Gå til innhold

Forbrukerombudet refser NextGenTel


Anbefalte innlegg

Etter min mening ser det mer ut som at det er noen som har klaga til forbrukerombudet, og det er sikkert telenor. Har de en ren sti? NEI! Dette er jo såklart spekulasjoner, men jeg finner det mystisk at forbrukerombudet plutselig skulle finne på kritisere NGT for manglende opplysninger i deres reklamer - hva med telenors reklamer? De nevner jo heller ikke bindingstid eller noe annet, og for å være helt ærlig, det er jo hos telenor alle amøbene havner. De som ikke greier å finne ut at det er alternativer og heller ikke tenker på pris vs. ytelse. Ergo: det er telenor som skulle hatt ris, ikke NGT som tar kunder som har hodet på rett plass og ikke tar til takke med alt mølet som folk skal finne seg i fra telenor (ja, jeg vet det finnes folk med andre meninger, men dette er MIN mening). Et selskap som har uttalt at de ikke har planer om "å være hverken billigst eller best" er egentlig skremmende(!).

 

Det at folk faktisk må bruke hjernen sin til det den er skapt til (å tenke altså) for å få med seg alle sider av en sak er vel heller en nødvendighet enn et problem.

"Gjør norge billigere" kunne ikke brukes, det skjønner vel alle - men at de ikke opplyser om at man ikke kan få ADSL alle plasser og at prisene forutsetter en bindingstid er vel heller ikke noe problem siden alt dette kommer frem når man bestiller ADSL fra NGT.

 

Det som de heller burde bruke tiden sin på er vel ting som i mitt tilfelle; jeg bestilte ADSL fra tele2 og etter 2 måneder og montører som ikke dukket opp gjentatte ganger hadde plutselig tele2 i samarbeid med telenor funnet ut at jeg ikke kunne få adsl, og karen som ringte meg visste ikke engang hvorfor! :scared:

Saken var: Telenor hadde ikke bygd ut stor nok kapasitet for ADSL på den sentralen jeg var tilknyttet...Før i tiden utvidet de sentralene, men det var jo såklart FØR televerket ble kalt for telenor :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, dette kom da ikke som noe stor bombe i isp markedet. det er veldig stor konkoranse der nå og det er bra for oss.

 

 

vel, jeg har ngt alfa, trodde jeg og noe som jeg forsatt betaler for.

men jeg har vært i kontakt med den og ble mere forvirret av svarene jeg har fått enn for jeg kontaktet de.

 

saken: jeg bor i en by der de ikke har bygd ut sentralen. og når jeg bestilte for ca 6 mnd siden så fikk jeg noe som heter alfa 704/128 (telenor linje), og da skulle jeg være ngt kunde med alle de sakene som andre kunder fikk. men som alfa kunde så får du ikke tv steam og film steam, og tilbud om sann telefon, siden linjen er for dårlig. som ngt kunde skulle du også få student rabatt, og det skulle være billigere å binde deg i lengre tid (2 år, fremfor 1 år).

 

verkligheten er får ikke de sammen tilbudene, får ikke studenrabatt, får ikke billiger priser når du har eks 2 års bindingstid.

 

 

vel, jeg er litt iritert da, på min siste regning så betaler jeg for en alfa 704 linje til 349, men de har ikke noe abonnement som heter det lengre og har heller ikke noe abonnementtype til den prisen [1].

 

så jeg sendte de en mail her en dag og spørte om en del tinger.

 

om prisen, da fikk jeg til svar:

"1. - Vi har senket prisene, for nye kunder vil dette gjelder fra neste faktura :)"

ehh.. det står for nye kunder vi dette gjelde?? hva jeg er da vel gammel kunde?

 

2. der har noe som heter alfa. dette bestilte jeg for lenge side og har det forsatt. men jeg har ikke farten 800/256 jeg har 704/128 kan jeg få den farten jeg har bestilt og betaler for da?

 

svaret ble:

"2. - Du har følgende produkt: ADSL Surf 704 (704/128)."

 

ehh.. ja, vel, men jeg har aldri fått dette med meg? kan de ikke sende en mail om at de setter meg over til andre abonnement da?

