Gå til innhold

Analoge eller digetale?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, filmbasert er fortsatt best, kvalitetsmessig, så lenge kameraene er tilsvarende ellers. Digitalt blir for sterilt... for glatt og rent. Det blir rett og slett uekte. Mulig jeg er gammeldags tross mine få år som fotointeressert, men det er mye mer stas å fremkalle analoge bilder enn digitalt.

 

Men digitalt har mange fordeler fremfor filmbasert da... derfor har jeg ett filmbasert speilrefleks for de "ordentlige bildene" og ett digitalt kompaktkamera for festbilder og sånt.

 

EDIT : For å underbygge påstanden litt... jeg jobber i fotobutikk, og har i ett halvt år jobbet med fremkalling både på kjemibasert utstyr og en liten proff digital-lab for minnekort og lignende. Ikke tvil om at filmbasert er best, til tross for at digitalt ser "renere" ut.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

en STOR bakdel med digitale kameraer er kontrastområdet;

den takler ikke motiv hvor det er STORE lysforskjeller, f.eks en person som står foran ett vindu... enten blir vinduet bare en helt hvit flate, eller så blir personen bare en sort silhuett uten antydning til å kunne se ansiktet

DETTE er noe som gode gammeldagse kameraer takler uten problemer

 

men en stor fordel med digitale kameraer er hvor lett det er å "fremkalle" og jobbe med bildene. Man kan kopiere og kopiere bildene uten at det oppstår feil eller forringelse under prosessen.

Lenke til kommentar

Hvis noen leser bladet DigitalFoto, hadde de for noen blader siden en test av Nikon F-70 mot D-70, som da er speilreflekskameraer i hhv. analog og digital utførelse, ellers så nær identiske som det går an, og altså fra samme produsent. Konklusjonen var klar: det digitale slo klart ut det analoge. Entusiastene må gjerne hevde noe annet, men nå har den digitale fotoverdenen kommet fullt på høyde med den analoge, og også kjørt fra dem.

Lenke til kommentar
Hvis noen leser bladet DigitalFoto, hadde de for noen blader siden en test av Nikon F-70 mot D-70, som da er speilreflekskameraer i hhv. analog og digital utførelse, ellers så nær identiske som det går an, og altså fra samme produsent. Konklusjonen var klar: det digitale slo klart ut det analoge. Entusiastene må gjerne hevde noe annet, men nå har den digitale fotoverdenen kommet fullt på høyde med den analoge, og også kjørt fra dem.

Det blir feil å sammenligne disse to. D70 er ett langt mer avansert kamera enn F75 (ikke F70). D70 har blant annet en langt mer avansert lysmåler enn F75 (faktisk samme lysmåler som F5, som er det mest profesjonelle speilreflekskameraet til Nikon). F75 har en noe forbedret lysmåler enn den som sitter i F65... ett veldig billig kamera. Men det er ikke eneste forskjellen. Og de kan umulig ha testet de med samme objektiv, da objektivet som følger med D70 ikke vil passet på F75. Jeg tipper at de har testet F75 med standardobjektivet, som er av billigste sort. D70 sitt objektiv er langt skarpere og i det hele ett mye bedre objektiv enn det som følger med F75. Det sier ingenting om kvaliteten på film vs. digitalt. Digitalt kan se renere ut enn film, men filmbasert har ikke samme sterile følelsen som digitalt har. Det har mer liv. Jeg fremkaller både film med en kjemisk fremkallermaskin og digitalt på en proff digital-lab. Har ikke hatt forkjærlighet for verken digitalt eller filmbasert før jeg begynte i denne jobben.

 

Så den testen skulle jeg gjerne sett, for den tviler jeg på at holder særlig høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...