klare favoritt til rørlodding og grovere lodding generelt er "VVS-tinn" 97% tinn og 3% sølv. Dette er sterkere, og er heller ikke giftig. Men her må du bruke flussmiddel i tilegg. F-eks Bera loddefett.

 

-Er overflatene godt rengjort, og "flusset", gjør kapilæreffekten jobben med å fordele tinnet rundt røret/koblingen. Du behøver med andre ord bare å påføre tinn på en plass. Men er det større overflater; som i ditt tilfelle må man selv fordele tinnet.

 

-For renpussing av kobber før lodding får man kjøpt praktiske pusseduker. Art 30-8053 hos Clas Ohlson. Disse er lett å forme slik at man kommer til overalt. Men fint sandpapir holder selvsagt også.

 

- Når man skal varme opp to deler/rørdeler, rett varmen mot den største. Den tar lengst tid og varme opp, og man må naturligvis ha mest varme her. Hvis man f-eks lodder et tynt rør i en grov messingkobling, og bare varmer røret, kan problemer oppstå. Dette er blir spesiellt viktig i ditt tilfelle da kjøleribben er ganske grov i forhold til røret.

 

Er du forresten sikker på at kjøleribben er i kobber, og ikke aluminium?

Lenke til kommentar
Og er det det spesielle triks?

 

Tja, erfaring :green:

Du kan bruke vanlige loddetinn som Diablito2k sa. Dette inneholder som regel flussmiddel, og du behøver bare og pusse loddeflatene blanke.

Men min klare favoritt til rørlodding og grovere lodding generelt er "VVS-tinn" 97% tinn og 3% sølv. Dette er sterkere, og er heller ikke giftig. Men her må du bruke flussmiddel i tilegg. F-eks Bera loddefett.

 

-Er overflatene godt rengjort, og "flusset", gjør kapilæreffekten jobben med å fordele tinnet rundt røret/koblingen. Du behøver med andre ord bare å påføre tinn på en plass. Men er det større overflater; som i ditt tilfelle må man selv fordele tinnet.

 

-For renpussing av kobber før lodding får man kjøpt praktiske pusseduker. Art 30-8053 hos Clas Ohlson. Disse er lett å forme slik at man kommer til overalt. Men fint sandpapir holder selvsagt også.

 

- Når man skal varme opp to deler/rørdeler, rett varmen mot den største. Den tar lengst tid og varme opp, og man må naturligvis ha mest varme her. Hvis man f-eks lodder et tynt rør i en grov messingkobling, og bare varmer røret, kan problemer oppstå. Dette er blir spesiellt viktig i ditt tilfelle da kjøleribben er ganske grov i forhold til røret.

 

Er du forresten sikker på at kjøleribben er i kobber, og ikke aluminium?

Den er i aluminium, derfor er jeg tvilende til at det blir særlig velykket, spørsmålet er om det fungerer, det er nok at det fungerer.

 

Bruker en rørlegger sånn 60/40, eller 97% tinn?

Lenke til kommentar
og det eneste tipste jeg kan gi er vel at du må IKKE ha flammen direkte på der du skal ha lodde tinn.. pga med den høye tempen den lager, vil overflaten oksidere no grusomt :)

Jeg kan vel nevne at _all_ oksidasjon forsvant etter noen minutter i svovelsyre, selv når jeg hadde rettet flammen rett på kobberet, og varmet dette opp til smeltepunktet.

 

Moralen blir derfor; drit i oksidasjon så lenge du har litt svovelsyre for hånden... hmm... :blush: Kanskje ikke så mange som har det?

Lenke til kommentar

Rørleggere bruker alltid 97% tinn (såfremt vi snakker om myklodding) Det loddetinnet er godkjent for VVS installasjoner. Blyutgaven er IKKE det. Logisk nok, da bly er giftig, og man vil neppe ha det i drikkevannet ;) Men tilbake til den kjøleribben. Når den er i aluminium, har du straks et problem. Vanlig tinn 60/40 eller alt annet i den duren funker ikke. Men det finnes noe spesial loddegreier for aluminium. Men om det fester til kobber vet jeg ikke. Det er uansett voldsomt dyrt, og noe vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Rørleggere bruker alltid 97% tinn (såfremt vi snakker om myklodding) Det loddetinnet er godkjent for VVS installasjoner. Blyutgaven er IKKE det. Logisk nok, da bly er giftig, og man vil neppe ha det i drikkevannet ;) Men tilbake til den kjøleribben. Når den er i aluminium, har du straks et problem. Vanlig tinn 60/40 eller alt annet i den duren funker ikke. Men det finnes noe spesial loddegreier for aluminium. Men om det fester til kobber vet jeg ikke. Det er uansett voldsomt dyrt, og noe vanskelig å få tak i.

JEg tror egentlig ikke tinnet trenger og sitte festa mot aluminiumet, jeg tror det er nok at det sitter mot kobberet, og ligger an mot alu ribbene, da vil jeg få mye større varmeoverføring enn om jeg bare stripser kobberøret innpå, selv om det ikke ligger helt 100%, jeg tror nemlig at det ikke skal så mye til for og køle en strømforsyning godt nok:) men det vil vise seg.

Lenke til kommentar
JEg tror egentlig ikke tinnet trenger og sitte festa mot aluminiumet, jeg tror det er nok at det sitter mot kobberet, og ligger an mot alu ribbene, da vil jeg få mye større varmeoverføring enn om jeg bare stripser kobberøret innpå, selv om det ikke ligger helt 100%, jeg tror nemlig at det ikke skal så mye til for og køle en strømforsyning godt nok:) men det vil vise seg.

Sant nok. Det du sa var egentlig et bra forslag, og for å optimalisere det ennå mer kan du lure i mellom litt to-komponent termisk lim. Da skulle det i allfall sitte godt fast. Men et annet forslag kan jo også være å bruke firkantrør i kobber! Eventuellt lage noe selv, av 3 deler. Lodd sammen en lang trekant av noen platebiter. Lim så fast denne på kjøleribben med termisk lim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...