 

og på det med studenrabatter, der sier de at det er billig nok fra før av. vel, telenor har det billigere nå eks. den 2mb linjen til telenor koster like mye som den surf 1024 linjen til ngt.

 

 

og de abonnement typene er ikke så lett. eks

hva er forskjell på 12 mnd og 1 år ?

(jeg (kunde) ser ikke noe forskjell))

 

svar ifra kunde:

" - 12 måneders binding betyr at dersom du bryter din kontrakt i løpet av de 12 månedene, så må du betale for hele perioden.

- 1 års kontrakt er ikke bindende. Du kan si opp din kontrakt i løpet av de 12 månedene. Det tilfaller deg da å betale differanse mellom 1 år og løpende, for den tiden du har hatt abonnementet.

- 2 års kontrakt er heller ikke bindende. Du kan si opp din kontrakt i løpet av de 24 månedene. Det tilfaller deg da å betale differansen mellom 2 år og løpende, for den tiden du har hatt abonnementet. "

 

vel, dersom du er 2 års kunde, og du sier opp etter eks 14 mnd, da skal du betale ?? noe som vet hva dette blir i praksis??

 

vel, de som får ngt, sentraler der de har bygd ut så er det sikkert et bra produkt. men jeg har bi-smak.

 

sorry ngt men dette holder ikke mål.

 

 

 

 

kilder; [1] pris liste

http://ngt.no/privat/priser/fullstendig_prisliste.php

 

 

ps det var ikke jeg som har klaget de inn, men jeg har hatt lyst, for mere rot eks 12 mnd = 1år eller? egen kalender eller? det får noen til å bli litt lurt.

 

 

edit:

 

ser på http://ngt.no/privat/artikler/mye_for_pengene.php (mye for pengene)

der står det

-Du får billigere bredbånd jo lengre kontraktstid du velger

-12 måneders bindingstid gir også lavest pris

 

dersom 12 mnd, som etter min mening er ett år. og de har 2 års kontrakter, hvordan kan de si dette da? en tinge må bare være feil her?

Endret av tivolieselet
Lenke til kommentar
Poenget, egentlig har de ingen grunn til å klage, står jo egentlig veldig klart forskjellen, mener jeg. Og ja, det er merkelig at NGT må opplyse om dette i reklamer som ikke står på nettsidene, gjør telenor det? Nei, kun om pris, dekning opplyser de ingenting om. Merkelig at NGT må opplyse om dette, når det gjelder binding og kontrakt og hvor lenge man må ha en slik kontrakt for å få prisen, synes jeg det er rimelig at NGT opplyser om i sine annonser i aviser og blader.

jo i de telenor reklamene så sies de at du skal skjekke ditt telefon nr. på online.no i dag for å se om du kan få adsl. JA det er en stor forskjell.

Lenke til kommentar

vell, mange meninger her ute, men jeg holder nå fremdeles en finger på NGT

 

vil nå bare si en ting først, i artikkelen står det

"- noe som også er godt begravet på NextGenTels hjemmesider."

(prisene, etablering osv...)

vell er det nå det, eller har dere problemer med å lese norsk?

synes det står ganske klart her jeg:

http://ngt.no/privat/priser/fullstendig_prisliste.php

 

synes sidene til telenor er verre å finne fram på...

 

jeg bestilte adsl i fjor rundt august så vidt jeg husker...

-Telenor hadde nettopp bygd ut sentralen og det kom ADRESSERT reklame til oss fra telenor om at vi nå kunne bestille adsl, fattern (som ikke har peil i grunn) ringte å skulle bestille, hva fikk vi til svar? Desverre dere bor 200m for langt unna sentralen så dere kan ikke få... ADRESSERT reklame, burde ikke telenor ha sjekket opp litt bedre først? Men i alle fall, jeg sendte mail til ngt og det var ikke noe problem med avstanden, i følge dem, og det stemte med det jeg fant andre steder også når det gjelder ADSL signaler på telefonkabler ol. Så jeg bestilte fra NGT.

 

Fikk montør og pakken i posten og alt gikk på skinner, i motsetning til hva jeg lest i avisen for en par dager siden angående telenor...

 

jeg bestilte alfa eller no den gangen jeg også (for 2 år, men hadde sjekket opp på forhånd at det skulle gå bra å oppgradere senere). Siden jeg skulle begynne på NTNU skulle jeg benytte med av student avtalen som er med NTNU og NGT så når jeg etter en eller to måneder skulle oppgradere til delta2000 (den gangen, nå delta 2200 eller 2400 eller hva det no er) fikk jeg beskjed om at jeg fikk det i løpet av et par dager, DET gjorde jeg IKKE, tok 4 måneder...

 

MEN det er en god forklaring på det egentlig, men som de ikke sa noe om, har ikke hørt med de siden jeg ikke brydde meg så mye om det, fikk jo det jeg betalte for... jeg satte betaling til hver 6 måned og siden jeg hadde betalt for alfa i 6 måneder satte de ikke opp hastigheten før jeg skulle betale på nytt... denne hendelsen er det eneste negative jeg har opplevd med NGT.

 

men jeg vet det er en del andre som har hatt større problemer, og jeg kjenner noen av dem...

 

men jeg er fornøyd betaler 450kr mnd for 2912/640 og det skal ikke jeg klage på (NTNU avtale, andre skoler har kanskje liknende)

 

men det skal kanskje sies at jeg hadde internett under hele bestillingsprosessen slik at jeg gjorde alt på web, og det funket fint, har aldri snakket med noen fra ngt annet enn med epost...

 

trur de fleste som får problemer er de som ikke har mye peiling i utgangspunktet og ikke sjekker opp tilbudene godt nokk før de bestiller (slik som fattern), jeg hadde aldri bestilt til telenor... telenor har ringt oss flere ganger etter at vi bestilet fra ngt for å få oss over til dem, DET SKJER IKKE.

 

men når det gjelder reklame som går på TV osv er jeg enig i at NGT kankje bør innformere mer, men reklamen er jo egentlig ment som en informasjon om at vi finne og vi som forbrukere skal ta kontakt for mer informasjon, som f.eks hjemmesidne deres, og den synes jeg er bra.

 

(ble langt dette...)

Lenke til kommentar
vell, mange meninger her ute, men jeg holder nå fremdeles en finger på NGT

 

vil nå bare si en ting først, i artikkelen står det

"- noe som også er godt begravet på NextGenTels hjemmesider."

(prisene, etablering osv...)

vell er det nå det, eller har dere problemer med å lese norsk?

synes det står ganske klart her jeg:

http://ngt.no/privat/priser/fullstendig_prisliste.php

helt enig, man må jo ha sterke lese- og skrivevansker om man ikke klarer å forstå det. Må nesten le av alle som kommer her å skal angripe NGT, selvfølgelig har ikke dem NGT selv og er bare misunnelige. Bestilte NGT med studentrabatt for 2 år siden eller no og alt har gått som smurt. Bryr meg fint lite om noen her kommer til å boikotte NGT pga dette.. latterlig.

Lenke til kommentar
svar ifra kunde:

" - 12 måneders binding betyr at dersom du bryter din kontrakt i løpet av de 12 månedene, så må du betale for hele perioden.

- 1 års kontrakt er ikke bindende. Du kan si opp din kontrakt i løpet av de 12 månedene. Det tilfaller deg da å betale differanse mellom 1 år og løpende, for den tiden du har hatt abonnementet.

- 2 års kontrakt er heller ikke bindende. Du kan si opp din kontrakt i løpet av de 24 månedene. Det tilfaller deg da å betale differansen mellom 2 år og løpende, for den tiden du har hatt abonnementet. "

 

vel, dersom du er 2 års kunde, og du sier opp etter eks 14 mnd, da skal du betale ?? noe som vet hva dette blir i praksis??

Dette vil vel si at hvis du har 12 måneders binding, så må du betale for alle 12 måndene uansett.

Har du 1 års kontrakt kan du derimot si opp kontrakten når som helst uten og måtte betale for resterende måneder. Du må derimot betale det mellomlegget på pris med kontrakt og pris uten kontrakt, for de måndene du allerede har hatt... kontrakt.

Samme gjelder for 2 års kontrakt.

Endret av Keworkian
Lenke til kommentar

Keworkian: forskjellen mellom 12 mnd og 1 år da?

 

 

vel, de har et litt rotete system, og det er mange kunder som kan fort bli forvirret.

jeg synes at de kan og må forklare bedre at dersom de ikke har bygd ut sentralen din så får du ikke alle de tjenestene som de reklamere for.

 

"Du må derimot betale det mellomlegget på pris med kontrakt og pris uten kontrakt, for de måndene du allerede har hatt... kontrakt."

 

og det vil si. jeg er kanskje trøtt, men skjønner ikke dette i praktis. kan du eller noen andre gi meg et pris eksempel på dette?

 

 

.. og hvor mange måneder er det i ett år ? 12, hvordan skal da en gammel dame skjønne forskjell på dette og 1 år, eks når hun er på telefonen?

 

" "Telenor ADSL - Alt annet kan virke litt tregt" ... spør du meg burde forbrukerrådet ta helomvending og utlyse arrestordre på markedsavdelingen til Telenor Online ..."

 

- vel dersom du spør telenor så kan de fort si at de tenker på telefon hjelp og heleten av tjenesten sin. det står ikke at "vår linje er raskere".

 

 

" helt enig, man må jo ha sterke lese- og skrivevansker om man ikke klarer å forstå det. Må nesten le av alle som kommer her å skal angripe NGT, selvfølgelig har ikke dem NGT selv og er bare misunnelige."

 

vel, det er mange som ikke har internett idag. og da ser de på tv, og finner denne reklamen, og snakker med den selger. det er ikke alle avtaler du heller leser like godt er det? eks når tid leste du en programvare lisens?

Lenke til kommentar
"Telenor ADSL - Alt annet kan virke litt tregt" ... spør du meg burde forbrukerrådet ta helomvending og utlyse arrestordre på markedsavdelingen til Telenor Online ...

Satt akkurat og tenkte på det samme selv. Synes det er mer grovt, å påstå noe som ikke er sant (Telenor), fremfor å unngå å nevne ting man uansett er pliktet å lese før kontraktsinngåelse (NGT). Og gadd Telenor å nevne at de hadde begrensning på 1GB på sine billigste abonnementer når de hadde det? Nei. Ble de arrestert for det? Nei. Hvorfor ikke? Man kan jo begynne å lure.

Lenke til kommentar
jeg synes at de kan og må forklare bedre at dersom de ikke har bygd ut sentralen din så får du ikke alle de tjenestene som de reklamere for.

Det står i avtalen, som man må lese når man skal skrive under kontrakter.

 

"Du må derimot betale det mellomlegget på pris med kontrakt og pris uten kontrakt, for de måndene du allerede har hatt... kontrakt."

 

og det vil si. jeg er kanskje trøtt, men skjønner ikke dette i praktis. kan du eller noen andre gi meg et pris eksempel på dette?

 

Synes det er ganske greit. (ikke NGT priser, men ett eksempel) Uten binding, 300 kroner måneden. La oss si du bestiller med binding for 200 kroner i måneden. Men så bryter du etter 6 måneder, så må du betale differensen mellom 300 og 200 kroner for de 6 månedene du har vært medlem. 6x100 kroner =600 kroner. Skjønte det første gangen jeg leste det.

 

vel, det er mange som ikke har internett idag. og da ser de på tv, og finner denne reklamen, og snakker med den selger. det er ikke alle avtaler du heller leser like godt er det? eks når tid leste du en programvare lisens?

 

Leser du ikke avtalen godt nok og får deg en ubehagelig overraskelse senere, så er det da ærlig talt kun din egen skyld, er det ikke?

Lenke til kommentar

Tivolieselet: Det som forvirrer meg er innlegg som tydelig bærer preg på å bli skrevet midt på natten.

 

og ALLE vet at 12 måneder er 1 år. Jeg antar at de fleste greier å skjønne forskjellen på kontrakt og binding. Det at du ikke gjør det er kanskje et tegn på at du ikke bør skrive under slike kontrakter? (eller har lov ennå?)

 

No offense, men jeg synes at alt dette virker altfor enkelt til å lage noe bryderi av (i alle fall på denne tiden av døgnet). Dessuten kan man ikke laste hele selskapet for et par dårlige kundebehandlere. Du aner forresten ikke hvor mange av disse jeg har møtt hos telenor. Dette er vanligvis personer som er mindre høflige enn oksene jeg fôrer på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...